Jump to content

Erfaringer med WSM OG WSSM kalibere


BECo TRADING

Recommended Posts

Jegh ar et 300 wsm løp til min Blaser R93. Enkel å lade til, svært presis som alle Blaser løp. Ekstremt kort og feit liten sak, så det går færre patroner i magasinet, 2 i magasinet ett i løpet på min Blaser. En fin patron som gjør deet samme som en hvilken som helst annen 300 egentlig, blir margnale forskjeller i kulebane og terminalballistikk på denne og 300 win, wea, holland osv. Var det noe slikt du lurte på?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Det var slik info jeg var ute etter.

Har søkt litt på nettet og funnet at 243WSSM, 25WSSM allerede kan være gått ut på dato. De skal vistnok ikke ha gitt noen spesielt store fordeler fremfor allerede etablerte kalibere.

Sær som jeg er, kunne jeg godt ha lyst til å prøve et av disse, så hvis flere har erfaringer

hadde det vært fint å høre om det.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Tenkte jeg skulle sjekke ut WSM og/eller WSSM kalibrene. I hvert fall ett av dem. Problemet er hvilket

jeg skal velge. Er det noen på forumet som har noen erfaringer ? Prøvde å søke, men fikk ikke opp mye info.

 

Jeg har ingen erfaring med noen av disse, men synser friskt i vei like fullt! For å være litt kjedelig: Hva skal du bruke kaliberet til? Disse kalibrene utmerker seg ved flate kulebaner. Hvis du tenker jakt, ser jeg bare ett kaliber av disse som har noe for seg: .270WSM til reinsjakt. For annen jakt trenger du ikke de flate kulebanene, og til rein trenger du ikke noe grøvre enn .270. Til rådyr og bever er sikkert WSSM-ene greie nok, men som noen andre skrev finnes det andre kalibre som gjør mye av det samme og som er billigere/lettere tilgjengelige/lettere å lade. (.22-250, .243 Win., .25-06). Hvis du tenker konkurranseskyting ser jeg heller ikke noen praktiske argumenter for noen av disse kalibrene. (Jaktfelt? .223 har alle fordelene og ingen av ulempene. Elgbane? 6,5x55 har alle fordelene etc. Benchrest eller fririfle? 6mmBR er tingen der. DFS: Ikke tenk på det en gang. Metallsilhuett eller uformelle langholdsstevner? Kanskje 7mmWSM eller .300WSM, men med lange kuler er nok en vanlig 7mmRM eller .300WM bedre egnet)

 

Hvis det bare er fordi det er gøy å ha noe litt eksotisk, derimot, er det bare å kjøre på! :D .25WSSM og .325WSM er kanskje de aller mest obskure :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og fornuftige ord, oles. Må nok si meg enig med deg. Etter å ha lest myyye på nettet, ser jeg at det er ikke spesielt mye å hente fremfor mere std kalibere. Jeg er nok sær, mne ikke så sær. Etter alle søkene på nettet har øynene falt på 6mmBR. Det tror jeg er et mere "riktig" kaliber for meg. Våpenet skal brukes til litt presisjonsskyting og jakt. Den viktigeste grunnen er nok at jeg har lyst på noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har brukt 270wsm i eit par år og er veldig nøgd, både med presisjon, rekyl og effekt på jakt. Rett og slett moro. Og- den er super på reinsdyr, sjølv om halda er innanfor normalen, dvs under 200 meter.

Det einaste eg har hatt litt problem med, er pressing av hylsene, der det lett anten blir for mykje eller for lite og hylsene går tregt i kammeret. Trur eg har fått "kurert" dette problemet no. Samt at eit par skot gav overtrykk, sjølv med ladning innanfor oppgjevne maksladningar (Norma, MRP, 150 grains kule). Medå redusera ladninga og passa på at trimmelengda var slik den skulle vera, forsvann det problemet. Det beste kruttet for dette kaliberet er truleg Norma 204. Lukke til.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...