Jump to content

Endre godkjent våpensøknand?


skippern

Recommended Posts

Hei,

 

er ny på dette forumet, tror dett blir rett sted å poste dette.

 

Saken er den; har akkurat fått tilbake en våpensøknad der jeg søkte om 30.06. Fikk tilbakemelding om at søknaden vil bli godkjent så snart jeg kunne dokumentere et godkjent våpenskap. Men jeg har nå ombestemt meg, og vil heller kjøpe en .308. Dette fordi det egner seg bedre som nybegynner rifle og ammunisjonen og riflen er billigere.

 

Hvordan skal jeg gjøre dette? Må jeg sende inn en ny våpensøknad, og isåfall vil jeg få den godkjent når jeg akkurat har søkt om 30.06?

 

 

 

 

-skippern

Link to comment
Share on other sites

I følge de nye reglene trenger man ikke oppgi kaliber i første runde. Dette er data som, på linje med løpslengde, skal fylles ut i trinn to. Dette fordi det gamle kravet om behovsprøvingen er fjernet.

 

I praksis er det en del våpenkontorer som holder på som om de gamle reglene fremdeles gjaldt... :roll: Her burde POD sende ut et rundskriv, noe av poenget med de nye reglene var å redusere saksbehandlingen for Politiet.

Dette er egentlig en sak for NFF og NOJS mener jeg, men desverre er det mange som ikke bryr seg om slike "detaljer".

 

Uansett, ring våpenkontoret ditt, fortell dem at du ønsker en 308 og spør om det er greit at du bare endrer det på tillatelsen. Du skal ikke søke på nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som vet hvordan dette stiller seg med våpentype?

 

Har en søknad godkjent på drilling. Har innsett at det aldri lar seg gjøre økonomisk så lenge jeg skal sette den i venstre skulder og har statens lånekasse for utdanning som inntektskilde. Derfor ønsker jeg å kjøpe ei finkalibret boltrifle i stedet...

Siden vi nå har garderobe, og begge er godkjent for jakt og skal brukes til det, så kan jeg ikke helt se hvorfor det ikke burde kunne gå?

Link to comment
Share on other sites

Ble oppringt etter å ha sendt mail nå. Skulle ikke være noe problem, men jeg burde sette på et notat med referense til telefonsamtalen.

Ble fortsatt spurt etter hva jeg skulle jakte med denne børsa (alt!! ..den er lovlig til), og hva jeg jaktet med den forrige (alt!!)...

 

Om utfallet hadde blitt det samme om jeg bare hadde sjanset på at dette skulle gå bra, eller at det har vært andre våpentyper inni bildet skal være uvisst.

Link to comment
Share on other sites

I følge de nye reglene trenger man ikke oppgi kaliber i første runde. Dette er data som, på linje med løpslengde, skal fylles ut i trinn to. Dette fordi det gamle kravet om behovsprøvingen er fjernet.

 

I praksis er det en del våpenkontorer som holder på som om de gamle reglene fremdeles gjaldt... :roll: Her burde POD sende ut et rundskriv, noe av poenget med de nye reglene var å redusere saksbehandlingen for Politiet.

Dette er egentlig en sak for NFF og NOJS mener jeg, men desverre er det mange som ikke bryr seg om slike "detaljer".

 

Uansett, ring våpenkontoret ditt, fortell dem at du ønsker en 308 og spør om det er greit at du bare endrer det på tillatelsen. Du skal ikke søke på nytt.

Sorry mate, kaliber er av de viktigste om ikke den viktigste informasjonen for våpenkontoret (etter 1/2auto og våpentype).

Det er merke og modell som det normalt ikke er nødvendig å føre på søknaden, før selger gjør det i sine påtegnelser.

De nye reglene gir på ingen måte noen mulighet til å ikke påføre kaliber og våpen type (pistol/rifle repeter osv) på søknaden.

Dette da de i dag er flere kaliber som ikke er tillat ervervet, og fordi det er forskjell på behandlingen av søknaden. Alt etter

som hvilken våpentype man søker på.

 

fat_dog86@

Våpenkontoret er i utgangspunktet, ikke forpliktet til endre på ferdig godkjente søknader. Om de gjør så, er det for å være grei.

Dette da man egentlig skal sende inn ny søknad med den gamle godkjente søknaden vedlagt, om man ønsker endringer (samt betale ett nytt 1/2 rettsgebyr).

Når det er sagt,så har mitt lokale kontor, alltid vært snille, så lenge jeg har sendt de den godkjente søknaden, samt ett eget ark med en ny søknad om endring av eksisterende godkjent søknad.

I ditt tilfelle, er det kansje litt vansklig å få plass på eksisterende søknad til alle endringene? Så en telefon først om fremgangsmåte, er helt påkrevd.

 

En endringssøknad kan se ut som denne (som er i overkant høytidlig grunnet at det er håndvåpen den gjelder, men dere skjønner gangen i det).

 

vingemutteren................................................................................................. Fatamorgana beach 15.2.201

bor her

 

Politimesteren i Sunnmøre v/våpenkontoret

 

 

Søknad om endring av kaliber på eksisterende våpensøknad

 

Av følgende grunner, ønsker jeg å få endret min godkjente våpensøknad til reserve/tilleggsvåpen til NSF MilitærFelt. Fra cal 45acp. Til cal 9mm luger:

 

1: Grunnet kaliber begrensning i skytterhallen Vestnes, på max cal 9mm. Kan jeg ikke trene med mitt våpen i cal 45acp til Militærfelt, innendørs i vinterhalvåret. Så jeg har behov for en 9mm til innendørs trening.

 

2: Grunnet innføring av nye program for innendørs skyting (Militær og Revolver Hurtigskyting). Har jeg behov for ett våpen i cal 9mm for å kunne skyte og trene på disse innendørs programmene i skytterhallen på Vestnes.

 

3: Grunnet at våpensmed ikke ser ut til å kunne ferdigstille min Militærpistol i 45acp før Feltsesongen starter, må jeg kjøpe reserve våpenet i tide til å starte treningen i tide for sommersesongen.

Og ved å endre til cal 9mm på reserve våpenet, oppnår jeg som dere ser både å kunne trene til sommersesongen og konkurrere innendørs uavhengig av denne problemstillingen.

 

 

Med dette søker jeg om kaliber endring av vedlagte godkjente våpensøknad for reserve/tilleggs våpen til NSF MilitærFelt, i cal 45acp, til cal 9mm.

 

 

vingemutteren

bor her

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...