Jump to content

Lot forskjeller - N133 (og andre)


C.Patron

Recommended Posts

Tok en liten test akkurat. Veide hylsene, Fed 205M hette, veide kulene (55,8 grs), veide kruttet (20,5 grs). tre lotter med V N133.

Lot 1 gav snitt 2837 fps

Lot 2 gav " 2620 fps

Lot 3 gav " 2547 fps

 

De to første lottene hadde minst ekstrem spredning, men for lot 3 var den 30 fps.

 

Dette er skutt i ei 14" TC contender pipe i 222 rem, men selve temaet passer nok under rifle.

 

Andre som har gjort tilsvarende og refererbare erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

tok du hensynt til at løpspuss og løpstempratur her oxå..

 

et varmt løp utvider seg og da blir motstanden i løpet mindre.

et nypussa løp gir mere motstand en et som er glatta ut med mantel..

 

Dette er ting jeg har tatt hensyn til ved Subsonic ladning, så da vil jeg anta at dette vil kunne ha noe og si

i forbindelse med dette oxå..

 

Bare en tanke som slo meg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tok ikke hensyn til det. Har ikke registrert forskjeller i så måte, annet enn ved første skudd når løpet er kaldt. Derfor skyter jeg nesten altid ett skudd først, før seriene jeg kronograferer. Om jeg skyter 3, 5, 10, eller fler skudd, har ikke mine målinger i annen sammenheng gitt vesentlig utslag, slik som disse lottene indikerer. Har også registrert slik med andre Vihtavuori krutt. Det beste hadde antagelig vært å skyte ett skudd fra hver lot fortløpende til man var ferdig, notere ned undervegs selvfølgelig. Da ville en slik variasjons mulighet som du spekulerer rundt, bli tilnærmet eliminert.

Link to comment
Share on other sites

du veier hylsene sier du, har du målt lengden oxå??

 

Hjelper ikke om hylsene har lik tyngde, hvis det er forskjell på lengden.

 

Kansje derfor det er forskjellige LOT oxå da..

 

Men skulle ikke tro dette skulle gjøre di stor utslaga, Jeg har og merka forsjell men det på N-150 krutt,

nå skal det sies at jeg ikke har skrevet ned noe konkret, men hysker at det var noe jeg stusset på en gang angående fart med lette kuler i 6,5x55.. det var og STOR forskjell, men jeg trodde jo bare det var meg som ikke minnes dette..

 

Så nå skriver jeg ned hver eneste ladning jeg jør og prøver og bruker, har egen ringperm som jeg kaster inn mine resultarer i fortløpende.....

Link to comment
Share on other sites

For og være erlig så tror jeg ikke det ligger dær nei..

 

Det ligger temlig sikkert i LOTene

 

 

Men det var overraskende tall som ble vist her ja..

 

har jo og hørt at VihtaVuori faktisk har redusert litt på ladedataene sine oxå.. etter hver som nye krutt kommer ut..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...