Jump to content

BBDG'n NV-09 Dina fra valp til "Voksen"


Skautussa

Recommended Posts

He he, den liggestillinga der kjenner jeg godt fra petit´n min! Basset er basset ja :D Et annet pussig skue er at når de skal legge seg ned så gjør de det på enkleste vis; bare faller overende med et dunk og blir liggende. Nå er jo ikke fallhøyden så stor hos disse stuttbeinte heller da! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, hun vokser fort Buster.....så alt for fort....

 

Men, nå begynner det å skje noe i hode på henne.......Etter at hun gikk dette sporet etter rådryhode har jeg sett en merkbare endring i det meste.

 

I skogen går hun nå enda mer med nesa i bakken og sjekker ut alt.....og vi får til "dressueren" bedre både hjemme og på valpe kurset.

Jeg har selv merket at hun har vært mer opptatt av andre ting, at hun liksom ikke har vært moden for å lære oppgaver. I kveld er hun på god vei til å ha lært dekk og sitt opp fra dekk.....ikke dårlig :wink: Sitt kan hun. Videre jobber vi med sitt og bli i "grunnstilling"(ved fot/på plass). Dette går også nå meget bedre :D

Og ja, jeg bruker Klikker :roll::wink::mrgreen:

 

Innkalling gå supert, dette gjøres hverdag i skogen i langlina.....

 

Beste og mest brukbare belønning er små biter av falukorv....rett og slett en vinner :mrgreen:

 

Skal se om jeg kan sette opp kamra å filme når vi driver med dette, er bare så ekkelt se og ikke minst høre seg selv :?:shock:

 

8)Gullungen sover 8)

2ijj71x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du har vel ikke lyst til å legge ut stamtavlen til diss to nye blå?

 

Men om jeg har skjønt alt rett, så tok dere inn to tispevalper fra samme kull?

 

Vi venter på Stamtavlen, har ikke noe problemer med å legge den ut her når den kommer......skjønner ikke hvorfor du mener at jeg ikke har lyst, vanskelig å legge ut noe man venter på fra det den Franske Kennelklubben :roll:

 

Det jeg vet er i middler tid at mor er:

UTAH LOF : 4810 / 1107 1 Pt(s)

 

Og Far er:

SEIGNEUR D'AMBRE DE CHASSAGNE LOF : 4318 / 657 1 Pt(s)

 

 

Ja, 2 tisper fra samme kull.

Link to comment
Share on other sites

Nytt slepe spor av rådyr hue ble lagt i dag... venta ca 1/2t og så gikk vi det.

Nok en gang gikk dette som på skinner....med en tissestopp midt veis :lol:

Sporet var noen meter leger enn sist..pluss at jeg hadde laga en vinkel til Venstre.

 

Neste gang avslutter jeg slepesporet med kun blod og rådyrhue i enden. og drøyer ligge tiden litt mer.

 

Tok en film snutt....men det pokkers for ***** trådløse nettværket er helt på bærtur!! Hver gang jeg prøver å laste den opp på youtube mister jeg netttilgangen. Filmen legges ut etterhvert.

 

Her er et par bilder fra i dag:

21c8g0j.jpg

 

bdmz69.jpg

Link to comment
Share on other sites

AI ai ai....Nuh har den kommet.....

Tavla:

213eap.jpg

 

I dag har vi trena på oppstilling....og hvordan gå i ringen igjen...jaggu :?

Oppstilling....går sånn nogelunde, men å trave.....njæ...galopp er mye mer moro...går fortere :mrgreen:

Pål min yngste pode ble utskremt til å ta bilder.... 8)

sp7p5z.jpg

xcssw2.jpg

29qb9kz.jpg

34iimag.jpg

s4xdzq.jpg

 

"Tante pose" hun ville jo være med på morroa....hun kan "grunnstilling" :wink:

207at05.jpg

2evyc6e.jpg

Var ei som var overlykkelig over å få jobbe litt igjen :D

 

I går morges og i dag tidlig så jeg rådyr...åsså passerer vi disse.....

2q9dp9k.jpg

Hvitkinn og Grågås

De er jo bare så Kuuuule, både Bella og Dina kunne tenkt seg en "smak" av fugl..... :roll:

 

Ut på tur...

9tdfsi.jpg

23rwk06.jpg

Råe

sy9npt.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hokksund utstillinga gikk over all forventning som noen sikkert har fått med seg..... :wink:

Her kommer alikevel litt flere bilder....

