Jump to content

Jaktlabben Teo.


Carl-gustav12

Recommended Posts

I går var den store dagen, var på tur til Sverige for å hente teo. Hadde ikke sett han før og var litt bekymret for den lange bilturen. (50 mil) Hadde et bur rett bak setene i bilen min, kjører pickup så han ble sittendes rett bak ryggen min. Turen gikk kjempebra, han lå bare å sov nesten hele veien, ellers lå leket han litt med noen leker jeg hadde kjøpt inn til han. Han bjeffet kun en gang og pep kanskje i 30 sekunder til sammen.

 

Stoppet 2 ganger og begge gangene var det rett ut å gjøre ifra seg. Ingen uhell i bilen, så da ble matfar veldig fornøyd. Vurderte i går om jeg skulle ha han i bur eller om jeg skulle la han sove i hundesenga, og det ble med det siste, og han vekket meg faktisk da han måtte ut en liten tur. Andre gangen han vekket meg så trodde jeg han bare var sulten eller ville leke, men det var for å tisse litt, men det skjønte jo ikke jeg så da ble det et lite uhell på gulvet. Har gitt lyd fra seg de andre gangene når vi har vært inne og han må ut å gjøre noe, så det er jo utrolig bra da.

 

Hadde med meg han en liten tur i skogen i dag, var med å planta noen busker i en times tid, og han ble da bært både ut og inn, men er uansett så sliten etter den lille turen at nå bare ligger han under stolen min å sover mens vi er ute i det fine været å koser oss.

har også prøvd litt apporteringsegenskaper på han og han henter ballen til meg hver gang,( om jeg ikke kaster for langt da og den blir borte for han) Og han vil alltid levere til min venstre han, og runder som regel rundt meg og stiller seg på min venstre side når han leverer. Tar jeg den ikke imot og går vekk så bærer han ballen løst og forsiktig helt til jeg tar den i mot. Så far er jo litt stolt av han da.

 

Bilder kommer, må bare få ordnet kameraet mitt først.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Gratulerer Carl-gustav 12, spennende dette her. Jeg har ingen erfaring med den rasen så det skal bli spennende og se og høre :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen. Nei han skremmer ikke så mange. Men som dere ser på første bildet så lever han litt farlig. Han har en favorittplass i daglistuen og det er helst inni lenestolen min, så må sjekke ut nøye før jeg sparker inn den jeg har bena på. Men har gått bra hittil da. Har han mulighet så legger han seg under meg. uansett hvor jeg sitter. Han føler seg vel trygg da kanskje. Han er også veldig glad i andre hunder. Han hadde besøk av ei vennine heromdagen. Ei rottweiler tispe på 9 uker. Og de lekte til de var helt utslitte. Lå rett ut begge 2 når de var ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Idag har Teo vært å prøvd å gå ett ganske kort blodspor, ca 15-20 meter, rett fram i mose og lyng. Sparket opp ved sporstart og hadde en del blod der. La så ganske tett med spor. brukte vel ca 1 dl med blod på alt sammen. Ventet i litt over en time og tok med Teo ut. På med sæla og bånd. Gikk til sporstart og han visste stor intresse for blodet, Men det blodet var jo så godt så så han skulle slikke opp alt blodet. Prøvde å vise han videre vei, men skjønte ikke helt hva som skulle skje, og lot han få rote litt rundt der, men gikk bare over sporet. Så det var nok litt tidlig for han, så får vel sette den treningen på vent så lenge.

 

Gikk heller en tur i skogen. Når vi går innover i skogen så går han alltid bak meg, og ofte bruker vi samme veien tilbake, og da går han alltid først noen meter forran meg. Men da følger han spora våres tilbake. Så han kan viss han vil.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Carl gustav12, ta med deg Teo ut på en hogstflate som er åpen og oversiktlig. La han få tumlre rundt der og ha øyekontakt med deg, eventuelt ha han i ei lang line. Det vil øke tilliten hans til naturen og han vil bli trygg og fin på dette etthvert. Da vil han ikke lenger gå etter deg i sporet. Men, for all del la ham få tid. Det er viktig. Det har ihvrtfall funka bra med mine bikkjer. graahund

