Jump to content

Carl Gustav .222 remington rifle??


husqvarna

Recommended Posts

Hm. De fleste riflemodeller kommer jo i et stort antall kaliber, ofte inkludert .222rem. Med mindre 222rem er en skjeldenhet i Carl Gustaf generelt, sier det antagelig null og niks om rifla di at den er i akkurat det kaliberet.

 

De mest vanlige modellene fra Carl Gustaf er vel 1900, 2000, 3000 og 1600/1640. Hvilken modell har du?

Link to comment
Share on other sites

Det der så ikke ut som en CG1900. Slik ser den ut:http://www.google.no/imgres?imgurl=http://forum.robsoft.nu/gallery/image.php%3Fpic_id%3D9070&imgrefurl=http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php%3Ff%3D20%26t%3D53547&h=768&w=1024&sz=54&tbnid=iBie2ciIctytlM:&tbnh=113&tbnw=150&prev=/images%3Fq%3Dcarl%2Bgustaf%2B1900&hl=no&usg=__kFW-r8XPrv4WU2Qzn2JDhzDyaNg=&sa=X&ei=KxgxTJaZKIbKOKjw5N4G&ved=0CCsQ9QEwBQ

 

Stokken kan jo variere litt, men mekanismen skal se ut som børsa i linken.

 

Dette er en meget vanlig rifle, spesielt i Sverige, men også her i Norge. Hvor eksklusiv den er beror på hvor god stand den er og hvor luksuriøst den er laget. (Eksklusivt tre i stokk, gravyre..osv)

 

Kaliber 222rem er vel ikke det mest populære lenger, men du får sikkert solgt den hvis det er målet. Uten å se bilder av den vil ikke jeg anslå noen pris.

Link to comment
Share on other sites

Midt i mulm og mørket begynte jeg og google litt...

 

"Några officiella sidor existerar inte av den enkla anledning att företaget inte existerat på snart 40 år. Husqvarna 16xx-serien kom på 50-talet, och 1900-modellen i slutet av 60-talet (när det redan var för sent). CG 1900 är samma vapen som HVA 1900, med delar tillverkade av FFV. Denna tillverkning upphörde 1979, och därefter är vapnen ihopsatta av italienska delar eller helt tillverkade i Italien. Kvalitén är ungefär som FIAT."

 

https://www.flashback.org/t732502

 

"Husqvarna made 1900's are only in the serial number range from 350,000 to about 381,000 when FFV bought the gun works. FFV/Carl Gustaf guns are in the range from 381,000 to about 652,000. No they didn't produce that many guns, they jumped the lead digit from 3 to 5 and then to 6. In total FFV/CG made about 60,000 1900's."

 

http://forums.gunboards.com/showthread.php?745-HVA-1900-clones

 

Tar forbehold om at kildene ikke nødvendigvis er riktige da de er fra andre forum, og info derfra er også fra privatpersoner.

 

CG 1900 og pris er ikke så lett. De er jo gamle, ikke sjeldne (jfr kildene, som en kanskje ikke bør stole all verden på), og med alderen er de gjerne godt brukte. Sjekk på Blocket.se, der er det blant annet en maken til 6 000,- som ser helt strøken ut. Det skulle bli ca 5 300,- norske. Vil tro den kan ligge i samme prisleiet, men om den blir solgt til den prisen er en annen sak. De fleste rifler i .222 her i landet virker som om er priset fra 2 - 4 000,-. Remington, Brno, osv. Sako Vixen er i egen klasse og ligger fra 6 - 10 000,- her til lands.

 

Edit: Annonsen på Blocket.se: http://www.blocket.se/skaraborg/CG_1900_cal_222_27755328.htm?ca=7&w=3

 

Flott børse! :D

Link to comment
Share on other sites

I flg. bildet du har lagt ut har det en CG bygd på den korte Krico kassa.

Våpenet har løst magasin.

 

CG1900 er ei kasse som egentlig er beregnet på .30-06 lengde patroner og hvor magasinet er kortet inn med en aluminiumsbit, sluttstykkevandringen er kortet ned ved at styresporet i sluttstyllet er gjort kortere og sluttsykkebunn er tilpasset .222 Rem.

Magasinet på denne er hengslet i framkant med utløser i avtrekkerbøylen.

Link to comment
Share on other sites

Vixen er vel noe en kan kalle en "legende" av en .222. Fox er også godt kjent, men har ikke helt det samme ryktet likevel. Tvilsomt avtrekk for mange, og de tidligere utgavene er vel litt Øst-Europeisk "grovmekk". Har selv en Fox II fra 1989, og den er jo ei nusselig lita børse. Går godt, men har et noe sært avtrekk, men jeg synes det er greit nok selv. Enten er det 5 kg eller nesten ingenting når man "trekker opp" med snellerten! Sluttstykkegangen kunne vært tightere og. Virker noe slarkete. I tillegg er matinga ikke helt på topp, synes jeg. Tipper Vixen er bedre på disse områdene (har ikke prøvd, og bra er nok det, for ellers hadde jeg vel blitt forelsket...)

