Jump to content

Gammelt N140 krutt


Mauser68

Recommended Posts

Har ein gammel boks med N140, trur den er frå tidlig 80 tallet. Den har vært lagra i ein kjeller i lang tid.

 

Burde det gå greitt å lade med det fortsatt ?

 

Har sett folk bruker dette i 6.5x55 ladninger, og det er det som er behovet mitt. Det burde vel væra eit greitt krutt til slikt ?

 

Er det andre krutt typer ein bør vurdere, til 6.5x55 som er betre. Skal ha gode/presise ladninger til jakt/trening/jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Ammoniakk lukt i boksen og fint pulver i bånn er vel vanlige faretekn. Ikkje sett noko slik i dei boksane eg har hatt frå slutten av åttitalet.

 

Ellers så var +- 38 gr N140 bak ei 7 grams Scenar ei klassisk J. Lien ladning når eg "ni-las" VJ og lada mykje til DFS. Er forholdsvis moderat, utgang rundt 850 ms m/s om eg ikkje hugsar feil....

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Lillelien.

 

Og hvis ein skal lade seg opp litt til jakt kuler, så er det berre å prøve seg fram med å øke 1 og 1 grain krutt til jaktkula gjer samme treffpunkt som den scenaren ? Eller må ein gå på et kraftigere krutt til f.eks jakt ladninger og denslags ?

 

Har aldri lada meir enn 1 type ladning til 30-06, så eg er litt fersk på det området der... :oops:

Link to comment
Share on other sites

nei, ikke bruk treffpunkt som en variabel. spesiellt ikke mellom forskjellige kuler....

N140 er bra til 6,5x55 selv om litt treigere krutt vel er regnet som førstevalg. Standardsvaret blir vel 8) kjøp/bruk ladeboka og begynn noe lavt. Jeg er vel så ukritisk at jeg bare starter 2-3 gr under max fra ladeboka.... men sammenligner først med hva som står i ladetabellen til kruttprodusenten.

har selv utstyr til å måle trykk så det blir litt utenom, men er blitt lat og havner som regel på max fra en av tabellene....

du har sikkert noen ladetabeller... da finner du de fleste kulevektene med N140. og som fersk lader er det viktig å være nøye. dobbelsjekke navnet på kruttboksen, benytt krutt som fyller hylsa godt... lyse oppi og sammenlign før du setter kule i.... og les på boksen enda en gang :D

N160 er forresten trygt og godt til 6,5x55.... fyller hylsa godt (og billig... ).

Link to comment
Share on other sites

Lillelien skreiv :

nei, ikke bruk treffpunkt som en variabel. spesiellt ikke mellom forskjellige kuler....

 

Neivel ? Tenkte eg skulle få lage meg ideelt 3 stk patroner, alle til forskjellige områder og med forskjellige kuler, og håpte på eg skulle klare å få omtrent samme treffpunkt på dei... ( +/- 5 cm ? )

Men det er vel mulig å håpe på julenissen kanskje ?

 

Patron 1 : Til trening skyting, jaktfelt, heilmantel, har ikkje funne kula enno.

Patron 2 : Til meir flattskytende bruk, lav kulevekt, høg hastigheit ( 80-100 grain), til skyting på alt frå fugl til rådyr.

Patron 3 : Til storviltjakta, mulig ein Oryx/Nosler spiss.

 

Klart dette var mitt idealmål, men håper å kunne klare å finne ut av desse patronene ein dag, men det er vel kanskje å håpe på litt for mykje gjerne...

 

Hvis nokon har funne ut av et slikt scenario, så er eg veldig glad for input, iallefall hvis Patron1 og3 er så likt så mulig. Den nr. 2 får eg heller leite etter kneppa på, den er mindre vesentlig...

Link to comment
Share on other sites

du kan variere ladning for å få patroner til å samle samme sted, men du kan ikke bruke treffpunktet som en variabel for å se hvor hardt du kan lade... kanskje vi misforstår hverandre? på enkelte våpen ser du at forskjellige kuler varierer veldig på treffpunkt, mens andre treffer samlet uansett hva du skyter med.

materialspenninger og løpssvingninger.... sikkert noen her som har masse info til deg om de teoretiske bak.

uansett vil et kraftig løp gi mindre variasjoner enn det tynne... teoretisk, og ikke alltid i praksis. 8)

Link to comment
Share on other sites

Får et 21 mm Kongsbergløp no, som skal kappes på 55 cm....

 

Ja, kanskje eg misforsto deg litt. Men håpet hadde jo vært at det hadde gått an å få omtrent samme treffpunkt eller iallefall ikkje så lang i frå. Men har ein ein god kikkert på rifla, så kanskje ein kan notere seg ned antall klikk og bruke det. Men det hadde vært fint om det hadde gått an ja. :D

Link to comment
Share on other sites

hvis du har en margin på +/-5 cm så vil nok det kunne la seg gjøre.

 

Jeg lader, 6,5en med N-150 krutt og der bruker jeg alt fra 95grains v-max til 140 grains. lapua mega.

 

Disse er hardt ladet og har ikke noe problem med og legge i 5 patroner og skyte 5-10ere uten at en kan skille hvilken kule som er vilken. disse er samlet innenfor 10`n men ikke på en lapp liksom.. så vli vel tro at CC avstanden er rundt 5 cm.

 

Jeg har en tikka semisporter. med tykt løp.

Link to comment
Share on other sites

N140 er godt brukande i 6,5x55, men eg synest du bør reservere dette kruttet til lette kuler (ca 7 g). Og til tunge jaktkuler (9 g og meir) må du ned på brennhastigheita for å oppnå brukbar utgangsfart.

 

Forslag til krutt i 6,5x55: 6,5 - 6,9 og 7 g kule: VV N140 og Norma 11 eller 202. 7,8 - 8 og 8,4 g kule: VV N150 og Norma 19 eller URP. 9 - 9,1 og 9,3 g kule: VV 160 og Norma 4 eller 204. 10 - 10,1 og 10,6 g kule: VV N165 og Norma 15, MRP eller MRP2.

Link to comment
Share on other sites

Ammoniakk lukt i boksen og fint pulver i bånn er vel vanlige faretekn.

 

Det er ikke ammoniakk (salmiakk) som dannes når krutt blir dårlig men nitrøse gasser (NO2). Lukten er vanskelig å beskrive, kanskje litt søtlig og en anelse stikkende. Bruk en lot med ferskere krutt som referanse om du er i tvil, ferskt krutt lukter av eter mens eldre krutt av god kvalitet lukter lite. Er det virkelig ille kan du kanskje se en rødbrun gass i boksen, da er det virkelig fare på fære. Nedbrutt krutt kan også en tendens til å være klebrig og klumpete.

 

Slikt er heldigvis svært sjeldent i disse dager, moderne krutt er av svært høy kvalitet og tåler mange tiår med lagring under gode forhold. Har bare vært borti slikt krutt en gang, det var Raufoss Kroneammo i 30-06. Bare husk at krutt kan endre egenskapene litt ved endringer i fuktighetsinnhold, så start forsiktig og ikke bruk ladedata fra lot'er med stor aldersforskjell ukritisk om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...