Jump to content

Demper og kortere løp, ny ladning?


Minuteman

Recommended Posts

Satt på demper på 300 win mag og kortet løpet fra 24" til 20,5" Tidligere har jeg brukt N560 med diverse kuler, men det ga jo en real munningflamme kontra andre krutt. Nå med demper montert og kortere løp burde jeg kanskje velge et annet og raskere krutt. Erfaringer og meninger er velkomne - skal igang på laderommet til helga :)

8)

Link to comment
Share on other sites

Var vel ikke bare max hastighet jeg var ute etter. Tenker også på demperen, 500 kruttet til Vithavouri lager jo store munningsflammer, regner med at dette kanskje kan redusere demperens levetid noe og bidra til varmere demper og dermed mirage. Tanken bak spørsmåler var om noen hadde noe forslag til krutt/ladning som gjør "grovarbeidet" i det som er igjen av pipe (20,5") og lar demperen var mest mulig fri for varme og trykk....kanskje jeg ber om det umulige her??? :roll:

8)

Link to comment
Share on other sites

Tok for morroskyld og simulerte et par scenarioer i QL for kaliberet... Tok utgangspunkt i en Sierra 190grs MK, Vitha ladedata for 560 og 165 der jeg la inn 1grs under oppgitt maxdata for begge kruttene.

 

N560 kalkulerer ut med 96,68% forbrenning, dvs. at 3,22% av kruttet spares til fyrverkeri i demperen..

 

N165 kalkulerer ut med 99,42% forbrenning, dvs. 0,58% som havner i demperen..

 

Simuleringene er foretatt med 20,5" pipelengde...

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende ser det ud til at de fleste fuldstændigt har misopfattet hvad der egentligt skaber mundingsflammen, og hvad der varmer på demperen.

 

Mundingsflammen skabes IKKE af uforgasset/(uforbrændt) krudt. Selv ladninger med en 100% forgasning, vil skabe en mundingsflamme. Mundingsflammen opstår når den forgassede krudt som kemiskt er fuldstændigt omdannet til CO , er tilstrækkelig varm når den kommer i kontakt med luftens ilt, her vil der ske en genantændelse som omdanner den CO som er drivgassen bag kuglen til færdigforbrændt CO2. Denne færdigomdannelse (forbrænding) KAN IKKE foregå inde i piben uanset hvor lang pibe du så har, da der bag kuglen IKKE findes fri ilt.

 

Årsagen til at der ikke i særlig stor udstrækning skabes en mundingsflamme i en demper, er at der i demperen ikke er nok ilt til at nære den genantændelse som normalt sker i fri luft. Når så gassen slippes ud af demperen, er den så afkølet at den ikke kan genantænde , derimod ser man en relativ kraftig røg ved skud med demper.

 

Det som varmer demperen op er den varme gas der slippes ud i demperen, efter at det har skubbet kuglen ud. Denne varme er proportional med krudtmængden totalt, og hvor godt demperen virker.

Hurtigere krudt betyder generelt mindre krudt, og dermed mindre varme

Langsommere krudt betyder generelt mere krudt, og dermed mere varme

Link to comment
Share on other sites

HMMM. Det kunne bety at en gitt ladning ikke skulle gjøre større skade på demperen med kort løp enn med langt løp. Men det stemmer vel heller ikke, i og med at med et langt løp vil de varme gassene ha hatt mer tid til å kjøle seg ned før de kommer i kontakt med luft, og dermed skape mindre munningsflamme, noe som vil gi mindre glovarm, brennende gass i demperen.

 

Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nimrod m/fl:

Da satt godladningen....

Kort resyme:

180 grs Nosler Accubond var kula jeg ville bruke siden ideen er å ha denne børsa som 1. valg på alt fra rådyr til moose. Max COL i mitt våpen er 92,5mm. Da butter det i magasinet, men har fortsatt 1mm friflukt igjen. OBS: Dette er 8/9 mm lengre enn std 300 WM ladninger og gir hylsevolum en god del over standard 300 win mag.

Prøvde først med N160 og fikk trykktegn rundt 2990 fps og 74 grs krutt. Må si jeg ble litt revet med når 3000 fps var innfor rekkevidde med 20,5" kort løp og demper. Med N560 kom trykktegn først på 79grs og nærmere 3100fps. Må si meg gledelig overrasket over hastighetene jeg får på tross av kortere løp :D

Gikk for ladning på 77,5 grains og 3020fps/920ms - og fikk 3 skuddsamling på 14 mm på dem første serien. Mission complete :lol:

8)

 

PS: Ikke kopier disse ladningene! Jeg begynte lavt og gikk forsiktig oppover til grensen - og så litt tilbake!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...