 

Prisene på Fox ligger fra ca 2 500,- - 4 000,-, altså ca halvparten av Vixen. Om vixen er dronninga, kan en vel si at Fox er prinsessa! :lol:

 

Jeg ga for øvrig 4 000,- for min, ferdig kappet 10 cm og med originalmontasje med en tvilsom kikkert oppå. Kapping og gjenging ligger på ca 700,-, montasje på ca 1 000,-. Kikkerten egner seg som dorull, så den har ingen verdi. Børsa var relativt pen og hadde i følge selger gått svært få skudd (Jakt & Friluft i Arendal). Opprinnelig pris var 4 000,- uten kapping, men ved en feil i bestillingen og lang tid, slapp jeg å betale for kapping og gjenging. Har satt på en Hausken mini og en Zeiss Conquest 3-9x40, så nå er herligheten klar for det meste! :D

 

En CG 1900 vil jeg anta er verdt det samme. CG er også et anerkjent merke, og de var etter kildene å tolke, bedre enn senere, italienske utgaver. Er nok ei fin børse som fortjener litt skyting og stell! :)

Link to comment
Share on other sites

Fin børse du har der.. :D

Ser at mentor allerede har vært på banen og påpekt Kricokassa, samt at 1900-variantene egentlig er ei lang kasse som er modifisert en smule for å passe til små patroner..

 

ko-stens har også påpekt at ei ekte .222-rifle har ei låskasse som i dimensjoner er laget til patroner av denne lengden. Vixen er nevnt, samt brno fox.. Sjøl har jeg/min datter ei børse som i mine øyne nok gjør Vixen rangen stridig: Steyr Manlicher SL..

 

Denne plukka jeg opp nesten ubrukt til prisen av ei brukt Baikalhagle, og det regner jeg som et av mitt livs beste kjøp.. Denne børsa kan du forresten lese om her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=34333

 

Som nevnt ovenfor er prisene på 222-våpen mer enn gunstige, kanskje med unntak av Vixen, så da har du vel litt mer info for å vurdere verdien av børsa di..

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at våpenet i linken din er en Kriegskorte-produsert (Krico) versjon. De ble levert i perioden 1965-1970. Alle i cal. .222 Rem. modellen med åpne sikter het 2001 mens den uten åpne sikter het 2002. Dette i flg boken "Husqvarna Jaktvapen 1870-1977". De hadde kasselengde tilpasset patroner med lengde som .308 Win. Noen kaller dem også Mod. 2003, men denne betegnelsen er i alle fall ikke omtalt i de svenske annaler jeg har gått gjennom. Du vil pr. dato finne tilsvarende våpen til salgs hos Arms & Ammo og Winge Våpen, i alle fall. Sist jeg var innom nettsiden til Beveren Sport, så hadde de en også. Der finner du en pekepinn på pris.

 

I forhold til de Krico-våpnene som ble solgt her i landet på begynnelsen av 1980-tallet så er det i alle fall en noe annen løsning på magasinet og underbeslaget.

 

Bilde av magasinet, sett ovenfra, på en Krico 600 (kort kasse) fra 1980-tallet. Her med en ide jeg hadde til en .338-08 i den tid, lagt inn for å teste magasinlengde.

kricomagasin.jpg

og her et av de som ble solgt som Husqvarna/CG og er av Krico opprinnelse.

kricomagasin_02.jpg

Magasinene på de modellene som ble solgt til Sverige nær 20 år tidligere hadde rette vegger. Du ser også at det er lagt inn litt bakerst i magasinet for at lengden skal være tilpasset .222 Rem. Som mentor nevnte tidligere, så har 1900 ikke løse magasiner, men hengslet magasinbunn.

Om du er interessert, så kan jeg ta et bilde av en Krico og en CG 1900 ved siden av hverandre så du kan sammelikne om ikke bildene allerede viser med sikkerhet at du har en tysker som seiler under falskt flagg 8) . Misforstå meg ikke, dette var/er meget gode og presise våpen.

Link to comment
Share on other sites

Måtte titte langt inn i skapet nå å finne frem samme maken rifle som du linket til litt lenger opp bortsett fra att børsa mi heter Husqvarna og det er snellertt avtrekk på den jeg har.

Det som jeg fant ut av etter att jeg hadde kjøpt børsa som jeg trodde var en Husqvarna egentelig (kjøpt på auksjon ca 30 år siden hos broderfolket) er en Krico 600D. Ble vist solgt til søtabror bare med kasse og stokk og de satte inn løp med all merking på løpet til og med våpen nr. og det står også Nitro på venstre side på løpet rett forran kassa.

Er ikke så dyktig på data ellers så kunne jeg ha lagt ut noen bilder også

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hallo

 

Tråden har vært død en stund, litt OT men gir den et støt. Har en gammel FFV Husqvarna Sweden i kaliber 308 Nitro med snr 502xxx som jeg har arvet fra min bestefar. Meget bra rifle som har gjort jobben hvert år, men den begynner dessverre å bli litt sliten både i stokken og løp/kasse. Skal se om det ikke blir en runde med Duracoat i løpet av året for å få tilbake svartfargen på løpet. Også til spm: Hva vil nitro si i denne sammenheng og kan man finne ut når denne ble produsert?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...