Jump to content

lage 17 mach2 løp til salongen?


Recommended Posts

ble sittende i dag å fundere på en ting, jeg kunne tenkt meg ett 17 mach2 løp til salongen, en remington 597 halv auto, men slike løp er jo ikke å få tak i (ikke som jeg har sett i all fall, og i så fall sikkert til en vill pris).

 

Så spørsmål 1 er da, er løpet gjenget inn på en remington 597? hvis ikke, er da da ett feste som er lett for en børsemaker å lage kopi av?

 

spørsmål 2, vil det feks være mulig å ta ett luftgevær å bruke løpet fra det og brotsje kammer?

 

ser litt i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=48&t=6538&start=0&hilit=kule+luftgev%C3%A6r at der skrives at 17 mach2 har .172 mens luftgevær har .177 noen som kan si litt mer om det?

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg vet at der lages løp som kan kjøpes, men da ikke til en pris som passer litt morro skyting og skjærejakt, og orginal løp er jo ikke å få tak i ser det ut som.

 

dersom luftgevær løpa generelt er av så dårlig kvalitet så er det jo bare å slå tanken fra seg. Var bare noe jeg kom på i dag så måtte bare spørre for å få bekrefta/avkrefta muligheten.

 

hvorfor enkelskudd? er der ikke nok rekyl i den til å drive mekanismen? kanskje litt vel lett kule

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på muligheten for 17mach2 i sauer202 / 200str. Et sauer 200str 22lr sett med en eller annen skade på løpet får man sikkert billig om man kommer over et. Da kan man gjenge opp løps innfestningen etter Heen muffe prinsipet og bruke et .17 pipe emne i ønsket profil. Burde være grei skuring for en børsemaker. 17mach2 skal vel mate greit med 22lr magasin og sluttstykke?

Link to comment
Share on other sites

17m2 er en 22lr patron som er necket ned (på samme måte som 17hmr er en 22wmr patron som er necket ned).

 

Dvs. samme sluttstykke og normalt samme magasin, men muligens annen materampe og selvsagt annet kaliber på løp og fremste del av kammer.

 

17m2 (ca 640m/s m17grs kule) er en kraftig liten patron, som ligger nærmere 17hmr (ca 777m/s med 17grs kule) enn hispeed 22lr som stinger (500m/s med 32grs kule). t.d ligger hurtig 22wmr med 40grs kule området ca 570m/s.

 

17M2 Burde veksle som fy i en 22lr automat.

 

 

Edit: Hastighets data + litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...