Jump to content

Kapping av løp (Rem 870)


Danish

Recommended Posts

Hei,

 

I august i fjor fikk jeg min første pumpehagle. Har vært forelsket siden den gang; har har vell knallet nærmere 2500 skudd. Trener mye skeet med den; og jakter sjøfugl. Men, jeg irriterer meg grønn over hvorfor løpet skal være så forbanna langt...

 

Dette er den "gamle" typen, altså Express Magnum (12/76). Kunne vell alltids åpnet skapet og tatt fram målebåndet og fått et nøyaktig tall; men jeg regner med at det er mange som sitter på blåkopier rundt om i det norske land.

 

Uansett. Er det noen som har erfaring med endring av skuddbilde, dersom jeg kapper den 10-12 cm? Hadde tenkt å få gjenget opp løpet igjen; slik at choken blir den samme gamle.

 

Hadde satt pris på innspill fra dere der ute? Kanskje er det noen som har et originalt fabrikkløp i kortere utgave liggende også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet fra 66cm til 55cm for noen år siden. Jeg gjenget ikke opp igjen løpet.

 

Skuddbildet var selvsagt dårligere, men ikke for dårlig.

Det som derimot ble for dårlig, var selve feelingen. Fikk aldri samme sving og oppkast osv som med 66cm pipe.

 

Hadde jeg vært det hadde jeg kjøpt en ekstra pipe, og kappet den.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en haug med piper til disse våpnene :!: .

 

Kjøp en i passe lengde. ok, den koster noen kroner, men få en god børsemaker til å kappe og gjenge er heller ikke billig, når du da sitter igjen med en hagle du ikke trives med så blir det dyrt. Tipper at du har 28" pipe, så kjøp 22 eller 24 gjenget for shoker :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Liten korrigering her.

En trenger godkjent søknad på ekstraløp.

Koster vel kr. 215,-.

 

Å kjøpe brukt løp for så å kappe og gjenge vil fort

koste omtrent like mye som nytt løp.

 

Kjøpte denne da 71 løpet ble langt å håndtere i kajakken:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=516311

etter å ha vurdert frem og tilbake med tanke på brukt kontra ny.

 

Fikk forresten selv velge hvilket serienr. løpet skulle ha. :)

 

T

Link to comment
Share on other sites

Fult mulig å kappe ut en bit av løpet og sveise på igjen enden med choke-gjengene.

Men neppe billigere enn et nytt løp om en må betale for jobben.

 

Midway har latterlige priser på løpene, og Jakt og friluft vil visst ikke selge (nix mail respons og helt avvisende i telefonen, så om noen har et slugløp til 870 å selge-send PM!).

 

EDIT-Midway har tydeligvis satt ned prisene siden jeg sist sjekket og selger nå løpene billig igrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Kapp av den delen av løpet med overganskonus og choke (choken er som oftest lengere enn en tror, imotsetning til enkelte andre lengder..) og legg denne til side. Kapp løpet slik at en sitter igjen med med et løp som er så langt som en ønsker å ha det når en legger til den stubben med choke. Rett av begge bitene i dreibenk, puss med samme bort blåneringen et stykke på hver side. Drei en hylse med innvendig diameter lik utvendig diameter på løpet. Stable sammen løpet, enden med choke og hylsen slik at hylsen er sentrert over skjøten på løpet. Sølvlodd.

 

På eget ansvar osv. jeg har gjort det 2 ganger (en eller annen enkeltløpet spanjol og en gammel 870) og de holder enda. Sikkert mulig å tig-sveise men slikt driver ikke jeg med (vil men får det ikke til..

 

 

Eller kjøp REMCHOKE gjengetapp fra Brownells, kapp, drie ut til rett innvendig diameter, gjeng opp.

Link to comment
Share on other sites

Lodding, ja. Daså.

 

En tidligere kolega av meg kappa og skjøta et kaliber 10 løp. Han dreide ned et ca 6-10 cm stykke utvendig på den indre delen og nøyaktig like langt innvendig på den ytre delen, men med litt mindre diameter. Vet ikke hvor mange 1000dels mm forskjell det var på delene, men de ble pressa sammen uten bruk av varme.

 

Vet ikke hvordan det vil fungere ved eventuell varmskyting, men det er jo den innerste delen som blir varmest, og da skal presset i teorien bli større. Varmskyting er kanskje ikke et problem på enkeltløpet kaliber 10 hagle?

 

Som han over sa: På eget ansvar osv.

Link to comment
Share on other sites

Eller kjøp REMCHOKE gjengetapp fra Brownells, kapp, drie ut til rett innvendig diameter, gjeng opp.

 

Jeg har prøvd å leite på google; men jeg finner ikke "Screw Thread" som gjengetapp heter på english. Du har ikke tilfeldigvis en link?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...