Jump to content

Treg hevearm med NM60?


SpecOps

Recommended Posts

Er det vanlig at hevearmen blir treg med NM60?

 

Skjøt ca 100 skudd av en lot fra 68 i dag, og merket at hevearmen føltes litt treg på noen få skudd, ikke veldig treg, men merkbart.

Lurer på om jeg merket antydninger til dette tidligere med noe S&B 150grs.

 

Er dette vanlig?

 

Skjøt også noen skudd fra 79, og her virker det som dette var hyppigere.

 

Har jeg grunn til å være veldig bekymret?

Det er kanskje en ide å kronografere ammunisjonen for sikkerhets skyld?

 

Ble skutt i en Tikka Master Sporter med 50cm løp og en gammel Vaime demper. Treffpunkt flyttet seg ca. 5cm skrått ned til venstre når jeg fjernet demperen. Fikk inntrykk av at den samlet litt bedre uten demper, men det kan være tilfeldig.

Samlinger lå i underkant av 3cm, mulig en bedre skytter kunne få det nermere mot 2.

 

Hva kan forventes an NM60 når det gjelder presisjon?

 

Måtte justere 7 1/4" klikk opp for 200m, noe jeg finner rart da jeg har sett flere eksempler er på 9 klikk, men 7 klikk stemmer 100% med kalkuleringer jeg har gjort på forhånd i et ballistisk kalkulator program. Edit: Har nå funnet at det er en feil i ballistikk programmet som jeg bruker. Det ser ut som den kalkulerer data for yards den første gangen, for så å gå over til meter som gir 9 klikk. Dette gjør meg egentlig bare enda mer forvirret.. Det stemmer nå bra med andres tabeller, men dårlig med mitt resultat.

 

Hadde et mirage trekk på demperen som fløy 5-6m fremover mot skivene etter ca 20 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Vet at en del napper ut originale kuler, erstatter dem med Sierra matchkuler, og reduserer kruttmengden fra 40 grain til 39 grain for å motvirke dette. Det er forholdsvis "spreke" ladninger som brukes, for å sikre god lading på AG3. Dette trenger man ikke på boltrifler, og da kan det hende de kleber litt i kammeret.

 

Original NM60 kan gi samlinger (spredninger?) slik at det ikke holder tier'n på 100 meter, altså over 60 mm. Min pers med 34-RA-99 er S-S lik 14 mm på 100 meter, skutt i benk med Sauer 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

Helt normalt da 7,62x51 nato ikke er samme ammo som 308win. Dette er bare 2 patroner som ligner nok til at de kan brukes om hverandre i de aller fleste tilfeller.

 

Når det gjelder presisjons krav til nato ammoen. Jeg har fått alt fra 15mm samlinger til bortimot 70mm avhenging av våpen og lott.

Link to comment
Share on other sites

Treg hevearm er vanlig på endel rifler, bla 200STR. NM60 er som flere sier laget for å fungere i AG3, MG3 i alle forhold(bla streng kulde i finnmark) så derfor er den nok ladd ganske heftig.

 

875 msek i 67 cm pipe i sauern min har jeg målt på flere lot'er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang en Browning BLR (lever action) i kaliber 308W. Prøvde nato ammo i rifla og patronen beit seg skikkelig fast i kammeret etter avfyring. En mann måtte holde rifla og en måtte bøye ut ladearmen for til slutt å få ut tomhylsen. Rifla er nå solgt og den riflen jeg nå har i kaliber 308W skal jeg aldri lade med nato ammo. Den holder jeg meg unna uansett hvoror billig man får tak i patronen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar. Da tror jeg at jeg fortsetter med å bruke dette som trenings ammunisjon. Får prøve å få kronografert den.

Har fundert litt til på det med antall klikk på 200m:

Jeg har kommet på at jeg målte avstanden til 200m skivene til ca. 190m med laser. Dette skulle gi 8 klikk opp for 200m. Da er det ikke så galt som jeg har trodd. Grovregnet meg faktisk frem til 8 klikk under skytingen, men synes det lå mere i senter ved 7 klikk. Kan vel ha noe å gjøre med min teknikk, da en kamerat lå noe høyere.

 

Må legge til at jeg hadde 1 klikk på ca. 100 nato skudd. Denne tente på andre forsøk. Er dette harde hetter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...