Jump to content

Skyteprøve på storvillt


Litago

Recommended Posts

Why so sad? En oppskyting er jo en smal sak, om du kvier deg for det bør du heller ikke gå på jakt :roll:

vel jeg har da aldri utrykkt meg som "sad" eller at det er en vanskelig sak og ta en årlig skytterprøve jeg spør

etter et konkret ja/nei forde jeg lurer :) Denne smailyen her----> :? Heter Confused og jeg bruker den rett og slett for de jeg er forvirret

da et villsvin kan bli rimelig tunge og ha en manke høyde på 1m :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 sekunder av mitt liv på et googlesøk ga meg dette:

 

"Jegere som skal jakte med rifle på gaupe, rådyr, elg, hjort, villrein, sel, dåhjort, bjørn, ulv, jerv, villsvin, eller moskusfe må avlegge en årlig skyteprøve for storviltjegere. Skyteprøven består av 30 treningsskudd og en femskuddsserie mot dyrefigur. Avstanden er 100 meter. Jakt på gaupe, rådyr, jerv og villsvin kan også foregå med hagle, og da er det ikke nødvendig med skyteprøve."

Link to comment
Share on other sites

10 sekunder av mitt liv på et googlesøk ga meg dette:

 

"Jegere som skal jakte med rifle på gaupe, rådyr, elg, hjort, villrein, sel, dåhjort, bjørn, ulv, jerv, villsvin, eller moskusfe må avlegge en årlig skyteprøve for storviltjegere. Skyteprøven består av 30 treningsskudd og en femskuddsserie mot dyrefigur. Avstanden er 100 meter. Jakt på gaupe, rådyr, jerv og villsvin kan også foregå med hagle, og da er det ikke nødvendig med skyteprøve."

Se der! Nydelig 8) da vet jeg dette :lol: Takker så mye for et konstruktivt svar! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 3. Definisjoner

 

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt.

 

Ja, man må ha godkjent storviltprøve for å jakte på Villsvin med Rifle.

 

Edit: Svarte så mange som har rukket å svare da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret! :mrgreen: jeg har 2 spørsmål til uten og starte et nytt topic så tar jeg det her

1. Hvor lenge etter jegerprøven har man lov og kjøpe seg ei rifle?

2. og hvor lang tid etter bestått jegerprøve må man ta storvillt testen? 8)

Link to comment
Share on other sites

1: Så raskt politiet har behandlet søknaden. I beste fall over natten :) Du kan bruke diplom fra prøven som dokumentasjon.

2: Når du vil så lenge det er i boks før du skyter noe storvildt. En gang i året.

Link to comment
Share on other sites

2. og hvor lang tid etter bestått jegerprøve må man ta storvillt testen? 8)

Begrensningen her ligger vel mest i når du får tilgang til våpenet du skal jakte med. Dersom du skal søke om, og kjøpe, egen rifle må du vente med prøven til du har fått riflen. Husk at du må skyte opp med alle de våpen du skal jakte storvilt med; mao. kan du ikke ta prøven med en lånt rifle for etterfølgende å jakte med egen, nyanskaffet rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...