25jy51e.jpg

wvskzm.jpg

2v0ixhi.jpg

25i0if8.jpg

 

Kim med Dina i Hund & Barn

2uivrs8.jpg

Potensiale ute å går her hos guttungen:

25a2io4.jpg

2gvix45.jpg

 

Sako til Dr. Balder skulle prøve seg i ringen for første gang siden han var valp.....da i Veteran klassen.....

1zcztjr.jpg

Han er en flott kar....som bærer alderen sin godt. 8) CK, CERT og BIR

2z4bwao.jpg

Så skulle vi inn igjen... Da ble det ganske følses messig for Frk. Olsen ja....(igjen) :oops:

Der sto jeg med Sako, Han hadde opp nåd det samme som Mira første gangen hun fikk CERT og jaggu ble han ikke 4BIG også....DET også det samme som Mira.... Da ble "klompen" i halsen merkbar.

2iqf06.jpg

Tusen takk Terje for at jeg fikk gå med Sako i ringen.... :wink:

29nezcy.jpg

Neste utstilling blir i slutten av Juli..... :D

 

Stadig vekke ser vi enten 3-4 råer og en bukk, på samme sted, på den faste tur runden vår....

Geita har jeg fått knipsa...skal se om jeg får knipsa bukken også...er nok bare en 2.takker, men du verden for ett flott rofe...høye stenger...som er hvite i tuppen...

En av geitene:

w9z49w.jpg

 

Ellers går det i den vanlige her.....

Som Dressur terping på sitt, dekk, sitt bli, grunnstilling(fot/plass) innkalling, lineføring, turgåing morgen som kveld.

Pga varmen har det blitt til at man ikke har vært i skogen hver dag.

 

Var i skogen forrige mandag...da var det en uke siden sist....og hun jobbet med noe jeg innbiller meg var enten hare eller reve spor.....

 

Ellers har hun begynt å "mase" mindre når hun står ute alene(uten "mor") :wink:

 

I helgen har hun vært Terrasse og Grøfte ingeniør.....

Hun har liggi 1,5m fra der Dewalt saga står og der vi skrur sammen terrassen....uten å le på ett øre eller øye... kun kommet ut av "hula si" (buret) og vært inspekørsnusen. Sjekket at terrasse borda blir satt med riktig avstand og at vi har rette antallskruer i bordet. Og sjekket at "far" og gutta graver kabelgrøft med rette dybde. Her var hun forøvrig meget behjelpelig... Hun er det fødte muldvarp og tok sjeia i egne labber rett som det var..... Til hun fant en gresstust som først måtte "dreppes" og siden prøve smakes......

 

 

I dag var det ny tur.....nesten en uke siden forige tur....

I dag viste hun stor entusiamse når "mor" kom i grønt tøy og viste det oransje halsbåndet, var ei som var rimelig klar og veldig fokusert på hva "mor" dreiv med ja...

 

Vi gikk ut når det var opphold og det begynte sef å regne under veis....

Hun begynner å bli mer utholdene i regnvær.....hun er ikke særs glad i å bli våt... :roll:

 

Herrejemeni....hun har blitt laaaang i ryggen:

29mqhwg.jpg

 

Men tilgjen gjeld var det en del spennedne lukter å sjekke...så jeg tror hun glemte det for det meste...

Hun viser større og større interesse for spor/fot.....

Den steinen er bare sååå kuul å stå på...

15z1q89.jpg

 

Ikke rart jeg har tapt mitt hjerte til Bleuene:

2n0jmt.jpg

 

Det var denne muldvarpen da....

15x8yvr.jpg

 

 

KOMMER mer bilder....tar bare så himla laaang tid å laste de opp.... :evil::evil:

 

Såh....siste rest med bilder lagt til....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Her har det ikke skjedd så mye....

Det går i det gammle vante.... :wink:

 

Men....i dag var det utstilling og valpeshow igjen........I Råde...Moss og Omegn HK.

 

Sako, Dollie og Dina skulle stille....

 

Søstrene Bleu var først ute kl. 9.....da var alerede luft tempraturen HØY :? Dina ble BIR valp...igjen....og skulle i ilden igjen kl. 15.00.

 

Sako skulle i Ringen 12.30....Vi dro hjem i mellom tiden, det var nok det beste for bikkjene og oss....det var VARMT!!

 

Sako i ilden....desverre pga. halthet på ene bakbeinet(noe som kom i ringen) fikk han ikke HP eller CERT....men han fikk 2 røde sløyfer....jeg har sagt det før og sier det igjen....den Herren holder seg pokker så godt!!