Link to comment
Share on other sites

Jada han skal få tid vetu. Ville bare prøve og det ville han ikke. Vi er ute i skogen hver eneste dag vi. Men er litt redd for å overbelaste han også. Men han har blitt mye mere i farta idag enn det han har vært før om dagen. Imorgen tenkte jeg at han skulle få være med på ørretfiske. Så kan han jo bli litt kjent med vann, og drive litt rundt meg mens jeg fisker.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jada han skal få tid vetu. Ville bare prøve og det ville han ikke. Vi er ute i skogen hver eneste dag vi. Men er litt redd for å overbelaste han også. Men han har blitt mye mere i farta idag enn det han har vært før om dagen. Imorgen tenkte jeg at han skulle få være med på ørretfiske. Så kan han jo bli litt kjent med vann, og drive litt rundt meg mens jeg fisker.

 

Ta`n med på alt, det er det som nå kalles sosial trening. (ikke et dumt ord foresten). Det har han godt av. Jeg har hatt med mine i butikken (ikke inn) sånn at de vennet seg til det at på det stedet med så mye folk, ok det måtte vi en gang i mellom. Ta han med deg på skytebanen, men for all del ikke for nære, bare slik at han hører smellene. Og du MÅ være tilstede, eller en person Teo kjenner godt. I det hele tatt la Teo få lære at livet er mye mer enn skauturene og stua hjemme. Men ALT med måte. Lykke til. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Har han med meg overalt det er mulig jeg.Så han har noen nye opplevelser hver eneste dag. Koser seg overalt han. Hadde en kamerat som passa han i går. han hadde akurat flyttet dit og der var det en lerduebane i nærheten. Hørte skudda ganske godt, var såpass nærme at man hørte de ropte ut duene. Han hadde ikke reagert i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

...Men det blodet var jo så godt så så han skulle slikke opp alt blodet. Prøvde å vise han videre vei, men skjønte ikke helt hva som skulle skje, og lot han få rote litt rundt der, men gikk bare over sporet. Så det var nok litt tidlig for han, så får vel sette den treningen på vent så lenge.

Ikke alle skjønner tegninga med èn gang - bare det at han viser interesse for blodet er positivt det! Gjør et nytt forsøk om et par dager og dersom han ikke vil gå på fram (fordi han ikke skjønner at det er det han skal :) ) så legg deg ned på alle fire og snus og spor bortetter mens du inviterer ham til å bli med 8) Det ser unektelig litt teit ut - men hva gjør man ikke som den gode lærer man er? Forhåpentligvis blir Teo nysgjerrig på hva du driver med og vil undersøke selv. Går han framover og prøver å spore så roser du ham.

 

Legg et kort spor bare for å få ham i gang. Og la det ligge noe knakende godt i enden som belønning.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok til at jeg prøver et kort spor igjen neste uke en gang. Hvordan er det å legge et slikt spor i hagen? Eller må det være i skogen. tenkte bare til jeg får han igang.

 

Ikveld har Teo og jeg vært ute å fiska litt ørret. Ble dårlig med fangst den første stunden, Satt å titta på duppen da jeg hørte et skikkelig plask litt bak og til siden for meg. Da hadde Teo hoppet eller detti utti vannet. Han var rask til å komme seg inn igjen. Han liker fortsatt å holde seg i nærheten av meg. Driver å roter litt rundt på egenhånd men nesten aldri mere enn 5-6 meter fra meg. byttet til spinner og gikk litt lenger innover, andre kastet så satt den, og når jeg nesten fikk den helt inn til land så ble han helt gæren. Skulle absulutt ha tak i ørreten, så hadde litt problemer med å lande den. men det gikk a til slutt.

 

til slutt så har jeg et par spørsmål. Leste i ei bok at når hunden var veldig ung så skal de ikke gå så veldig lang tur, bare et par hundre meter. Hvorfor kan de ikke gå lenger?

 

Og en annen ting. Skal bygge meg hundegård, Hvor stor bør den være til en labrador? Og hvor stort hundehus bør jeg bygge til han?

