Jump to content

Brno montasje


Trolldeig

Recommended Posts

Jeg har Leupold stålringer på min, anbefales på det varmeste. Det er ikke mulig å se på bildet hvor gammel riflen din er, men disse ringene leveres med både 11mm og 13mm spor, 13mm utgaven har en låsetapp tilpasset Brno Fox som må slipes vekk før du kan bruke dem på en Mod. 2. Enkel jobb med en Dremel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Leupold stålringer på min, anbefales på det varmeste. Det er ikke mulig å se på bildet hvor gammel riflen din er, men disse ringene leveres med både 11mm og 13mm spor, 13mm utgaven har en låsetapp tilpasset Brno Fox som må slipes vekk før du kan bruke dem på en Mod. 2. Enkel jobb med en Dremel.

 

Hvordan kan jeg sjekke hvor gammel den er?

Link to comment
Share on other sites

De siste 2 tallene i produksjonsåret er stemplet inn. Min er fra 1957. Bredden på sporet på denne det samme som for nye Cz 527. 5/8"= ca 16mm. Dette bør du måle. Denne bredden hadde de fram til ca 1972.

 

Har selv nettopp montert en 1" medium Warne montasje for Cz 527 som passet perfekt med et leupold 4x28 Rimfire Special. Den ble så lav den kan være: Akkurat plass til "bikinien" mellom sluttstykket og okularet. Denne Warne montasjen har ikke noen fast tapp. Den har en set-skrue du lett fjerner dersom du skal montere den på en Mod 2. Dermed blir det ingen sliping.

Montasjen kostet ca 600 på midway.

 

Les gjerne denne tråden informative tråden:

 

http://forums.gunboards.com/showthread.php?107375-Brno-1-scope-mount-rings-16mm

 

Videre blir kikkerten akkurat kort nok til at jeg slipper å ta bort baksiktet(skuret). Dersom du vil ha litt forstørrelse er Leupold 2-7x28 like kort og har samme kompakte okular. Har prioritert et sikte som gir lav montasje.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Trykk baksiktet ned i framkant, og dytt det bakover med et skrujern e.l.

Som du ser på bildet under er det to faste utstikkere på baksiktet som følger to spor. Under er det et fjærblad som presser siktebladet opp i framkant og fast i forhøyningen i sporene.

vh7vhf.jpg - 29nyz2h.jpg

Dette medfører at du får 10mm mer å gå på i okkularstørrelse eller opptil 10mm lavere montasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...