 

Dina i ilden igjen kl.15.00 Da om BIG Valp....Fyy og varmt.... Nuh vel...vi tusler rundt i ringen.....så ropes det opp BIG 4 vinner.... så roper det opp BIG 3. vinner.....Dina er fortsatt ikke ropt opp :shock::shock: Et flott ex av en Dalmatiner ble BIG 1 vinner Valp i Gruppe 6....Dina ble BIG 2 vinner...... 8)8)

 

Gjett om Mor er stolt av tulla si....... :wink::mrgreen::mrgreen:

 

 

Utstilligns kritikk Hokksund :

Herlig type, godt hode, kunne hatt lengere overarm, Har pt. noe rund over ryggen. Godt vinklet bak. God Pels og farge. Trivlig!! 1. BIR og BIS 5 Valp

 

 

Utstillings kritikk MOHK:

Very fem bich with lovely eyes, corr ears, good neck & front. God line when standing, moves well comming/going and in Profile. Well presented & handled. :oops::D

1. BIR og BIG 2 Valp Gruppe 6.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk Helga-Mari, er jo skikkelig moro dette, og "mor" er unektelig stolt av lille langøre :oops::D

 

Her er en sliten frøken:

DSC_0443.JPG

DSC_0437.JPG

 

Og ei som er "fanden i volsk":

DSC_0210.JPG

DSC_0216.JPG

 

Profil:

DSC_0232.JPG

 

Holder oppsyn med ei flue:

DSC_0235.JPG

 

Vakker frøken:

DSC_0237.JPG

 

Tenkepause....hm.....hva skal jeg gjøre nå...

DSC_0238.JPG

DSC_0239.JPG

 

I vedhaugen:

DSC_0368.JPG

 

Solbading:

DSC_0060.JPG

 

Full av pepp og hyss:

DSC_0110.JPG

Blunker til fotografen:

DSC_0111.JPG

 

DSC_0114.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I går kveld kl. 20.30 datt det en fin 6-takker for jaktmatch'n.....

 

EDIT: På oppfordring fra en moderator vil jeg få pressisere at Jaktmatch'n=Børsa( Sauer 202 Jaktmatch 6,5x55) og ikke Amoen jaktmatch! I bukkketråden 2008 refererer jeg til hviken kule som er burkt.

 

Da bar det av sted for å hente ei litta blå ei......

DSC_0103.JPG

 

DSC_0105.JPG

 

DSC_0106.JPG

 

DSC_0107.JPG

 

DSC_0093.JPG

 

Må si jeg virkelig liker taktene veslafrøkna viser......skal bli moro å kunne slippe henne til neste helg.... :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er det IKKE min mening at dette skal bli en diskusjon i din tråd, så det er sagt. Men jeg må bare spørre, skal du ikke ha henne som offent.godkjent ettersøkshund tussa. Har akkurat trent opp en Basset Artesien til HP blodspor nå, han ble spart fra jaktinga sist år og eieren angrer ikke på det et sekund. Han skjønner jo hva ferskspor er, men styrer lettere unna dette når han ikke har fått smake varmt viltblod etter et jag. Unge hunder har færre forbindelser i luktsenteret, da de såklart har mindre erfaring. Hvis det da blir skutt noen rådyr for en unghund er det en satans jobb å få de vekk fra sliker lukter når de møtes på i skogen. Ved snev av fersksporlukt, så dannes denne forbindelsen igjen. Belive me. De skjønner og hva blodsporet er, men hva er vel en sur skank i enden og fra i fjor i forhold til å jage etter et friskt dyr som lukter såååååååå godt. Men jeg forstår også utolmodigheten etter å høre en grovmålet rådyrlos, kanskje til og med en jaktprøvepremiering igjen og et championat, som og sikkert er minner og et savn til en annen god hund. Men igjen min erfaringer er å få blodspor til å sitte skikkelig, før det jaktes. Hun fortjener det, som er en så god representant for rasen. Rådyret er ikke på noen rødliste, så de vil være i markene også til neste år :D . Vi trenger jo også hunder / dyktige ekvipasjer i ettersøksringen.....

Link to comment
Share on other sites

For å være helt ærlig Sven...jeg vet ikke.

 

Sånn det har vært frem til nå har hun ikke vist den helt store interessen for viltspor. Hun har vært, og er fortsatt valp, heldigvis. Det er først nå den senere tid at hun så smått har begynt å vise den interessen som jeg har venta på og ønska. At hun fikk muligheten til å stifte bekjentskap med bukken ser jeg ikke på som noe krise, snarere det motsatte :wink:

 

Hun har heller aldri vist den største interessen for rådyr skank....før NÅ etter møte med bukken..... Skanken er bare så knalll......den er supper....

