Jump to content

Tullen :)


Mjøllner

Recommended Posts

Jeg har bestilt NILL grep til min 586 og fikk for et par uker siden beskjed fra Karl Nill at grepet var på vei. Syntes det varte og rakk og begynte å ane mose på ugla. Og så sant som det er sagt, i går lå det brev fra Tull og tøys. Jeg måtte vennligst sende original tillatelse fra Politiet for å få slikt inn i landet :roll: I dag traff jeg ei forfjamsa dame på telefonen som måtte vedgå at nesten uansett hva slags treverk som var brukt for å tilverke grepet, så vil jeg kunne gjøre mere skade med en hammer fra biltema. Nå er grepet endelig levert til fortolling, så da har jeg det kanskje snart. Synes det hele var komisk jeg, men hadde det vært før NM hadde nok saken stilt seg noe annerledes.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har bestilt NILL grep til min 586 og fikk for et par uker siden beskjed fra Karl Nill at grepet var på vei. Syntes det varte og rakk og begynte å ane mose på ugla. Og så sant som det er sagt, i går lå det brev fra Tull og tøys. Jeg måtte vennligst sende original tillatelse fra Politiet for å få slikt inn i landet :roll: I dag traff jeg ei forfjamsa dame på telefonen som måtte vedgå at nesten uansett hva slags treverk som var brukt for å tilverke grepet, så vil jeg kunne gjøre mere skade med en hammer fra biltema. Nå er grepet endelig levert til fortolling, så da har jeg det kanskje snart. Synes det hele var komisk jeg, men hadde det vært før NM hadde nok saken stilt seg noe annerledes.

 

Var det fordi de trodde du måtte ha polititillatelse fordi det er til et våpen, eller var det at du må ha tillatelse for å importere treverk (definert som biologisk materiale)?

Link to comment
Share on other sites

Her har du nok møtt en vel iverig Tollbetjent.

 

Våpendeler er delt i to når det gjelder import, og huskereglen er som følger.

 

Deler som blir varme når du avfyrer våpnet (løp, kammer, tønne) krever lisens. Deler som forblir kalde under avfyring, er å betrakte som en maskindel (skruer, skjefter, deksler, sikter osv.) og kan importeres fritt.

 

Men, jeg har full forståelse for at dette blir feil i tollen da man ikke kan forlange at den enkelte som kontrollere sendinger der har så god kjenskap til hva som er hva på et våpen.

 

 

Sverre Ødegaard

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Jeg var så heldig å få vinglet inn en perfekt innertier i en luftpistolkonkurranse for et par uker siden, da min innertier etter elektronisk tolking var bedre en de andres, var jeg så heldig å få 1000 kroner i premie.

Da var det sporenstreks hjem og koste på go’pistolen et nytt skjefte tenkte jeg, og en bestilling til Nill ble sendt. 3 dager senere fikk jeg bekreftelse på at pakken ble sendt, og nå har det gått 14 dager uten pakke på døren.

Jeg fikk Nill til å definere innholdet i pakken som ”luftpistolskjefte”, og ikke ”waffenteile”, men det kan likevel se ut som om tullen har lagt sine klamme hender på det.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...