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre om sporet legges i lett vegetasjon enn flat mark ene og alene fordi luktene har tendens til å flyte over og gjøre det litt vanskelig for en uerfaren valp. Men du skal jo bare få opp interessen for dette så det er ikke så nøye det (eldstehunden min fikk søke etter en slept vinkork gjennom hele hagen hun da hun var 8 uker 8) ). Slep noe godt langs gresset og se om han ikke begynner å snuse av seg selv.

 

"Å gå tur" kan bety alt fra å GÅ TUR til å rusle rundt i skogen og ta pauser og hvile litt og gå litt og sove litt osv. Går du tur på valpens premisser så kan dere være ute hele dagen om du vil. Ta med deg en avis eller bok og sett deg ned og slapp av innimellom og la valpen utforske rundt deg. Er han trøtt så sovner han eller nekter å gå :) Da passer det jo greit å bære knøttet en bit for deretter la ham gå selv.

 

Jeg var i skogen i timesvis med mine hunder når de var små - men det var rusleturer med mange pauser. Kom vi til hindringer som lå i veien så fikk valpen et lite dytt i ræva for å komme over selv - ellers så hjalp jeg ham over. Intet pes - bare kos. Og jeg gjemte meg innimellom slik at han måtte finne meg - slikt noe er med på å knytte dere sammen samtidig som han lærer å bruke nesa.

 

Hundegård bygger du så stor som du vil - det er en oppbevaringsplass og ikke en mosjonsplass så den trenger ikke være megastor. Jeg har 30 kvm men det er til 3 store hunder. Mange med èn hund har vel rundt 6-7-8 kvm - spørs jo på størrelsen på hunden da. Hundehuset bør være så stort at hunden kan snu seg inni det og ligge komfortabelt. De liker når det blir litt tett for da holder de bedre på varmen i huset. Det er greit med flatt tak slik at hunden kan ligge oppå og ha det som en utkikkspost. Avtagbart tak er også "kjekt å ha" for rengjøring osv.

Link to comment
Share on other sites

Når vi var ute å fiska i dag så ble det jo et lite stykke, Jeg går ikke så veldig fort, Bærer han innimellom men han vil ofte ned igjen etter en liten stund. Han vil også leke selv om vi har godt en stund, løper rundt å er helt gæren. Så jeg skjønner ikke helt hva som skulle være så farlig å la de gå litt lenger. Han går jo løs og kan jo bare stoppe opp om han ikke gidder mere. Men han blir sliten etterpå da. Nå ligger han rett ut på gulvet her.

Link to comment
Share on other sites

IMG_9363.jpg

Har vært med på fisketur og det første han gjorde var å dette uti vannet. Det ble jo da veldig kaldt etterpå så han fikk pepi seg til genseren min.

 

IMG_9364.jpg

Ørreten var jo utrolig spenende. Matvraket var veldig intresert i å fange den og prøvesmake litt.

 

IMG_9350.jpg

Ute å prøve det første blodsporet, blod var jo veldig godt, men hvorfor følge det når man har mere enn nok å slikke på her.

 

IMG_9354~0.jpg

Viktig å slappe av når man kan.

 

IMG_9355~0.jpg

Mye gode lukter i skogen

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Fin den karen der Carl-gustav12, nydelig liten valp. Ser ut som om han trives bra hos deg også, tjukk og rund og fin. Detta skal nok bli bra greier ser du :P:P

Link to comment
Share on other sites

IMG_9379.jpg

Begynner å bli litt tøffere. Var veldig morro å leke oppå gapahuken ihvertfall

 

Joda han er rund og god. Elsker mat. Men valper skal jo være litt runde og de da. Han har blitt litt tøffere i skogen. Når det blir litt for kjedelig rundt meg så tar han seg noen små runder. Så det er jo bra. Har blitt utrolig flink til å gå i skogen. kommer seg fram nesten overalt.

Idag har vi bygget hundehus. Og har bryr seg ikke om man bruker sirkelsaga, eller spikerpistol. Han bare snuser rundt, eller sover. Så det er jo et bra tegn i forhold til skyting.

Har begynt så smått på dressuren. Inkalling går greit. Har litt igjen til at han kommer på kom. Men i Nød så har jeg 2 korte plyst, da kommer han nesten uansett. Dette var det oppdretteren som hadde lært han opp på. Har også begynt å trene på å sitte rolig. Er ikke helt god på det enda, men ikke så værst.

