Jump to content

Mauser M98 og baser til besvær


ruasteff

Recommended Posts

Heisann,

 

er ikke helt sikker på om denne hører hjemme her eller under optikk, men jeg prøver meg allefall her først ;)

 

Har en Mauser M98 fra 1941. Denne var i original stand, men jeg bestemte meg for å få en lokal våpenkjenner

til å bore, gjenge og montere baser på denne. Dette gjorde han ut fra ringer som fulgte med en rimelig kikkert

kjøpt på Ebay. Disse ringene er til 30cm tube, og festet på basen er helt sammenskrudd ca 1,2cm. Dette er en

type som klemmes sammen med en skrue. (Se under) *EDIT*: A-B = 12mm i sammenskrudd tilstand.

 

Spørsmålet er da forsåvidt flerdelt.

 

1. Får man tak i en ring som er laget av stål i disse målene ?

2. Kan man skifte baser på rifla til en mer normal standard uten større modifikasjoner ?

3. Hva kalles disse basene ? Den lokale våpenforetninga ante ikke hva dette var slags.

 

ring.jpg

mauser.jpg

base1.jpg

base2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det du har der ligner veldig på en eldre modell Warne baser. Da bør i hvert fall hullavstanden være kutant og kompatibel med andre baser. Det ser ut som om det kun er slipt plass til den bakre basen gjennom ladeklipssporet og i så fall må dette justeres for å gi plass til ny breiere base. Eller du kan gå for en skinne der det er tatt ut til humpen i ladeklipssporet. Da må du bore og gjenge nytt hull. Det er mange muligheter. Snakk med kyndig børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...