Nest etter feiekosten :shock::shock:

Feiekosten, da serlig busta er det ultimate leketøy nr. 1.....hun har altid hatt forkjærlighet for feiekoster av alle slag....alt fra håndkoster til piasavakoster....

 

Som sagt......blir det vanskelig å fortsatt trigge henne på blod....ser jeg det ikke som no krise om hun kun brukes på drev.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som skjer i "feie" forbindelse etterhvert blir vel igjennom et terreng vil jeg tro, i los....

Bare fint å prege hunden på dødt vilt i ettersøkssammenheng, og fra tidlig valp. Men du bør tenke så det knaker og bestemme deg før 25 september. For etter det blir det vel knall og fall om hun blir sluppet :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her er noen nye bilder av Dina 6mnd.

http://skautussa.jalbum.net/Dina%206mnd/

 

Ikke så værst denna......

Et%20flott%20emne....JPG

 

Mamma's jente det tenker jeg....

Selv%20i%20s%C3%B8vne%20ar%20Bleuen%20Uttrykksfull...JPG

 

En bleu er vakker...

Vakker%20profil.JPG

 

Noen bilder fra albumet...

 

Kan jo kort fortelle at Dina og Bella har fått nesemidd og begynte på kur i forige uke.... I helgen syntes jeg at jeg kunne spore en liten endring i nesebruken.....

Hun begynner sakte men sikkert å øke avstanden...tør til ogmed å søke inn i tetter....

Men hun holder seg fortsatt innen synsvidde...

 

I går hadde hun kraftig diaré med blod på slutten.... Vi vaska bikkje, bur, tepper, madrass, og soverom til den store gullmedaljen i går.... Vetrinær kontaktet pr. tlf....og ble noe beroliget....kokte ris og kjøpte fiskeboller...dette har hun spist med god apetitt. Ser ut som at magen har satt seg igjen. Hun leker og er full av hyss som normalt, ei helelr har hun hatt feber..... Tipper hun har spist noe hun IKKE skulle hatt i seg..... Valper tygger som vanlig på ALT!.

 

Ris og fiskeboller noe dager....og forsiktig innføre vanlig mat igjen....så får vi se :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tja...Hun har hatt en los....på hare.....på fjellet under reinsjakta....

Det låter ikke i henne før hun så og si har tenna i haran...hu er fryktelig "trang"....

Videre er det langt og lenger enn langt mellom rådyra og harran i terrenget.....

Men vi er ute hver helg.... Hun er en helt annen type en min forrige bleu....mer typisk for basset rasene :wink:

 

Jeg lærer meg å være tolmodig....tror jeg..... :roll::roll::lol:

Har blitt meget god på å fyre bål..... :mrgreen:

Slik jeg "leser" henne er hun alt for mye valp i hode.....jaktlysta er der.... men hun skjønner liksom ikke helt hva hun skal i skogen...men det løsner da mer og mer....om enn sakte...

 

Mulig det er løpetid på gang her, og det er jo ikke bare bare for en liten kropp...er mye som skjer i både hue og kropp da....

 

Eller er hun en ramp og pøbel :shock: og virkelig noe for seg selv..... :lol:

 

Hun er en trivelig tur kompis enten det er tur i område her vi bor eller jakttur, går pent i bånd og kommer på innkalling :wink:

 

Eksteriørmessig tenger hun meget bra.....så får vi se hva neste høst bringer, når hun er blitt mer moden...

 

Regner med at det blir å prøve noen utstillinger i februar tenker jeg.

 

Videre er hun ferdig med rabiesvaksinerings programmet og blodprøve analysert og funnet i orden....Nå kan hun bli med utenlands 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

kjempeflott hund skautussa :D:D:D:D:D men nå må du oppdatere oss videre........ :D:D:D:D

 

vi er spente...............

 

Jeg har hatt en travel høst i år med thyra pbgv min, og hun tegner bra med to fellinger med rådyr for henne i los og noen harer

hun fikk 1 premie på utstillig i fjorvår så vi er i gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lengesiden..............

 

Jaja...utstillinga i Letohallen i februar fikk hun en 2JK, noe jeg er fornøyd med, for det som var hoved måle og det jeg fokuserte på var at dommeren skulle være grei...at hun ikke vegret seg for dommeren.....Og det gjorde hun ikke!!

Så da skal ikke jeg klage :D

 

Nuh vel....

Her går det i det vanlige....

Både gå og joggeturer.

