Jump to content

Hvordan montere Afrika trofeer på vegg?


Chef

Recommended Posts

Er det noen som har tips til hvordan man best henger eksempelvis en Kudu i skuldermontasje på vegg?

 

Utstopper anbefaler å montere en 30 cm stålstav, 45 grader på veggen og 10 cm inn i veggen.

 

Så skal man "tre" trofeet inn på denne.

 

Ser noen hindringer i veien her. F.eks. hvordan skru en 30 cm stålbolt inn i veggen uten et hode å skru på?

 

Skal bolten ha et hode, blir det ikke så lett å tre kuduen inn på den.

 

 

Må være smartere løsninger på dette.

 

Trofeene kommer med et lite feste for en smal skrue, men det ser lite solid ut og er ikke noe jeg har tro på å bruke.

 

Tar gjerne i mot forslag og deres erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

I alle fall de skumhodene som brukes her i Norge har en trekloss støpt inn i bakkant. På denne kan du feste et trofeskjold, som evt kan skrus rett på veggen, eller festes noen form for innfelte ører på. Evt kan du montere festeører rett i klossen, om det er sånn kloss på det da. En kudu har vel såpass med pels både på nakken og i strupen, at du lett kan gjemme en treskru oppe og nede?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på alternativet med å kappe hodet av bolten og skruen skal i lafta tømmervegg så den faller neppe ned.

 

Virket litt voldsomt, men er det dette som er gjengs, får jeg stikke ut og finne meg noen lange bolter da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig bare brukt de festene som er på baksiden av mine trofeer. Disse henger på 70-80 mm lange (såvidt jeg husker) og litt kraftige treskruer (av stål selvsagt).

Skulle vel duge det. Ingen har detti ned enda.. :)

Kudu er riktignok den største montasjen jeg har sålangt.. 30 cm stålstenger virker litt overkill.. Hadde skjønt det hadde det vært en helmontasje av et stort dyr på en fjellhylle..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er overkill med 10 cm inn i vegg. Finn deg bare en "passse" lang skrue, forhåpentligvis ingen som skal turne i trofeet.

Jeg bruker "bare" vanlige skruer med hoder på mine, men for all del det er jo greit å overdrive litt for å være sikker.

 

Det hadde vært moro med et bilde av montasjen, såvidt jeg har hørt er denne på over 60". Hadde derfor vært veldig moro å se hvordan det ble på veggen.

 

Lars-Even

Abiku Safari og Jaktreiser AS

http://www.abiku.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, da kom Kuduen opp ca. ett år etter jakten i Limpopo.

14cb7yp.jpg

 

Praktfullt dyr og en jakt som aldri vil bli glemt.

5wl9mu.jpg

 

Om tre uker er det Yukon som gjelder.

 

Som en kompis sa når han så bildene: "det er plass til mer på den veggen".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...