Jump to content

"Skivebom" på bruktpris?


seawolf

Recommended Posts

Først av allt, føler moderator at dette er et snikinnlegg av meg for å få solgt bruktvåpen, kan innlegget slettes. Det er ikke ment slik, jeg ønsker en meningsutveksling på hva en kan forvente å få igjen for brukte jaktrifler.

 

Jeg har søknad inne på ny 375 Ruger og i den forbindelse ønsker jeg å selge en rifle.

Primært en 338 Winmag , men også en 35 Whelen kan være salgsobjekt da begge ligger i noenlunde samme sjiktet.

 

Imidlertid er responsen lik null, både her og på Finn.no.

Har jeg lagt prisen for høyt i forhold til hva markedet er villig å betale?

Og generellt sett, betyr oppgraderinger som er gjort hos børsemaker ingen verdens ting i forhold til verdi på våpen, og er diesett, hylser og premiumkuler an mass totalt verdiløse i en slik sammenheng?

Nå er jeg klar over at standard på bruktvåpen kan være litt av hvert.

Men tar man utgangspunkt i godt stell og vedlikehold og lav "kilometer" , hvor bør en legge seg i forhold til nåpris?

Husker bla. en Ruger magnumrifle i 375 H&H som lå lenge på salgsiden til SL for nesten halv pris av ny.

 

Synspunkter ?

Link to comment
Share on other sites

Omtrent halvparten av hva det koster om man skulle kjøpt det nytt, omtrent. Det er min forventning i alle fall. Stort sett lønner det se ikke å selge med premiumkuler, de kan du kvitte deg med separat, for omtrent halve prisen går de fort unna. Det samme gjelder godt kikkertsikte og montasjer. Da blir rifla biligere, og lettere å selge.

Omtrent halv pris gjelder vel ikke på spesielt dyre våpen. Men allikevel, jeg synes alt for mange opererer med fantasipriser. Oppgir "ny pris" i annonsen... Det er jo en utopisk pris i utgangspunktet, er vel ingen som betaler listepris allikevel!

Eller for å si det på en annen måte: Skal jeg handle noe, så sjekker jeg hva jeg kan få det for fra forhandler. Jeg skal ha det en god del billigere fra privatperson, som ikke selger med den garantien det gir å handle fra butikk.

Dt er nok mange av oss som har skatter i våpenskapet, som reelt sett har betydelig mindre verdi enn vi tenker selv. "One mans treasure is another mans trash" vet du.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Skaubjønn...

Om jeg hadde kjøpt meg ei ny rifle til 10000,- i 2006, så ville jeg kanskje muligens prøvd å fått minst halvparten i dag.Men om da den samme rifla nå koster 7000,- ny,så blir det ikke særlig reelt å få så mye for den,for da er det ikke lange hoppe opppå en kliss ny med garantier og alt....

Link to comment
Share on other sites

"Slakteverdien" på en rifle kan ofte være større enn om man selger den samlet. Customarbeid er lite verdt da det er vanskelig å vurdere hvor godt dette er gjort. Man har bare selgers garanti for at dette er utført korrekt. Die-sett, premiumkuler , ammunisjon bør selges separat, eventuelt benyttes for å sukre tilbudet for en som er svært nær ved å godta en pris.

 

Normal logikk tilsier at man setter prisen slik at man har noe prutningsmonn. Dette er lite effektivt på nettet, det er uendelig mye å sammenlikne med, og man siler raskt bort tilbud i feil ende av prisskalaen. Netthandlere ringer ikke for å prute og spørre, de antar stort sett av det du ser er det du får. De surfere videre til neste tilbud, og velger det som gir mest for pengene.

 

Best å operere med ferdig prutede priser på nettet. Noe særlig mer enn halvparten av ny pris er vanskelig å få medmindre det er en attraktiv artikkel som ikke leveres like raskt som markedet etterspør (f.eks. Sauers banerifle).

 

Nettet er nådeløst ærlig, så hestehandlertriks av typen , "hvis jeg bare får dem i tale, så skal jeg få dem til å betale" funker dårlig.

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemelding, det blir vel som Skaubjønn sier om treasure og trash :?

Alternativet til salg er å vente på at 425 Fossdal er markedsklar, og så bygge om.

Nå blir den ihvertfall med til Sør Afrika, så får vi se etter det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Mange kloke ord i de overstående innlegg. Det er også mange andre faktorer som spiller inn på bruktkjøp nå- (tenker ikke her spesielt på våpen, men generelt utstyr):

- Lav dollar (gjør at ny pris blir lav)

- Høyere rente (svekket kjøpekraft, mange har f.eks dyre huslån)

- Spesielle ting selger dårligere en mainstream ting (ikke så mange % som går for 35 wheelen eller 338 winmag)

- Folk betaler normalt ikke for arbeid som er utført på våpenet, da brukt prisen lett kan komme opp i nypris for nytt våpen. De fleste har ikke interesse av de endringene som er gjort. Børsemaker arbeid kan brukes som et pluss for å dra salget i havn.

- Metting av markedet (dette er en ren teori jeg har) men mange kommer til et punkt der en bare beholder det en har. Etter en lang periode med god kjøpekraft har nok mange skaffet seg det dem trenger. Har en kjøpt en kvalitets rifle med ditto sikte så trenger en ikke noe mer. For dem som har gått for løpsbytte systemer så blir det kanskje heller nytt løp en ny børse.

- Er nok også noen som vet at enkelte MÅ selge for å få kjøpe nytt (for å få innvilget søknad) og kan dermed sitte på gjerdet til noen kaster våpenet dem søker etter dem.....

 

Som andre har nevnt så kan det være en fordel å slakte total pakker. Selge kikkert, kuler - dieset o.s.v. separat. Å selge til butikk er også et alternativ, men det blir med megatap i de fleste tilfeller.

 

 

Bare litt generell synsing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...