Blodsportrening.

Og sånn går nu dagan....... :roll:

 

Skulle vært på Basset-treffet i Skotselv forrige helg.......jeg var hastig innom....og forsvant like fort som jeg kom... :shock: Da jeg ble syk, og tilbragte helga på hytta i stede :cry:

Gjett om jeg var skuffa og lei meg for ikke å få med meg dette treffet...skulle så gjæren ha skravla bikkjer og skiit med felles frender.

 

Akk ja...

Mandag denne uka la jeg et krevende spor(i mine øyne i hvertfall).....

Full prøvelengde - 600m og alle momenter....på dette sporet brukte jeg 2,5-2,8dl med blod påde på sporet, sporstart og sårleie.....så det var minimalt med blod....ligge tid ca 22t.... Hun fant skanken hun, dog med litt hjelp ved den ene vinkelen.... :wink:

Hun er en urutinert og ung hund....jeg ser at det ikke er like lett å konsentrere seg.... Men alt i alt er jeg fornøyd.

 

Hun er medlt opp til en bevegelig og en ordinær blodsporprøve.....så får vi se.....

 

Videre viser hun stadig mer interesse for vilt.....ALT av vilt.....fra småspurv til rådyr.... :lol:

 

Har medlt henne på Moa utstilligna i Stokke og Hokksund.....vurderer å ta med meg Sandefjord i juni og Moss i Juli....Time vil show.

 

Siden vi ikke fikk med oss ringtreninga i helgen....har vi trent litt i dag....

Her er noen nye bilder:

 

DSC_0138_edited.jpg

 

DSC_0158.jpg

 

DSC_0157.jpg

 

DSC_0159.jpg

 

DSC_0141_edited.jpg

 

DSC_0144_edited.jpg

 

DSC_0148_edited.jpg

 

DSC_0132_edited.jpg

 

Trikseball er KNALL.....

DSC_0165_edited.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilder og oppdatering tussa! :D Hun ser jo riktig så skjønn ut spør du meg, men er hun litt høy bak...? Jeg kjenner ikke standarden for rasen særlig godt, så tilgi meg. :wink:

 

Men kjempefin er hun, og veloppdragen og med en god handler tydeligvis! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Noe har da skjedd siden mai......

Løptetid nr 2 fikk hun i juni....og hun har virkelig blitt en dame.

 

Noen utstillinger har det blitt.....

Noen blå og noen røde sløyfer og ett par HP'r har det blitt.....

Siste utstilling gikk over all forventning, dette var på Bjerke. Der fikk hun 1KVAL, 1KONK, CK, CERT, BTK og BIM..... 8)

Hun var på meldt som Jr....Hadde hun vært på meldt som unghund.... hadde hun fått CACIB.... :roll:

I tillegg kvalifiserte hun seg for CRUFTS i UK i mars 2010....... Jeg har sjekket og sjekket og sjekket..... mend det ser ut til at Basset Bleu De Gascogen desverre ikke er "godkjent" av den Engelsek Kennel Klubben....Basset Bleu står under "import" og er ikke CC -godkjent. Og jeg som hadde hatt så lyst til å dra...... :(

Vi har gått 2 blodsporprøver......en i det løpetiden starta, da kikk vi til en 2pr.... den andre blodsporprøven ble gått når hun var høyløpsk....(uten at jeg tror dette egentlig hadde en innvirkning, var nok heller førerens feil.) da ble det ingen premiering....et ferskspor kluddra det til for oss....men vi fikk gå sporet ut som trening....det possitivet i dette var at så fort hun fant igjen sporet....kikk hun som på skinner.... :wink:

Hun er ikke lett å lese, veldig var for sele og line. Reagerer på hvert minste "drag" i lina.....og blir veldig av og på. Men dette vil vi nok løse på sikt.

Siden hun gikk til en 2pr gjenn står en fersksporprøve, denne vil jeg prøve å ta i løpet av sept, så får vi se....

 

I dette øyeblikk forberedes 1 uke i fjellet på reinsjakt med gode jaktkompiser på både 2- og 4-bein. Bilen pakkes med sekk og 2 stk. Bleuer i morgen tidlig.

 

Noen bilder....

 

Du.....Æ'rre tur snart.....

067.JPG

 

Resultat i fra Mosseutstillinga.

183.JPG

 

Ikke bare en jakthund,....men en utmerket fiskeobservatør og landpatruljør...

208.JPG

 

I farta...

DSC_0235.JPG

 

Gullet mitt:

DSC_0261.JPG

DSC_0263.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...