Jump to content

Jaktlabben Teo.


Carl-gustav12

Recommended Posts

Artig at det er så mange på forumet som har skjønt nytten av en god retriever på jakt! Lykke til med en flott rase. Husk at det med en retriever ofte er viktig å lære de å ikke apportere.(Før de får beskjed om det), da de har et så utpreget apportinstinkt at noen kan bli litt overivrige når de hører skuddet går av eller ser noe plasker i vannet.

Link to comment
Share on other sites

:!: Å så vakker hund Carl-gustav12 ! Minner mye om Gasaloffen min!

(Gasaloff er kjelenavnet mitt.. Hunden ble navnet Gazi fra blindeforbundet..)

Jeg har hatt en labrador / retriver blanding på 'hjemmelån' ett og et halvt år fra blindeforbundet,

og denne hundetypen er aldeles herlig! (Men JEG smelter fullstendig når jeg får sånne bedende øyer mot meg!)

'Min' elsket å bade... Og ELSKET mat............

Link to comment
Share on other sites

han er glad i mat ja. finnes ikke en smule noe sted vi har vært. nå om dagen så slapper vi av ved hytta på hvaler. han har finni ut at tang og tare er veldig godt. hopper uti vannet og dykker etter tang. ellers er det veldig varmt for oss. så vi ligger rett ut begge 2. beklager at jeg ikke bruker store bokstaver men er inne med mobilen og finner ikke stor bokstav på den

Link to comment
Share on other sites

han er glad i mat ja. finnes ikke en smule noe sted vi har vært. nå om dagen så slapper vi av ved hytta på hvaler. han har finni ut at tang og tare er veldig godt. hopper uti vannet og dykker etter tang. ellers er det veldig varmt for oss. så vi ligger rett ut begge 2. beklager at jeg ikke bruker store bokstaver men er inne med mobilen og finner ikke stor bokstav på den

Link to comment
Share on other sites

:wink: Det er nok typisk for rasen å være matglad! Beklagligvis! Du må faktisk være obs på dette

som et 'problem'... 'Min' hund spiste på ALT for bare å sjekke om det var vomfyll.. Og DET er ikke

mye gøy å finne delevis oppspiste NYE fjellsko i den dyreste enden av prisskalaen! :P

Link to comment
Share on other sites

Saa sant, saa sant.

 

Vaar residente labrador satte rekord da hun var ca. 7 maaneder gammel. Da tygde hun i filler lommeboken min (med x antall kredittkort) og brillene mine i samme slengen mens jeg tok en lur. Det hoerer med til historien at jeg var booket for a fly fra Oklahoma til Tyskland neste morgen (...)

 

Klassikeren hennes er foroevrig aa tygge i filler kulepenner hun stjeler fra bord og hyller. Blekk er like vanskelig aa faa ut av pelsen hennes (gul) som av lyse tepper.

Link to comment
Share on other sites

Han ligger unna ting som ligger inni huset, men er desto flinkere til å finne ting ute som han har med seg inn. Mye stein, plutselig kom han med rådyrlabb, ikke vet jeg hvor han har finni den hen. Har hatt ferie nå i noen dager og har da blitt tid til en del trening. Trener på det å sitte rolig ved apportering, og det begynner å sitte, men hender noen ganger at han glemmer det. Har også meldt oss på valpekurs som begynner i slutten av august, og skal på lydighetskurs i oktober. Har også tenkt å bli med litt når retriverklubben trener. Tror jeg har mye å lære av de. Gikk også et nytt blodspor heromdagen. går bare bedre å bedre, men er langt igjen.

