Jump to content

S&W 1911 Kvalitet


Wadcutter

Recommended Posts

Har planer om å kjøpe en 1911 pistol i 45 acp. I den anledningen har jeg lånt en Smith & Wesson 1911 fra en kompis for å prøve litt.

 

Etter relativt få skudd la jeg merke til at tommelsikringen har blitt slitt. Den pinnen som dytter mot sikringen og sørger for en kontant og "klikk" når sikringen går av og på, har slitt bort mye metall i sikringen. Dette fører til at sikringen lett kan dyttes på. Det er rett og slett slitt et dypt spor inn i sikringen.

 

Våpenet er ca 2 år gammelt, kjøpt nytt fra Winge. Pistolen har skutt ca 700 skudd og blitt behandlet meget pent. Lite tørrtening. Jeg mistenker at metallet i sikringen er så sprøtt at det fører til unormal stor slitasje. Kanskje det har noe med MIM produksonsmetoden Smih benytter på disse delene.

 

mediumimg912108299.jpg

 

Er dette å forvente av en lavpris 1911 pistol, eller grunn til reklamasjon?

Link to comment
Share on other sites

Et vanlig problem som dukker opp. Kall det gjerne slurv eller noe. Hvis du tar tappen eller plungeren som presser mot sikringsfløyen, så ser du små ujevnheter på tuppen som en spiss og grader rundt etter dreiing. De vil grave dype spor i sikringen. Spiller ingen rolle hva slags materialet sikringsfløyen er laget av. Hardt eller mykt, hærpa blir de likevel.

 

men det er fort fikset. To minutter med fint smergel papir på enden av plungeren polert til glatt flate, så tenker jeg du mærker forskjellen.

 

Ellers, kvaliteten på s&w'en? helt ok rent generelt

Link to comment
Share on other sites

Ellers, kvaliteten på s&w'en? helt ok rent generelt

 

Ja, kvaliteten er som forventet til en 1911 til rundt 10 000 kroner. Presisjonen er utmerket, også med fabrikkammo. Våpenet har ikke hatt noen klikk.

Det jeg har å utsette på kvaliteten er avtrekket, for det hadde virkelig hatt godt av en bedre tilpasning. Men igjen er det som forventet i denne prisklassen.

 

Det blir nok en Kimber Super Match II på meg. Det våpenet er dog i en litt annen prisklasse :)

Må jeg spare i et år til, så får jeg heller vente. Neste år er det jo 100 års jubileum for 1911, så da er det på tide å skaffe seg en slik 8)

Link to comment
Share on other sites

En trigger jobb greit å få gjort uansett. jeg vet ikke om noen som har perfekt avtrekk rett ut av esken, men delene i dem holder høy klasse, så det er unødvendig å bytte opp til bedre og dyrere biter.

 

Eneste jeg ikke liker på s&w er den utvendige utdrageren. Kimber hadde også det i starten, men de er vel tilbake til den gamle typen hvis jeg ikke tar alt for mye feil.

Link to comment
Share on other sites

Kimber gikk fra intern til ekstern, så tilbake igjen til intern.

 

Avtrekket på Super Match trenger ingen avtrekksjobb :)

Til 21 500 kroner så bør våpenet også være av en litt høyere kvalitet. Var å tafset på en for noen dager siden. Kjenner mastercardet skriker ut, men da blir jeg nok singel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kimber gikk fra intern til ekstern, så tilbake igjen til intern.

 

Avtrekket på Super Match trenger ingen avtrekksjobb :)

Til 21 500 kroner så bør våpenet også være av en litt høyere kvalitet. Var å tafset på en for noen dager siden. Kjenner mastercardet skriker ut, men da blir jeg nok singel :wink:

Kan jeg spørre hvor du var å tafset på den? Å hadde de andre Kimber modeller der? :)

Link to comment
Share on other sites

Target II er jo et kjempevåpen!

Av en eller annen grunn så er det Kimber utgavene av 1911 jeg liker best. Holdt en på våpenmesse i USA for en del år siden, og den satt bare så godt i hånda. Ingen andre pistoler har noen gang følt så riktig :wink:

 

Får ikke jaktdepotet inn våpenet, så kan du jo høre med Capsicum (Practac). De importerer også Kimber.

 

Det er små praktiske forskjeller fra middels til høy prisklasse.

Avtrekket kan du jo gjøre en del med selv. Kommer langt med kunnskap omhvordan og et par slipesteiner. Avtrekket i 1911 er mye mer komplisert enn det gir inntrykk av. Det er jo som regel den individuelle tilpasningen av delene som gjør pistolen dyr, samt at det er noen ekstra ting som satering under avtrekksbøylen, samt foran på sleiden. Den brede magasinbrønnen håper jeg hjelper litt når magasinbytte skal skje i høyt tempo.

Wilson Combat har en 8 timers film om bygging av 1911. Den er verdt å se for spesielt interesserte.

 

Woff: Jeg er ikke den farligste konkurrenten 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Har løsst på en sånn en jeg og :D

Men den er litt i dyreste laget. Stainless Target II holder for meg, men den har de ikke inne.

De sa de skulle få den inn snart da jeg pratet med dem rundt påsketider. Har ikke hørt noe enda.

Den som venter på noe godt osv osv... :)

 

Denne ligger på Finn

Har sett den, men jeg lurte på .45.

Blir for små hull med denne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da er våpenet innkøpt og skutt for første gang :D

 

Ble fort ganske bekyrmret da jeg ikke engang traff stålplata på 20 cm diameter på 25 meter. Siktene var langt fra innskutt, men etter 3-4 serier på papp var saken biff. Det første bildet er den siste serien med kontrollsjekking av innskyting. Vanlig 2 hånds skyting på 25 meter.

 

IMAG0027.jpg

Det er en tilfredsstillende følelse å beherske den .45 acp patronen. Her er det skutt med egenstøpte 230 grain kuler med 4.8 grain N320.

 

Så litt skrytebilder 8)

 

IMAG0031.jpgIMAG0029.jpg

 

IMAG0032.jpg

En flott fredagskveld alene på banen. Det å skyte stål gir alltid et bredt glis hos meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...