Jump to content

Sako vs Kimber


peders

Recommended Posts

Vet egentlig ikke hva jeg er ute etter men stå er som følger:

Søknad for 308 er innvilget. Akk så kjedelig, men etter 15 år med ladning av hver eneste smell fikk jeg lyst til å jakte mer og lade mindre. Valgets kval står mellom en sako 75 SS og kimber 84 Montana.

Jeg har en kimber Classic fra før i 260 og liker våpenet meget godt. Jeg har også hatt noen Sako 75 og må vel si at jeg liker disse like godt. Ikke så imponert over stokken, men dog.

Noen her med noen gode argumenter for det ene eller det andre.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale det ene eller andre, men kan komme med noen erfaringer etter mange jaktturer med Kimber 84 Montana. Har kappet løpet på 47 cm og montert en reflex t-8, men vurderer å bytte til en lettere demper da jeg synes den blir litt framtung.

Presisjonen er god og avtrekket en nytelse. Skulle ønsket meg løst magasin, men det er ikke noe stort savn. Det negative som jeg har erfart er at en må være nøye med at patronene ligger rett i magasinet for at sluttstykket skal få de med seg inn i kammeret. Kan også være litt vanskelig med kuler som har stor rett flate foran.

En ekstremt lett rifle på ca 2.25 kg, noe som var hovedgrunnen til at jeg valgte denne. Blir som regel mye bæring mellom hvert skudd. Kolben er så høy at den nesten gir kinnkontakt med lave montasjer men er kansje litt kort for de aller største kara. Er i det store og hele godt fornøyd og angrer ikke på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Montana'n er en fryd å gå med hele dagen fordi du merker knapt at den henger på skulderen.

Men det aller beste med denne lille lette børsa er at det er ikke store busken som skal til for at børsa står støtt når du setter den fra deg. . :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ny rifle i fjor sommer. Valget stod mellom Kimber Montana 84M Montana og Sako 85 SS. Til slutt gikk jeg for det "trygge" i Sako'n (Til tross for mange anbefalinger på Sluttstykke). Angrer jeg meg? Tja... For all del, Sako'n er som en drøm. Er lett, utrolig presis og utrolig fin å se på. Og de 2 skuddene jeg avfyrte med den på jakt i fjor resulterte i 2 hjorter.

Men.... Det er et eller annet med Kimber. Noe "tiltalende". Skulle nok kanskje vert modigere og valgt noe litt mer utradisjonelt. Noe av problemet i fjor i hvert fall, var leveringstiden. Og dermed falt valget på Sako. Jeg hadde nok valgt Kimber i dag. Spørs om ikke våpengarderoben min blir utvidet med en Montana etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Det er som det er sagt her "noe med disse kimberene"

Jeg går for en montana og i tilegg setter jeg HT stokk på Classic`en i 260. Den har ligget på Finn.no men jeg har nesten ikke hjerte til å hverken selge eller bruke den. Fine trestokker er ikke helt meg. Pent å se på er det, men akk så upraktisk i steinura, og akk så irriterende når det blir merker og hakk. Stokken kommer nok for salg etter hvert.

 

Det ble forøvrig gjort avtale på en Seven i 260 i helga også. 2930 gram med demper og kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg blir mer og mer glad i min Kimber 84M Montane i 308 Win.

 

Pluss:

Lett, lekker, nydelig avtrekk, vakker liten mauserkasse med god M70 sikring, bra presisjon, M8 skruer på montasjeklakkene, flott stokkfasong, søylebeddet fra fabrikk.

 

Minus:

Det tynne løpet gjør at den blir litt kresen angående ammo, blir snart varm.

Som nevnt er den litt plundrete å lade, patronene må ligge helt riktig i magasinet.

Men når de ligger riktig mater den perfekt!

På grunn av det tynne løpet, kanskje ikke den beste rifla å montere demper på ?

 

Enkelte våpen hadde muligens problemer med løpet (umulig å få god presisjon?)

Ryktene sier at enkelte forhandlere tok tilbake en del våpen uten at jeg har fått dette bekreftet.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med min Kimber og den blir nok hos meg til de bærer meg ut med beina først.

Kimber84M2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hadde Sako 75 i 270win i mange år, men blei lei av å finne sikringen i avsikret stilling så jeg bytta til ei Kimber Montana ss i 308.

Denne rifla er hendig og har en sikring som ikke slås av uten videre.

Med Zeiss 2,5-10.50 og Hausken demper er den fremdeles bærbar.

Kan ikke si det samme om Sakoen.

Løpet er Lilja og Montana kontur i 22 tommers lengde med en større diameter bak gjengene til brystning mot demperen.

Dette var mulig fordi løpet kom med full blanksdiameter etter 22 tommer. :)

Hvis noen vil se bilder av dette kan jeg maile.

Får ikke til å laste opp bilder :cry:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt lyst på montana siden den kom. Sako er gull. Gull er tungt.

 

Nå i høst kjøpte broderen (Tolvsju) en Kimber i 308W. Fikk den kappet til 40Cm. Den børsa er så lett at du må bruke brevvekt for i det hele tatt å få registrert den.

 

Har selv en lett Rem. 7 med løpsskifte system i 260R, jaktpipe og banepipe + 358W til elgen, burde kanskje solgt denne og lagt hendene på en Kimber . Lette å like er de :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...