 

En liten og dårlig videosnutt av litt apporttrening på land

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund

Dæven for en nydelig unghund da :D:D Der har du et prakteksemplar av en labrador Carl-gustav 12. Jobbet i mine yngre dager endel som frivillig for norges blindeforbunds hundeskole på Garder så jeg har sett endel labradorer. Håper du får en fin tid i sammen med Teo. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Var idag en liten tur etter gåsa, viste om et sted der jeg regna med at det ville ligge noen. Tok med meg Teo.( Har sjekket ut at han ikker er skuddredd) Hans første jakttur. Hadde han først løs da vi smøg oss nedover til Glomma. Men like før vi nærmet oss gåsa så satte jeg bånd på han. Når vi hadde 10 meter igjen å smyge så bandt jeg han fast i et tre så han så utover på gåsa, han hadde vel ca 35 meter ut til de. Der begynte han å bli litt het, og sto og pep litt. Smøg oss så langt ut vi kunne og tok en da flokken lettet. Den landet da i vannet. og lot det ligge et par meter uti glomma. Hentet så Teo med en gang jeg hadde skutt og tok han med meg bort og ba han apportere, hoppet uti med en gang, var ikke så dypt så han kunne stå, letet etter et godt feste og dro den med inn til land.

Var for stor til at han greide å bære den på land. Kan tro det var en stolt eier som stod ved siden. Første gang han var borti gås. Har så utrolig trua på at han blir en knakkende god hund. problemet kan være at han blir litt het. Så det blir å ofre all jakt i år (utenom turen til Tynset da)og la han være med, trene på den å sitte rolig, ikke løpe etter fugler osv. Kunne se større dyr uten å bjeffe. ( Hadde stålos på ei ku idag) tåle å se et rådyr eller elg komme uten å si noe. Tenkte vi skulle prøve å smyge litt på rådyr til tirsdagen.

Link to comment
Share on other sites

Noen fotballentusiaster husker sikkert følelsen den kvelden Norge slo Brasil i VM-sluttspillet. Andre husker muligens den dagen de fikk bilsertifikat. Jeg husker når bikkja mi apporterte skadeskutt gås. Det er det mest spektakulære jeg noensinne har sett utført av en hund. Det var en vingeskutt canadagås som ble felt over land, men løp ut i vannet for å berge seg. Jeg ga apportordre før gåsa var i vannet, men før hunden fikk tak i den var den sjøsatt. Hunden satt etter og klarte å innhente gåsa etter 250 meters svømmetur. På returen måtte hunden kjempe med den svære levende gåsa. Makan til arbeidsinnsats skal man lete lenge etter.

 

Ikke meningen å kuppe tråden din Carl-gustav12, ville bare motivere deg til å ta ut potensialet i hunden. Gåseapport er spektakulært, men det krever enormt mye av hunden. Faktisk kan man ødelegge en god apportør med å sende den etter gås. Apportens Formel-1 vil jeg kalle det. :D

Link to comment
Share on other sites

Han skal nok få prøvd seg mere på gås etterhvert, men sender han ikke ut etter fugl som ikke er død enda, ei heller langt ut pga mye strøm. I høst er det bare for morro vi prøver oss litt. Han er jo bare 5 mnd. Har ikke som mål at han skal fungere på jakt før til neste høst, og champion innen 4 år. Blir nok mest duer han får prøvd seg på i år. Gåsa er nok litt for stor for han enda til å kunne apportere på land.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er det en stund siden jeg har oppdatert denne siden. Har desverre ikke noen nye bilder akurat nå men skal få lagt inn snart. Han vokser til og er nå ca 7 mnd. Er fortsatt utrolig grei å ha med å gjøre, syns egentlig ikke det finnes noen problemer med han, veldig rolig inne og bruker mye energi ute. Har begynt på valpekurs med han, men har desverre bare fått vært der 2 av 5 ganger, men trener mye dressur men han hjemme, han kan nå sitt, nesten dekk( Av en eller annen grunn så liker han ikke å legge seg på komando men begynner å løsne)

Blit sittende på kommando, lengste jeg har gått unna han er ca 50 meter, da sitter han rolig mens jeg går fram og tilbake, han sitter også rolig mens jeg går rundt huset. prøver også på det samme i dekk, men da skjer det en del ganger at han går opp i sitt. Hender han kommer etter meg og når vi trener på bli sittende. Han har også lært på plass, og går fint ved siden av beinet mitt, men må korrigeres litt hele tiden, men når jeg sier fri så trenger han ikke å korrigeres lenger, da er det å løpe fritt rundt som en villman helt til han får beskjed om å gå på plass igjen.

