Jump to content

Schultz & Larsen Hardcore TMD 45 eller TMD 35?


Palinder

Recommended Posts

Hei. Jeg håper at en representant for Schultz & Larsen leser og svarer på dette :D Andre som har noe å komme med er selvfølgelig også velkommen til å gjøre det.

 

Vurderer å kjøpe en Hardcore lyddemper, men er usikker på hvilken jeg skal velge. Det står mellom TMD 45 og TMD 35.

 

(Har fra før både Hausken og A-tec i eget eie og nær omkrets, så trenger ikke råd i forhold til å vurdere disse i stedet. Prisen på Hardcore er såpass rå at de to andre ikke er aktuelt pr dags dato.)

 

 

Ser av det lille som ligger ute av info at den ene er større og tyngre enn den andre. That's it. Regner med at den tyngste/største demper mest.

 

Men er det en stor forskjell på dempeeffekt mellom disse demperne?

 

Tåler den største fler skudd og grovere kaliber (eller kortere pipe) enn den minste?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er snakk om 30-06/308. 30-06 er kappet på 49cm, og smeller bra, men hvis konstruksjonen er lik og den har stålkjerne, burde de vel strengt tatt tåle omtrent like mye..?

Tåle ja, men ikke dempe like godt. Når man kapper ett kaliber ned mot flammekaster grensen (mye munningsblåst), er man også i den situasjonen at mere volum i demperen så absolutt er av det gode (bedre demping og ikke minst bedre kontroll med flammekastertendensene).

 

Om skumringsjakt ikke står på aktivetetslista, er det i hovedsak dempingsevnen som er forskjellig. Men jeg hadde gått for en TMD45 i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Hvis man bare hadde en rik kompis som kunne prøve og teste alt mulig slik at man slapp å velge i blinde! Tipper det blir en TMD 45. Det står for tiden en Hausken medium på den, og jeg synes i grunnen den demper greit nok til jakt. Fjerner man noen moduler på Hardcore blir vel vekt og størrelse ned mot Hausken, og jeg regner med at dempingen blir omtrent den samme også. Time will show. Skal legge ut en liten sammenligning mellom Hausken Medium, TMD 45 og A-tec ctm4 når alle er i hus og anledningen byr seg. Prisforskjellen på disse er såpass enorm at jeg mener det burde ha en viss allmen interesse...

Link to comment
Share on other sites

Då var TMD 35 montert og testa.

 

Dempinga var bedre en forventa, tipper ein plass mellom 22lr og 22wmr. Uten at eg skal sei for mykje etter eit par skudd i jordvollen bak huset.

Fikk ikkje kappe løpet meir ein 47cm~ pga spindellengde på dreiebenken.

 

Dempa nok ikkje like bra som T8 som sto på før, men etter løpskapping og bytte til TMD35 havna vekta på 3,5kg tot. Nøgd med det.

 

hc1.jpg

hc2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...