Jump to content

derfor er det BÅNDTVANG!!!


v-max

Recommended Posts

Problemet med løs på drevet halsende hund som jager sau, er normalt ikke skader i form av bitt eller kloring, men at den jager sauen til kroppen sier stopp, da hundene er langt raskere med langt bedre kondisjon. Derfor er også hund skyldig en (liten) del av mørketallene på sau som dør "naturlig".

Link to comment
Share on other sites

En tragedie dette, som jeg som løs-på-drevet-halsende-hund-eier ikke kommer til å forsvare på noe vis, det har skjedd... Dette kan selvfølgelig skje med alle typer hunder, like tragisk er det uansett. Feilen ligger nesten alltid hos hundeeieren, enten det er et uhell eller ikke. :( Man har et ansvar for at hunden(e) ikke skal klare å stikke av og jage bufe.

Link to comment
Share on other sites

Ser den ranger og støtter deg i det. Men glad du sier nesten alltid eierens skyld;_) Hadde en "nesten ulykke" for ikke mange dager siden med min hund. Den kom seg ut av hundegården på et mystisk vis. Var bare flaks at mine foreldre var hjemme og fanget han.

I 3 år har han stått greit i det jeg kaller for rømningssikker hundegård, armert i bunnen og dobbelt opp med krampe/beslag på dører osv.. den er 100% sikker.

Men Bikkja fant ut hvordan han skulle knekke koden, klatrer opp i hjørnet på hundegården, får labben over kanten og klatrer videre med bakføttene på nettingen... utrolig....hudini! Planker i hjørnene ble satt opp så nå må adoptere vinger eller noe..

Men dette var en liten digresjon, her kunne ulykken ha vært en faktum. Slike hendelser er ingen hundeeiere skånet mot var liksom mitt poeng!

Noen hunder er værre enn andre også, da tenker jeg på å komme seg ut av bånd/hundegårder osv..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
http://www.jeger.no/846728/harehunder-drepte-ti-sauer

 

blir mye oppstyr når hunder blir avlivet i nødvergeretten....når man ser hva som kan skje når det ikke blir grepet inn,er det vel ingen betenkeligheter selv for jakthunder at det er noe som heter båndtvang.

 

bør vel strengt tatt endre tittel "derfor er det BÅNDTVANG", dette er noe som med letthet kunne skje også utenfor båndtvang tidene.

 

Hvis en virkelig vil være kvarulant så kan en jo si at båndtvang er unødvendig om alle hunder hadde god nok kustus til å enten; ikke jage, ikke bite osv osv. men bare lystre eier på en plett.

 

Forsvarer ikke det som har skjedd her i artikkelen, men det er vel noe mer komplisert enn som så, det der med båndtvang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uheldigvis ikke hunde eier enda, men så vidt jeg forstår er det ett program som innebærer halsbånd med strøm for å gjøre hundene "sauetrygge". Det virker forferdelig for min del men det er kansje bedre enn konsekvensene av å ikke gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uheldigvis ikke hunde eier enda, men så vidt jeg forstår er det ett program som innebærer halsbånd med strøm for å gjøre hundene "sauetrygge". Det virker forferdelig for min del men det er kansje bedre enn konsekvensene av å ikke gjøre det?

 

Ja, det er langt ifra en forferdelig del (selv om jeg kunne vært foruten på "bamsemums" i fjellet og at jeg må strømme bikkja mi for at de er der).

 

Men det er nå en gang slik at en hund har det bedre med å være redd sau i sine 13-14 leveår enn å jage sau og bli tatt av dage som toåring. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...