Jump to content

Kikkertsikte jegerklassen jaktfelt.


OlavM

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å stille på NM jaktfelt neste år, og skal skyte i jegerklassen. Siden sist jeg deltok i jaktfelt så har vel max forstørrelse blitt øket til 12x. Er derfor på utkikk etter et kikkertsikte som kan være ok til formålet, prisnivå japansk optikk. Noen gode forslag til merke og retikkel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Huntmaster 3-12x56 fra Midway, denne har opplyst rettikkel og funket faktisk veldig bra. På høyde lysmessig med kikkerter til 10x prisen

 

Jeg har den på en 6,5x55 og det er samme treffpunkt fra 3x til 12x, kan anbefales

 

ca Kr 1150.- pluss montasje

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Skal børsa brukes bare til jaktfelt, eller også til jakt?

Holda kan bli korte, så parallaksejustering kan komme godt med. Denne Nikonen kan være et høyaktuell, men har muligens noe tynt retikkel om du skal bruke den i dårlig lys på jakt. 1" rør = lettere kikkerte, som kommer godt med for å holde kravet.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-iii-3-12x42sf-matte-nikoplex-1055817

 

Alternativt kan du se etter bruktkikkert. J&F har en SuB 3-12x42 i mellomklassepris. Absolutt ikke det letteste du kan sette oppå børsa, men om børsa er lett nok ville jeg absolutt sett på den. Kan være retiklet blir i groveste laget til små figurer på lange hold, men kommer godt med om du skal bruke børsa på jakt. Mye godt en smakssak!

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10805&prodid=17051

Link to comment
Share on other sites

Den Nikonkikkerten kan være aktuell, er det z-plex retikkel i den? Ellers kan og Bushnell Elite være et alternativ. Egentlig kunne jeg tenkt meg et dot sikte, eller med mildot. Men innen 12x på japansk brukskunst er det vel vanskelig å få til. Dyr europeer blir ikke prioritert da håndvåpnene drar en Zeiss eller to i året til mat.

Link to comment
Share on other sites

Litt over i pris, men du kan jo ta en titt på Leupold VX-II 4-12x40AO.

 

Dette er et helt ok sikte. Men hvis en har tenkt til å bruke det til jakt i tillegg, er det greit å vite at det har dårlig synsfelt. Pluss at VX-II serien ikke akkurat er noen høydare i litt lavt motlys.

Link to comment
Share on other sites

bare kjøp et sikte som er klikkfast så det ikke blir tull med det og av retikkel som dupelx eller dot. fordre ikke så mye med tanke på lys og stort synsfelt på jaktfelten,men hvis det skal kombineres på jakt så må en legge mer penger i potten for og bli fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Den Nikonkikkerten kan være aktuell, er det z-plex retikkel i den?

 

Heter vel "Niko-plex". Plex, duplex, z-plex, forskjellig navn for praktisk sett samme retiklet. Mulig det er minimale forskjeller for å kalle det sitt eget, men ikke noe du merker ved å kikke gjennom dem!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Leupold VX-II 6-18 x 40. Med Paralaksejustering og Target Tårn.

Kikkerten har Fine-Duplex retikkel, men finnes også med Target-Dot.

 

Denne kikkerten fungerer utmerket til jaktfelt og annet kos og hygge.

 

Men i skumringen er den en taper. Fine-Duplex, forsvinner fort i mørket.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...