Link to comment
Share on other sites

Om noen skulle være intresert i en Jaktlabrador, så veit jeg om en hannhund som har blitt ledig, da noen avbestilte, Leveringsklar i uke 22dette var fra det kullet jeg sto på vent på først. Kravet er at de skal brukes på jakt. De bruker selv Faren på villsvinjakt og han stiller svin og grevling. Send meg en Pm om den skulle være intresant

Link to comment
Share on other sites

IMG_9379.jpg

Begynner å bli litt tøffere. Var veldig morro å leke oppå gapahuken ihvertfall

 

Joda han er rund og god. Elsker mat. Men valper skal jo være litt runde og de da. Han har blitt litt tøffere i skogen. Når det blir litt for kjedelig rundt meg så tar han seg noen små runder. Så det er jo bra. Har blitt utrolig flink til å gå i skogen. kommer seg fram nesten overalt.

Idag har vi bygget hundehus. Og har bryr seg ikke om man bruker sirkelsaga, eller spikerpistol. Han bare snuser rundt, eller sover. Så det er jo et bra tegn i forhold til skyting.

Har begynt så smått på dressuren. Inkalling går greit. Har litt igjen til at han kommer på kom. Men i Nød så har jeg 2 korte plyst, da kommer han nesten uansett. Dette var det oppdretteren som hadde lært han opp på. Har også begynt å trene på å sitte rolig. Er ikke helt god på det enda, men ikke så værst.

 

Gratulerer med valpen - nydelig liten fyr det der da :D

Husk at det er en Retriever, og særlig Labrador kan være litt rund, skal ikke se ut som en Engelsk Setter..

 

Har jaktet med Retriever i over 20 år, vel å merke småviltjakt men de er glimrende aportører, markerer også vilt med hjulvispen bak - store runde omdreininger med halen, kan ikke forveksles med noe annet :lol: - siste jeg hadde var blanding av Golden og Shäfer der Retriever genene dominerte - lignet på en slank Labrador og var kullsvart, aporterte både skogfugl, rype, leirduer og kastet du noe i vannet som sank så aporterte han det også inntil 1,5 meters dyp.

 

Eneste negative jeg opplevde var med jakt av fjellrype når rypa sprang på marka foran deg, da slet man med å holde de igjen og ikke jage rypa over på neste fjell men er man støtende fuglehund så er man det da :wink:

 

Lykke til og kos dere med mange fine turer, p.s. Er noen råtasser til å kløve disse retrieverne men vent til han er gammel nok før du belaster ham. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det at jeg skrev at han var tjukk og rund og god, det var da bare positivt ment. Er jo et tegn på at hunden har det bra og blir godt behandlet. Om han skal være slank eller ikke som voksen vet jeg ikke noe om. :D

Nb. husk møtet på lørdag :D

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke deg jeg siktet til gråhund. Men sanders. har ikke fått ordnet noen til å passe teo enda, Mulig jeg tar han med om det ikke er så varmt vær. Skal prøve å få til noe.

 

Akkurat, da lærte jeg noe nytt i dag også :wink:

Hvilken jakt bruker du en jaktlabrador til, er det storvilt eller kan den brukes til alt fra sporing til småvilt o.l. :?:

skjønte jo da at innlegget til gråhund var ment positivt da.

 

Det kan kanskje sette en del brikker på plass ang. Labradoren som en kompis av meg hadde - aldri sett en Labrador med så lange bein og slank kropp, men samtidig kraftig og smidig - han fikk den når den var ett år og den måtte omplasseres.

 

Beskrivelsen på jaktlabrador passer mye bedre på denne enn vanlig labrador.. :)

Link to comment
Share on other sites

For meg skal han først og fremst være apportør etter fuglevilt, og ettersøkshund. Men veit om de som bruker den på smygjakt etter rådyr, sender hunden ut i terrenget og kommer tilbake og henter deg og viser deg veien til dyra, om jeg noen gang får til det vet jeg ikke, men er uansett bare en bonus. Vet også at noen avler de spesielt til villsvin og grevling jakt da de stiller begge disse 2. Brukes i Sverige som støtende rådyrhund da det er mye små skogholt nedover i sverige.

