Jump to content

21. august slippes bikkjene løs


Ranger

Recommended Posts

Var inn på NJFF sine sider og hundeloven, men jeg finner f.eks ikke noe om at det ikke er lov å skyte rådyrbukk for hund i morgen.

Noen som vet hvor det står noe om det?

Du kan jo feks skyte rev for hunden der man har grunneiers tillatelse til revejakt, siden det er jakttid på rev nå.

Hovedsaken med 21. august er som Ilatad sier; nå opphører den generelle båndtvangen og det er lov å trene jakthunder på fugl, rådyr, hare osv. :)

 

Å bruke hund på rådyrjakt er tillatt fra og med 25.september til og med 23. desember.

 

Man kan selvsagt ikke trene hvilken som helst hunderase på rådyr fra i morra, det er bare "løs på drevet halsende hund" (beagle, dachs, drever, bassetrasene o.l.) samt tillatte støtende hunder/raser.

Hvordan en foxterrier omfattes av lovverket i så måte er jeg ikke sikker på, men noen av de evner jo å drive med losmål, og da skulle det vel være greit, så lenge de har en boghøyde på 41 cm eller mindre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fant det nå, se link >> 22.03.2002 nr. 313 Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 22. Løs, på drevet halsende hund

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund under jakt på gaupe og rødrev, eller felling av gaupe er ikke tillatt i ordinær båndtvangstid. Under jakt på rådyr er bruk av løs, på drevet halsende hund tillatt fra og med 25. september og inntil jakttidens slutt.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Men da må det jo være lov med støtende hund før den tid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter 21. august kan du jakte med hunden din på de viltartene det er jakt på nå, som tillates å bli jaktet på med din hunderase. Du har jo dachs ser jeg, hiv den ut i skauen i morratidlig da! :D Men ikke skyt hare og rådyr nå, legg igjen hagla hjemme og nyt losen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

En av grunnene til at jeg startet denne tråden var litt for å innprente datoen 21. august. Av en eller annen grunn har jeg møtt på mange jegere og lest mange innlegg på forum hvor folk nevner 20. august i denne forbindelsen, av en eller annen pussig grunn.

 

Det er altså 21. august den generelle båndtvangen er over (hvis ikke lokale bestemmelser sier annet). Håper vi har spredd litt bevissthet om denne datoen gjennom denne tråden nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det ble los.... Som nesten endte i katastrofe. Dro rett ned mot bebyggelsen (rev eller rådyr), der ble det tap på vei, og bikkja rota seg ned på E6... Der gikk han og tusla langs og over E6 flere ganger, til jeg nådde han. Det var et av de verste kvarterene jeg har opplevd, den løpeturen ned til bikkja... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Dere er heldige som kan slippe,her i farsund komune er hunder bannlyst nesten over alt :cry: alt for mange sauebønder her,men det har skjedd litt av hvert så jeg skjønner dem jo litt,men å ta alle hunder under samme kam er feil :evil: får vel ta odin på tur i bånd selv om han er sauerein men frister å slippe, kos dere hundefolk og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

ai ai Ranger, skummel den der, har skjedd meg også at Sako har kryssa RV22, og gått langs RV169, i siste tilfellet blei han plukka opp av en kammerat som kom forbi.

 

Ble en rolig start, bare litt bjeff på pipp, og sikkert gammel fot han støta litt på, ble 3.5km på Sako, i 40 minuttet, trente litt innkalling også.

Syntes det er greit å la han ta det pent i starten av sesongen.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Er fullt klar over at 21. er datoen :D . Men fristelsen vart litt for stor sidan eg hadde fri 20. :wink: Gjekk ein liten runde med ungbikkja i går formiddag. Han kosa seg men heldt seg helst rundt meg. Må nok bli litt varm i trøya, starta ikkje der han avslutta i fjor haust for å sei det slik (han losa frå han var 7 mnd.)

 

I går kveld slapp eg gamlemor laus. Ho losa i 6 timar, så ho kom iallefall inn att på rett dato. I dag ligg ho strak ut inne, vil ikkje ut i bikkjegarden, ho meiner ho har fortent betre sidan ho har vore så flink. Må ut att med ungbikkja i dag og i morgo. Kjempestas. Lykke til til alle andre som skal ut å lufte seg :lol:

Link to comment
Share on other sites

En times los med den 11 år gamle dreveren i dag . Så losdyret et par ganger. Bikkja stoppet på elvekanten som skjermer av terrenget i sydenden. Prøvde også Astro for første gang i dag . Har brukt Pointer GPS til nå men kommer nok til å henge begge på dyret når lostidene øker.

