Jump to content

Hvordan få hagle over på mitt navn?


Krisnord

Recommended Posts

Du må fylle ut en våpensøknad,(fååes på dit lokalle politikammer)på lik linje som om du skal kjøpe et våpen..

 

Du kan søke generelt eller du kan søke direkte på det våpenet du ønsker og ha..

 

Men husk og lever inn flere søknader på forskjellige våpen hvis du har tenkt og ha det etter hvert.

For det er samme prisen på en søknad som det er på flere.

 

du må har foresattes underskrift er vel egntlig den eneste forsjkellen siden du er 16 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nettopp fått beskjed at det politidistriktet jeg hører under praktiserer det slik at hvis det er et våpen som skal overdras (som gave) i rett opp- eller nedadstigende linje så er det gebyrfritt. Man blir da bedt om å skrive under "Andre opplysninger" at det er "Gave fra far.".

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på disse lover og regler som de forskjellige saksbehandlere jobber etter!

Søkt her for en stund siden om å få innvilget kjøp av kombi og det gikk i orden. Samtidig lurte jeg på om å få overdratt våpen fra min far som en arv(eller gave). Han lever fortsatt, men jakter ikke lenger. Våpnene står imitt våpenskap.

 

Fikk beskjed om at det sikkert gikk i orden, men jeg måtte fylle ut nye søknader og gebyret måtte betales for hvert våpen. Blir litt forbannet når det er slik at disse reglene praktiseres forskjellig fra sted til sted.

Kunne her spart gebyrer på tre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på disse lover og regler som de forskjellige saksbehandlere jobber etter!

Søkt her for en stund siden om å få innvilget kjøp av kombi og det gikk i orden. Samtidig lurte jeg på om å få overdratt våpen fra min far som en arv(eller gave). Han lever fortsatt, men jakter ikke lenger. Våpnene står imitt våpenskap.

 

Fikk beskjed om at det sikkert gikk i orden, men jeg måtte fylle ut nye søknader og gebyret måtte betales for hvert våpen. Blir litt forbannet når det er slik at disse reglene praktiseres forskjellig fra sted til sted.

Kunne her spart gebyrer på tre våpen.

det er saksbehandlingsfeil, du skal betale 1 gang pr søknad. Altså for hvergang du leverer en eller fler søknader. (rekorden min er vel å effektivt ha betalt 36, noe kr pr innvilgede søknader (men så søker jeg jo i det kjipe distriktet oslo også...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hagle som jeg skulle fått over på mitt navn. Min far er den som står som eier på den, men har blitt 16 år nå og vil ha den på mitt navn.

Hvordan gjør jeg det?

 

For å eie våpen du må være gammel nok, har god vandel og behov. For hagle er ervervsalder 18 år, noe som kan dispenseres fra ned til 16 år. Du vet selv om du ha god vandel. Hva slags behov har du? For hagle er Jakt eller konkurranseskyting de mest vanlig behovene. Du må i så fall bevis at du er jeger eller medlem av en godkjent skytterorganisasjon.

 

Innfrir du de ovennevnte krav det er bare å stikk inom politiet, fyll ut søknadsskjema og lever den sammen med kr. 860,-

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Innfrir du de ovennevnte krav det er bare å stikk inom politiet, fyll ut søknadsskjema og lever den sammen med kr. 860,-

 

når våpenet går fra far til sønn, eller den andre veien, så er gebyret kr 0,-

 

neste søknad koster da 430,-

Link to comment
Share on other sites

når våpenet går fra far til sønn, eller den andre veien, så er gebyret kr 0,-

 

Dette gjelder kun når faren er død (arv).

 

Mange prøver å erverv våpen gratis via "Forskuddsarv" men i våpenloven og dens tilhørende forskrifter og rundskriv nevnes det ikke forskuddsarv. Noen har likevel fått det til, men det har mer med kunnskapen hos saksbehandler og overtalelsesevne til søkeren enn noe som er lovfestet.

Link to comment
Share on other sites

når våpenet går fra far til sønn, eller den andre veien, så er gebyret kr 0,-

 

Dette gjelder kun når faren er død (arv).

 

Mange prøver å erverv våpen gratis via "Forskuddsarv" men i våpenloven og dens tilhørende forskrifter og rundskriv nevnes det ikke forskuddsarv. Noen har likevel fått det til, men det har mer med kunnskapen hos saksbehandler og overtalelsesevne til søkeren enn noe som er lovfestet.

 

Arv er arv uansett om den er på forskudd eller ikke. Mener jeg iallefall. Det er vel ikke nødvendig å bruke ordet arv på søknaden eller. "Overføring av våpen fra far til sønn" tror jeg var orlyden som ble brukt sist gang.

Dette fungerer fint også andre veien. Jeg kan overføre et våpen til min mor eller far.. Dette har jeg gordt flere ganger begge veier, også ved forskjellige våpenkontor i forskjellige fylker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...