Jump to content

Noen med Brno Fox? Lite spørsmål om utkast


ko-stens

Recommended Posts

Tittet litt på en annen tråd om en Heym som ikke kaster ut patronen (klikkpatron), og kom til å tenke litt på min lille Fox.

 

Når jeg er på skytebanen (og andre steder og da) og skal ha ut hylsa, kastes ikke hylsa ut med mindre jeg napper i sluttstykket. Det glir ikke akkurat lett. Gjør jeg det forsiktig i en bevegelse, stopper sluttstykket før hylsa kastes. Tar jeg da et lite napp, kastes den langt ut.

 

Nå er vel ikke Fox akkurat preget av silkemyk gange på sluttstykket, men det er litt irriterende egentlig. For hvis jeg trekker ut sluttstykket i en ganske kjapp bevegelse, kastes hylsa langt unna. Hadde vært artig og kunne plukket opp hylsa nedenfor meg i stedet for en meter unna.

 

Har prøvd blant annet Remington i .223, og der var det bare å koseprate hylsa ut før den pent ramlet ned under børsa...

 

Sako .308'en min plasserer forsiktig hylsene omtrent på sirlig rekke under børsa...

 

Og for ikke å snakke om 1918-Kragen i skapet mitt...

 

Med andre ord, går det an å få til noe av det samme med Foxen, altså mykere og jevnere gange, eller er den bare så røft maskinert at en må tåle å løpe rundt og lete etter hylser etter skytinga!?

 

Børsa skal, etter hva selger (J&F) sa, ikke ha gått mange skuddene. Alt ser fint og greit ut i "sluttstykkeområdet". Fikk oppgitt "tror maks 50 skudd" (regner med at den har gått noe mer), og jeg har skutt ca 300 skudd. Tipper den maks har ca tusen sjøl, til sammen.

 

Hvordan opplever dere andre Fox-eiere riflene deres?

Link to comment
Share on other sites

Fox´n min er slik du beskriver. Og, den fikk en holdbar/bra sluttstykke gange etter godt med olje og mange repetisjoner (men det er jo Mauser da ..)

 

Fornøyd med den - presis og lett, på godt og vondt. Har lyddemper på min.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skjært opp ei 3 liters oljekanne og teipet den foran utkasterområdet. Alle tomhylsene ender i oljekanna. Kanna er malt i kamo, så den glir fint inn i landskapet.

 

Dette høres kanskje sykt ut. Men det får gå på kontoen til hjemmeladerens mange svakheter når det gjelder frykt for hylseskader.

Link to comment
Share on other sites

Cz 527'en min oppfører seg akkurat likedan. Lå og kastet tomhylser på den stakkars sidemannen under oppskyting i går, når jeg roet ned bolt-trekket av ren høflighet (hvis ikke hadde jeg vel fått et rapp i knollen :D ) måtte jeg pille ut flere tomhylser manuellt.

 

Og ja, Cz'en har relativt rufsete boltgange...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...