Link to comment
Share on other sites

gikk ut i 8tida med raisa.merket fort at det var godlukt ved viltåkeren.los ble det.på en elg kalv.bukta fint gjore den også :lol: hu loste i ca 20 min før hun la av og kom inn til meg.en kamerat var på bukkejakt litt lengre inne i terrenget.han skaut en fin returbukk.kjørte bort der med raisa og slapp hu på der han så bukken og lot hu spore til hun fant bukken.stor stas for hunden dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stod opp når fuggel'n feis i dag.. var på plass i skauen kl 5.

Det ble ikke noe los på harehunden, men fin skogtilvenning for den og tålmodighetstrening for meg.

Bikkja er 10 mnd. Var ute på søk i 15-20 min, og var opptil 400 m unna i følge astro'n.

Det ble ca 11 km i dag..

Link to comment
Share on other sites

Slapp min 8 mnd gamle norsk grå elghund i dag for første gang :) Ho holdt seg rundt meg for det meste, men gikk noen runder på 100 meter i fra meg og kom tilbake hele tida :) helt til jeg plutselig hørte et knekk og ho forsvant etter, og fulgte et lite stykke før ho kom tilbake på spora sine. Jeg så aldri dyret men gikk bort til der jeg så ho hadde springi på Astro peileren og fikk bekrefta at det var en elg som hadde springi over ei stor myr, veldig moro med en sånn start :) Blei ca 2 mil på ho i dag så nå ligger ho rett ut og slapper av, ser frem til flere spennende turer i skogen med Toya :) Lykke til alle sammen..

Link to comment
Share on other sites

Slapp 1-årig jämt for første gang. Støkte ut elg på vei til slippstedet. Ventet et kvarter før jeg slapp. Gikk da rett inn i skogen, og fulgte på i ett kvarter. Ble stående ett kvarter innenfor et lite område, men klarte ikke høre om det var los eller ikke i regnet. Bikkja reiste videre, men er usikker på hvor elgen gikk etterhvert. Ble totalt 11 km. Prøver igjen i morgen. Forhåpentligvis er det da mindre regn, og gjerne litt kaldere.

Link to comment
Share on other sites

Stygg sak, Ranger, godt at det gikk bra :D Kjenner den følelsen, den er ikke god!

 

Har fått noen timer med GS'en i skauen. Ser ut til at kontakten er noenlunde brukbar (har ikke vært noen selvfølge), og fikk et par stander, én med reis. Idet hele tatt en bra start.

Etterpå noen timer PBGV-unghunden. Halvbra søk i perioder, men dårlig med fot å jobbe med. Begge har i alle fall fått løpe litt, og slapper godt av etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det blir trening på fjellet fra i morgen til torsdag - med innlagte innhentingspauser.

 

To år gammel hund, som nå skal drilles inn så det sitter. RIOS er naturligvis den store utfordringen. Brukbart med fugl i terrenget, så det er å krysse fingrene og satse på noen gode situasjoner som gjør at fuglearbeidet kommer på plass.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke los på Casper idag, var ute en time, fant ferske senger og spor, men det ville seg ikke.

Sist jeg gikk blodspor gikk det heller ikke noe bra, så det kan være at han har fått nesemidd?

Skal ut en tur igjen imorgen får å prøve på nytt.

 

Får ta en tur til dyrlegen på mandagen for å sjekke om det kan være noe annet enn nesemidd, har lest at nesemidd ikke er så vanlig som enkelte tror, kan jo være allergi eller noe annet galt med nesa, eller bare at han har en dårlig dag.

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje hatt bjørnelos med Ares i morrest og i kveld... :shock: En merkelig los, mer som stålos. Jeg så aldri noe sjøl. Da jeg kommer ned fra skauen forteller folk meg at det er observert binne med to unger her, like ved boligfeltene. Driver og sjekker litt nå, og har ringt rovviltkontakt som er interessert i å komme og sjekke spor for å verifisere. Har jo sporloggen i Astroen...

 

Er en sak i lokalavisa om observasjonen: http://www.ranablad.no/nyheter/article5233651.ece

 

En petit basset griffon vendeen med bjørnelos på CV-en, det hadde vært noe! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...