Det kan nok hende den hunden til kameraten din var en jaktlabrador.

Kjenner egentlig ikke så veldig godt til rasen selv, men etter å ha lest en del om den så fant jeg ut at det var en rase som passa meg midt i blinken, men har aldri sett en voksen jaktlabb før, så er litt usikker på hvordan han blir som voksen da, hehe

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring på annet enn småvilt med retreiver men der fungerer de glimrende synes jeg, både som støtende og apportør.

Har skutt flere harer etter å ha sporet dem over lange strekker, må jo kunne overføres til de fleste viltarter vil jeg tro :)

 

Labradoren er så psykisk sterk at den kan trenes på både gris og grevling vil jeg tro ja..

Golden er litt feig når den møter litt motstand, den mulige jaktlabradoren til kompisen min er ikke det, tar de fleste utfordringer på "strak labb" :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner egentlig ikke så veldig godt til rasen selv, men etter å ha lest en del om den så fant jeg ut at det var en rase som passa meg midt i blinken, men har aldri sett en voksen jaktlabb før, så er litt usikker på hvordan han blir som voksen da, hehe

 

Den til kompisen min minner litt om en pointer som har sniffet på anabole steroider :lol:

Altså lengre bein enn en labrador og tynnere men en god del kraftigere enn en pointer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd,-Lykke til med sportreningen.

 

Så det lenger opp i tråden ble anbefalt å starte sporing på lasser med høy undervegitasjon. Jeg mener motsatt - at det er lurt å lære valpen at godlukta kommer fra bakken. At det er lettere når lukta henger i høy lyng er riktig, men et spor på skogsbunn er ikke særlig vanskelig uansett.

 

Jeg har trent inn på områder med lav undervegitasjon på flere hunder av raser som i utgangspunktet har langt mindre sporinteresse enn labrador, og det har fungert fint. Metoden jeg ( og mange andre som driver med bruks/tjenestehund) har brukt kalles "spontanspor", og dersom noen har interesse for det kan jeg beskrive den nærmere. Det går i korthet ut på at man lærer inn sporøvelsen med så lite påvirkning som mulig, for å få lavt stress og dermed stor læringseffekt.

 

Det vanskeligste med å trene valp er å ikke få for store ambisjoner på valpen sine vegne. Når ting ikke går som man har tenkt må man ta det med et smil, og huske at man er ute med et hundebarn.

 

Lykke til videre!

 

U

Link to comment
Share on other sites

Idag har jeg endelig blitt ferdig med hundegården. fått inn hundehuset og nettingen rundt. men han liker ikke noe særlig å være der. Han uler å bjeffer, og han som nesten aldri bjeffer. Tror nok det vil ta litt tid til å venne han til å stå der ute. Så han får nok lov til å være inne når jeg begynner på jobb til uka. Virker som han er rolig når han er alene inne i huset.

Link to comment
Share on other sites

Har et tips til deg som har valp om du ikke alerede har det, venn hunden til å være i bur, også inne i huset.

Jeg brukte ikke bur til Odin (østlaika på 11 år) når han var liten, og dette fikk jeg angre når han blei større, han har rasert 2 nettingsbur for meg, han skulle egentlig hett houdini :)

Har en dachs som blei påvent bur fra han var liten, og det går helt fint, han ligger der om natta.

Den nye laika'n min ligger også i bur om natta, han går dit å legger seg om kvelden nå selv.

