Jump to content

Hvor kjøpes bivoks?


700 ADL

Recommended Posts

Sitter og leser "Cast Bullets" av oberst Harrison og kjenner skapertrangen begynner å boble.

 

Jeg støper egne kuler og hvorfor ikke lage kulefettet selv? Så jeg har lette etter bivoks på nettet, men har bare funnet et sted som selger bivoks (og carnauba voks) (Sunvita), men det virker som det er til kremer og dritt så den er litt dyr der.

 

Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Eller sjekk hos nærmeste honningprodusent, der har dei garantert massevis. :) Hobbybirøktere finnes over det ganske land, og er mest truleg langt billigare enn ymse hobbyforretninger. Men det er vel ikkje store mengda du treng so då kan det jo være meir lettvint å bare stikke på buttikken..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte urenset bivoks fra en birøkter, har så mye at jeg har vurdert å bruke det som pålegg :mrgreen:

 

Rensing er ikke vanskelig, det er bare å koke opp en stor kjele med vann og la voks pluss vann koke en stund. Da vaskes sukker og rusk ut av voksen og du får et greit produkt for kulefett etc. Det likner ikke på den lysegule voksen du får kjøpt i plater, men lukter til gjengjeld mye bedre.

 

Gundas Kulefett er en grei start å begynne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=9874 Ellers er det bare å søke, det finnes hundrevis av oppskrifter på nett.

Link to comment
Share on other sites

når man så har bivoksen i hus.... er det så noen som har en god oppskrift på kulefett som kan brukes i i hastigheter opp mot 2000 ft/s? har lyst til å prøve å lage fett skjøl.

 

Se deg rundt på dette forum, det er omtalt flere ganger tidligere :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Eg har kjøpt frå honningcentralen. http.//www.honningcentralen.no

 

Produkt nr. 4002: 1 kg. bivoksplater kostar 129,- + porto.

 

Bestilte pr. e-post og hadde varene få dagar etterpå.

 

 

Jeg kontaktet også honningcentralen og de hadde blokk-voks til 86,-/kg + porto. Trenger ikke plater hvis man ikke skal lage lys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...