Skal begynne på et nytt dressurkurs utover høsten og han som er instruktør der trener hunder til forsvaret så regner med at han har mye kunskap, han har også vært blant de beste i norge med apporterende hunder.

 

Han var med meg på gåsejakt tidligere i høst, og ble litt het, så jeg måtte ha han i bånd, fant en død gås for oss i stående åker, og de som ble skadeskutt på jordet løp han etter å holdt nede til vi kom, han greide ikke å apportere de enda, var nok for tunge.

Så er han jo kosebamsen min da, er veldig hengiven til meg og går aldri lenger unna enn at han ser meg.

DSC_0162.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er det lenge siden jeg har oppdatert noe her, Vi har vært på dressurkurs og syns han begynner å bli flink, er også på hundetrening hver mandag. Apporttreningen har jeg utsatt da jeg har bestemt meg for å gå på kurs, og han garanterer en knall bra apportør på en lang helg så da venter jeg til jeg får litt hjelp på den biten. Går litt blodspor, men ikke mye. Tenkte jeg skulle gå et par i jula. Driver også tilvenning av skudd, da han blir noe gira etter det smeller, dette er nok pga at jeg tok han med på jakt i høst, han fikk nok litt blod på tann av det. SÅ min neste hund blir nok ikke med på jakt før dressuren og apporten sitter.

 

normal_DSC00162.JPG

Teo til venstre, tatt på trening

 

normal_DSC00164.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lenge siden jeg har oppdatert her nå. Tenkte jeg skulle legge inn noen bilder.

normal_DSC_0031.JPG

normal_DSC_0042.JPG

 

Nå har snøen endelig blitt borte så da blir det å trene litt på blodspor utover. Vi skal være med på ettersøkskur og apportkurs utover våren.

SÅ jeg håper at når høsten kommer så vil han være brukendes på apport og god på ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Teo er like fin nå som jeg husker han fra Tynset i fjor høst. Teo er en flott hund. Dette kan jeg si etter og ha bodd sammen med ham i 10-12 dager i fjor høst. Håper det går like fint med Teo i fremtiden Hystad :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har nå prøvd bikkja mi på apport etter både and og due, og han apporter utrolig bra. Han hentet sine 2 første ender forrige helg og da var han ikke med på selve skytinga men vi kom da etterpå. Han har ikke vært noe særlig glad i kaldt vilt og har egentlig ikke villet bære det noe særlig men heller bare leket med det. Men om fredagen så snakket jeg med en nabo som var å jaktet litt ender og han hadde da skutt 2 stk. 1 lå midt på vannet og en hadde blåst inn til kanten. Jaja tenkte jeg, kan jo prøve bikkja, men hadde ikke helt trua. går bort og jeg ser den anda som ligger på vannet, ber han sette seg ned og peker utover mot anda og sier apport, full fart ut til anda og tar et bra grep uten å bry seg om hva han holder i og svømmer inn i en utrolig fart. Avleveringen ble det så som så med. Men jeg smilte fra øre til øre for det.

 

 

 

Så den andre anda som skulle ligge i sivet. Vi går mot der han så den sist og og jeg kommanderte han med søk eller fri, han roter da rundt ved sivet og vi går litt langs kantet, men finner ingen ting, så går vi en runde rundt dammen for kanskje den har fløti inn et annet sted, men finner fortsatt ikke noe. Så går vi tilbake der han så anda sist, og jeg lar bikkja drive rundt, plutselig så kommer han i en voldsom fart fra langt oppe på land, denne anda var i live og hadde krabbet seg oppover land. Denne var det fortsatt bra med liv i men bikkja brydde seg ikke noe om det. Da så jeg verdien i en apportør, denne anda hadde aldri blitt finni uten hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...