Praktisk med hunndebur, ikke bare i bil :)

Link to comment
Share on other sites

Har bare bur i bilen og der er det ikke noe problem, vi er en del ute å kjører bil og der slapper han bare av, om jeg går ut av bilen så er han helt tyst der, kan være borte i fra bilen i en time, og han er rolig der. Har ikke noen planer om å bruke bur i huset, syns han bør ha litt bedre plass en det. Han har som sagt ingen problemer med å være alene i huset. Var bare hundegården som var skummel. Så han får stå der litt hver dag til han roer seg litt der.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

DSC_0008.JPG

Apporterer litt i stående åker. Har blitt flinkere til å søke etter dummien

 

DSC_0024.JPG

Alltid full fart tilbake til "Far"

 

DSC_0107.JPG

Han kan også i vannet

 

Teo vokser utrolig mye om dagen. Kan nesten se han vokser. Fortsatt utrolig snill. Stort sett rolig når vi er inne, men en del mere fart ute, prøver å være mest mulig ute om dagen. Trener litt apport et par ganger om dagen, og jeg ser stor framgang. Nå søker han rundt om han ikke finner apporten med en gang. Han apporterer også bra i vannet. har begynt å trene litt på det at han ikke skal hente dummien før han får beskjed. Dette er utrolig vanskelig for han, er så ivrig på å hente den. Men om jeg holder han igjen akurat i det jeg kaster så står han ganske rolig til han får beskjed om apport. Dette har vi ikke trenet så lenge på, men syns han gjør det ganske bra. Skal se om jeg får tak i noe vilt han kan prøve med etterhvert. Var helt tomt i fryseren når det gjelder hele fugler.

 

Har ikke prøvd blodspor på lenge men har tatt opp blod i dag og tenkte jeg kanskje skulle få prøvd litt i helgen, om det regnet de spår kommer. Er jo så utrolig tørt heromdagen. tror han er litt mere moden for det nå enn han var første gangen vi prøvde. han har ihvertfall lært å bruke nesa mere.

Link to comment
Share on other sites

Idag har vi prøvd ettersøk igjen. la et rundt 20 meter langt spor med en rådyrklau i enden. Fikk på han lina og tok han fram til sporstart. Han fant blodet med en gang og startet med å slikke i seg det han greide å få med. Etter det spiste han opp jorda for å være sikker på å få med seg alt.

Vimset så litt rundt omkring. Skjønte ikke helt tegninga, men plutselig så fant han ut at det er jo mere blod å slikke opp bortover bakken. Så hver eneste blodflekk ble slikket opp og brukte utrolig lang tid.

 

Vimset på kryss og tvers til han fant litt blod igjen, men nå var han lei å slikke blod så han følgte sporet i steden, rosa han forsiktig mens han fulgte på litt. Vimset fortsatt litt fram og tilbake for å finne tilbake til sporet. Ledet han ikke innpå igjen, men ga han ikke mere enn et par meter line heller og sto bare rolig til han fant sporet igjen. Den siste meteren så fulgte han sporet rett til klauen og både Teo og "Far" ble veldig glade. Fikk også en godtebit i tilleg til klauen

Så nå er vi igang med ettersøkstreningen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. føler meg egentlig veldig heldig med hunden jeg har fått. Apporteringen går som en drøm, dressuren er ikke så værst. Kommer stort sett når jeg kaller han inn, sitter når han får beskjed om det, skjønner at nei ikke er noe morro. Trener litt på dekk om dagen, men han er veldig lei å legge seg ned på kommando. Men har ikke stresset så mye med dressur enda, han er jo bare 3 måneder. Håper det snart er noen valpekurs i området.

Link to comment
Share on other sites

Valper i den alderen er jo utrolig mottakelige for ny læring. Du kan leke inn mange kommandoer bare ved å si kommandoen i det hunden gjør noe. Den KAN jo ting som sitt, ligg, kom, stå - den må bare forbinde handlingen med kommandoen. I det den ser på deg sier du "kontakt" og roser med godbit. Likeså med sitt. I det den er på vei ned med rumpa så sier du "sitt". Det går ikke lange stunda før den skjønner poenget.

Det er èn måte å lære inn kommandoer på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

DSC_0049.JPG

Trener jo litt dressur om dagen, og har fått til en ting som jeg trodde nesten skulle være umulig med han som er så utrolig glad i mat. Nå sitter han bare å ser på maten til jeg sier værsegod. Da hiver han seg over.

 

DSC_0050.JPG

Han sitter å piper og ser så trist ut som han kan, men det hjelper ikke noe.

