Jump to content

Sauer drilling mod 3000 lux 1970 mod.


Fysioterapeuten

Recommended Posts

God kvalitetsbørse, ein av dei mest vanlege drillingane. Mod. 3000 kan for mange opplevast som tung, så det er greitt å sjekke og tenke over dette før eventuelt kjøp. Pass på at låskassa er slett og utan "øyrer", les; firkanta i forma, ellers kan det vere ein Sauerstempla Merkel som var vanleg i etterkrigsåra. Usikker på om dette fenomenet varte så lenge som inn på 70-talet.

 

Siktet er tysk kvalitet som eg regner med har hakemontasje.

 

Prisen virker OK i forhold til norsk prisnivå.

 

Usikker på om 6,5x57R held storviltkravet pga mindre trykk enn 6,5x55, men dette er det andre som kan svare betre på enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Kjøpte meg en Sauer & Sohn pre 3000 i vinter, virker som ei bra børse.

Modell 3000 ska vel veie ca. 3,4kg, så spesielt tung er den vel ikke (mulig 12'ern er noe tyngre) :wink:

Jeg har hatt en kombi i 6,5x57R, den likte tunge kuler (155-160 grain).

Nå ladet jeg selv så fabrikkammo har jeg ikke noen erfaring med.

Fabrikksammo får du vel fra S&B, RWS, Blaser og Rhino, så det burde være noe som går brukbart å få tak i.

Kombien min klatret ganske mye mellom vert skudd, men en drilling er nok stivere i løpspakka så den vil nok være mer stabil.

Skaubjørn hadde vel 6,5x57R i Angelina, så han kan nok gi mer nøyaktige svar på hvordan den vil oppføre seg.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det er hakemontasje. Kikkerten har skinnemontasje. Børsa er forøvrig kjøpt.

Det fulgte ett ekstra sett med ringer som passer originalt med hakemontasjen. Ringen bak har mindre åpning enn den som står foran på børsa.

Noen som vet hva slags kikkert som har stått med disse ringene?

Det er skarpe bommer, blanke løp, blåneringen er bra. Børsa veier med kikkert akkurat 4 kg. Tung børse. Det er bevertail forskjefte, noe som gjør den stabil å holde.

Vekten har for meg ikke så mye å si, poster for det meste.

Skøyt forøvrig en fin bukk 12 August. 5 tagger, 15 kg slaktevekt. Lokket din inn til 20 meter med Buttolo.

Nå venter jeg bare på Fuglejakt 10 Sept. Turen går til Felle I Nissedal.. Bra med skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny drilling!

 

En slik tråd fortjener bilder....

 

Hvis du måler diameteren til de ekstra ringene, foran og bak. og avstanden fra fremre ring, der den skal sitte, til bakerts på Hertel & Reuss siktet, kan sikkert noen hjelpe deg med hva slag sikte som kanskje har stått der. Og kanskje tilogmed foreså noen nye sikter som kunne passe.

Link to comment
Share on other sites

Det fulgte ett ekstra sett med ringer som passer originalt med hakemontasjen. Ringen bak har mindre åpning enn den som står foran på børsa.

Noen som vet hva slags kikkert som har stått med disse ringene?

 

Gratulerer med ny børse..

 

Ut i fra beskrivelsen din høres det ut so om det har vært montert sikte i objektivring fremme. Hva slags sikte som kan monteres i disse ringene vil derfor som Amatør påpeker avhenge av diameteren på objektivringen samt ringen til mellomrøret.

Link to comment
Share on other sites

Det går sikkert an å finne en slik på bruktmarkedet i utlandet. Men de er relativ sjeldne, da de fleste ble solgt med montasjeskinne.

 

Mer interessant er hva du kunne ha fått tilpasset av mer moderne sikter. Hva kunne du tenke deg? hva vil du jakte og hvordan jakter du?

 

De jeg kommer på foreløpig som muligens montasjene kan tilpasses til er: (klikkbare)

 

Zeiss conquest 2,5-8x32

38mm objektivdiameter, kanskje litt lang

 

Kahles CT 2-7x36

42mm objektivdiameter, men svært lik lengde som Hensoldt/Zeiss 4x32, 280mm. Jeg tror den nylig er gått ut av produksjon.

 

Swarovski AV eller Z3 3-9x36

også 42mm objektiv, men virkelig en drømmekikkert til fuglejakt og hvis du jakter i hovedsak med kikkerten av, og hekter på siktet iblandt

 

 

Jeg skal lete litt til

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gratulerer med drillingen, den ser fin ut!

 

Har modell 3000 selv, men med kal. 5,6x52R rifle. Forøvrig veldig lik din, men mitt våpen mangler kinnbakke; mulig den er slipt vekk av en tidligere eier. I ettertid angrer jeg litt på at jeg ikke fant en med riflekaliber lovlig til storvilt, etter at hjort har blitt mer vanlig, og kan jaktes paralellt med rådyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte min (brukt) i 1993 tror jeg, ga kr. 15000,- den gang. Er usikker på prod år, den vanlige 3 sifrede merkingen med prod. måned og år på kammer delen kan jeg ikke finne. Men den har hvite effektplater på pistolgrep o g kolbekappe, dette var vel "in" på 60-70 tallet.

 

Børsa ble kjøpt uten kikkert og montasje. Men satte på en Zeiss Jena 1,5-6x42 året etter. Montert i en Recknagel svingmontasje av børsemaker Ragnar Hansen. En løsning jeg synes har fungert bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Heisann! lenge siden jeg har vært innom. Min Sauer 300 lux har vært hos Vågsland i Drangedal. Ny kikkert Schmidt/bender 1,25-4 i ny hakemontasje. Blånering av det som kan blåneres,Nye forfriskede nettskjæringer, nedpussing av stokk, fjernet hakk og sår... Våpenet har blitt helt fantastisk.

Idag var det med meg på årets første jakt på rådyr. Det ble skutt ett kje, men ikke for min børse.

Et annet spm. Merkel 96 lux kal 5,6-55R kaliber 20 på hagla. Noen som har formening om denne drillingen?

 

Så ett annet spm. Hvis man kunne velge blandt alle drillinger som finnes: Hva hadde vært førstevalg når det gjelder produsent, kaliber, årstall, kikkert?

 

ha en flott jaktsesong alle som ser dette

Link to comment
Share on other sites

Alle oljer jeg bruker lager jeg selv etter over 150 år gamle familieoppskrifter etter en børsemakerfamile fra Suhl..

 

Hvordan man går frem når man renoverer treverket på en drilling har jeg dokumentert i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=15802&hilit=angelina

 

En del tips kan også finnes i dennetråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=17436

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...