Jump to content

Wouxun KG-UVD1P


novell

Recommended Posts

Det er bra radioer,dette er en dualband radio som kan brukes på VHF samt UHF bandet. Så du har muligheten å programere inn jakt kanaler

samt maritime i VHF bandet og walkie talkie kanaler i UHF området(KDR+PMR). Det er et must å ha en prog kabel for å programere inn kanalene via pc (mye enklere).

Jeg vil komme med en advarsel til slutt, radioen dekker alle frekvensområder på begge bandene,så det er meget viktig at du kun bruker dei

frekvensene vi har lov til å bruke og ikke kommer inn på offentlige/private frekvenser(Politi,brannvesen,Amk,energiverk,jernbane osv) dette er

strengt forbudt og kan medføre alvorlige reaksjoner ovenfor radiobrukeren.

Radioen er ikke særlig egnet til maritimt bruk( ikke særlig vanntett)samt en del andre svakheter.Til jaktbruk er den heller ikke særlig egnet over

tid(tåler ikke fukt). Nei velg heller en radio som er konstruert til det du skal bruke den til det er ikke så mye dyrere og du får en radio som er

lovlig å bruke. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 3 months later...

Hei

Jeg bestilte denne radioen fra 409shop.com og den gikk fint igjennom uten att jeg måtte vise noe form for sertvikater. Men man å jo kun bruke radioen til de frekvensene du har tilatelse til og bruke!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

samt maritime i VHF bandet o.....

Jeg vil komme med en advarsel til slutt, radioen dekker alle frekvensområder på begge bandene,så det er meget viktig at du kun bruker dei frekvensene vi har lov til å bruke

 

 

Det er ikke tillatt å bruke martime VHF kanaler uten min. "begrenset radiotelefoni sertifikat" og tildelt kjenningsignal-bare sånn at det er nevnt.

Disse radioene er vel strengt talt ikke lov å bruke på noe band i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg bestilte denne radioen fra 409shop.com og den gikk fint igjennom uten att jeg måtte vise noe form for sertvikater. :D

 

 

 

 

Den er CE godkjent så den er lovlig¨å importere,samt lovlig å bruke på dei frekvensene som BRUKEREN har tillatelse/konsesjon til å benytte.

Men som maritim vhf blir den aldri godkjent(du får ikke konsesjon)hos Post og Teletilsynet. Her er en frekvensliste over Norske brukere.

http://frekvenser.no/.

Et godt råd til slutt,vær ytterst varsom med å bruke frekvenser som er opptatt av andre brukere. :trist:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei

Jeg bestilte denne radioen fra 409shop.com og den gikk fint igjennom uten att jeg måtte vise noe form for sertvikater. :D

 

 

 

 

Den er CE godkjent så den er lovlig¨å importere,samt lovlig å bruke på dei frekvensene som BRUKEREN har tillatelse/konsesjon til å benytte.

Men som maritim vhf blir den aldri godkjent(du får ikke konsesjon)hos Post og Teletilsynet. Her er en frekvensliste over Norske brukere.

http://frekvenser.no/" target="_blank.

Et godt råd til slutt,vær ytterst varsom med å bruke frekvenser som er opptatt av andre brukere. :trist:

 

Enig med deg!

Bruker selv denne radioen kun der jeg har tilatelse og bruke den (Radioamatørbåndene)

Link to comment
Share on other sites

Du glemmer å skrive HVA du skal bruke den til ?

 

Til Maritimt brukt skal det kun brukes radioutstyr beregnet/goskjent for dette bruket. Det samme med jakt/sikring. Alt med tilhørende lisenser/betalte avgifter. Dette er småplukk uansett, og lett å fikse seg.

 

Husk at dette er en amatørradio for radioamatører som har lov til å bruke disse på gitte bånd/frekvenser.

 

Jakt/sikring/maritim faller ikke innenfor dette :)

 

(en radioamatør har selvsagt lov å benytte jakt/sikring/maritime frekvenser, på samme vilkår som alle andre, men med godkjente radioer for dette bruket )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...