 

 

Idag hadde jeg med meg teo på jobben, der begynner han å bli såpass kjent så han går runden sin på jakt etter smuler. Jobbet med verkstedporten åpen idag, og han gikk bare fram til åpningen og la seg ned. Lå en liten stund og ruslet rundt på verkstedet. Så mot slutten av dagen så satt han i portåpningen. Snudde meg bort i 5 sekunder så var han borte. Ropte og plystra på han. Letet rundt bygningen men er søkk vekk. Så banker det plutselig på et vindu. Teo er her roper det ei dame. Da hadde han gått inn til malerbutikken som ligger i samme bygg. Var en som var utrolig glad i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har gått en stund siden forrige opptdatering nå. Han vokser utrolig fort. Har slitt litt med å få han i gang på blodspor, har hatt litt problem med at han skal slikke i seg alt blodet og ikke gidder det mere etter en liten stund. La et kort spor i hagen med Bacon som belønning i enden. Da hadde han litt tidligere fått bacon som jeg dyppet i blod. Gikk det sporet ganske kort tid etter jeg hadde lagt det. Og han var utrolig spornøye og fikk slikket i seg hver eneste blodflekk. Lot han bare bruke den tiden han ville, hendte han ikke gadd mere men satte han da tilbake på sporet. kom til slutt til belønningen og det var en gutt som var glad.

 

Gikk så ut i skogen og la et spor på ca 50 meter, lot det ligge over natta, så jeg turte ikke å legge ut baconet, men hadde det heller i lomma. Dro ut på sporet og han startet direkte med å følge sporet. stoppet ikke mere enn et par ganger for å slikke litt blod. Følgte det utrolig bra, nesten så han dro litt mye i båndet. Sporet ble lagt i gras, barnenålsunderlag, kvisthauger,fjell, mulig han gikk litt for siden av sporet noen ganger, men det kan ha litt med vinden og gjøre kanskje, da sporet hadde litt svinger og sånt. Så føler selv at det har løsnet litt med blodsportreningen. Får vel legge et nytt spor til helgen igjen.

 

Var også ute å trenet litt vannapport i dag. Syns han gjør en utrolig bra jobb med apportering selv om vi ikke har trenet så mye på det. Tror han syns det er utrolig morro, pluss at det er litt godis å få om han er flink å henter til meg. Han har faktiskt av en eller annen grunn nå sluttet å riste seg før han har levert dummien til meg. Dette har vi ikke trenet på og før så har han ristet seg med en gang han kommer opp av vannet.Det var det samme om jeg sto 1 meter fra vannet eller 10 så det er jo utrolig bra om han fortsetter med det. så slipper jeg å luke bort det etterhvert.

Hender vi trener på å sitte rolig å vente til å apportere på kommando. Dette går bra om jeg holder han igjen i det jeg kaster dummien, da sitter han rolig å følger med på dummien, og stikker av gårde med en gang han får beskjed om apport. Trener ikke så mye på dette enda men prøver et par ganger hver gang.

 

En liten filmsnutt med litt dårlig kvalitet, er filmet med mobilen.

Link to comment
Share on other sites

Så ut som at hun likte det hun holdt på det ja :D

Hvis jeg kan komme med et lite tips...

 

... Det er ikke så lurt å gi henne gobit når hun gir deg dummyen. Da får du fort en hund som slipper dummyen med en gang.

Når hun kommer til deg med dummyen så skryter du kjempemasse av henne, spesiellt når hun har dummyen i munnen. Stryker og klapper på henne. Så tar du dummyen og sier takk. :D

Det å få apportere er nesten belønning nok. For som du sikkert har merket så elsker de det. :D

 

Iallefall det jeg har fått hørt og erfart :)

 

Lykke til på både spor og apport, morro å følge med noen som har samme rase 8)

Link to comment
Share on other sites

Han slipper ikke før jeg sier takk. Han får en liten godbit når vi bytter ved korrekt avlevering. I de bøkene jeg har lest så bruker de godbit når de bytter. Godbit han får er bare det vanlige foret han spiser. så lenge han gjør det han skal så syns jeg han skal få en godbit. Om det er riktig eller ikke finner jeg vel ut om en stund, men nå så fungerer det utrolig bra i hvertfall. Blir spennende å gå over til fuglevilt etterhvert. Må bare få tak i noe først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...