Jump to content

Våpen til toppjakt og rådyr


trosmo

Recommended Posts

Rifla er sikkert grei, kalibret er heller ingen ting å si på, selv om det er "unødvendig" kraftig, så lenge du mesterer å skyte med det.

Men jeg ville absolutt valgt en annen kikkert. Om det er prisleiet du vil legge deg på, ville jeg funnet en kikkert uten lys til samme prisen. Da får du bedre optikk, og har trolig skytelys lengre selv uten lys.

Link to comment
Share on other sites

Ta en nærmere titt på børsa du! Det er jo en knallpris på pakken. Hør evt om du kan få byttet kikkerten i en litt bedre en. Du MÅ ikke ha lys. Skal du bruke den på toppjakt er det også kjekt med litt mer forstørrelse.

 

.308 er et "universalkaliber" og er greit til det aller meste, også storvilt om det skulle bli aktuelt senere. Litt kanon på feks rype kanskje, men det bør gå helt greit. .223 er ikke nødvendigvis noe bedre på fugl da de små kulene går veldig fort og kan sprenge dem, selv med helmantel.

 

Skal du titte på .223, sjekk ut CZ 527. Fin rifle det. Be om pakkepris med kikkert og demper. Men, det er uansett veldig vanskelig å slå pakkeprisen på Marlinen. Her har du jo alt du trenger.

Link to comment
Share on other sites

tasco.(billig)

meopta (tung kikkert og hvis du går opp i pris på kikkert)

Zeiss duralyt (zeiss billigste kikkertsikte. sett igjennom det selv og det fungerer ganske bra)

leupold ( helt okei kikkertsikter til den prisen. vil si at det er dem som tåler mest juling)

hawke (en såkalt billikikkert. men fungerer til ditt bruk)

noen kikkertsikter ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Synes dette ser ut som ei bra pakke jeg! Det går helt fint å skyte fugl med 308 og 30-06, og så slipper du å tenke på det om du blir invitert med på stoviltjakt også. Det er jo demper med i pakka, og da blir rekylenhelt håndterlig.

 

Enig i at kikkertsiktet er svakheten i pakka. i forhold til optikk så er det sånn at du får det du betaler for.

* Du har bunnsjiktet med Tasco/Hawke/+++. Da kan du like godt bruke den de vil selge med, er ikke veldig store forskjeller på dem.

* Ett hakk opp har du Meopta og Zeiss Conquest for eksempel. Jeg hadde gått for Conquest'en (har begge). Leupold er også i dette segmentet. Det er sikter som tåler ufattelig mye juling, men jeg synes den optiske kvaliteten er dårlig med tanke på jakt i skumringen, slik du skal på bukkejakt for eksempel.

* Øverste hakk er Tysk optikk. Zeiss, Schmidt und Bender, Swarovski. Dyrt og bra!

 

Du må rett og slett se hva du har penger til. Du klarer deg på jakt med det siktet som følger med i pakka, men jeg vil tro at det er der du først blir misfornøyd. Som foreslått over, ring selger og hør om de kan selge med et bedre sikte, og hva det vil koste.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Nikon Monarch 5-20x44 for 3 200,- hos XXL i sommer. Den holder garantert på lange hold. Litt stor minsteforstørrelse, som kan ha noe å si for raske skudd på kort hold. Optikken er kanskje et ørlite hakk under Zeiss Conquest, synes jeg (har en slik i 3-9x40), men jeg er veldig fornøyd så langt. Ser ut som mye kikkert for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...