Jump to content

Target knobs - hvordan fungerer de?


Jørgen

Recommended Posts

Kan noen forklare meg hvordan target knobs fungerer?

 

Ser en del bilder av slike, og skjønner ikke helt hvordan de fungerer. Og det finnes jo så utrolig mange varianter. Her er noen eksempler. På mange av dem så finner jeg ikke logikk i tallene en gang.. :oops:

 

eleupold31.jpg

 

cBurris21.jpg

 

hnightforce2.jpg

 

gnightforce4.jpg

 

imonarch21.jpg

 

ksb6.jpg

 

rspecial3.jpg

 

gnightforce5.jpg

 

Bildene er hentet fra http://www.kentonindustries.com/pics/ttctypes/#

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på denne, kan sikkert hjelpe deg.

 

Men søker du på Langhold her inne, vil du nok finne en del info.

 

Jeg har en Leupold, med Target Knobs på selv.

Fordelen er at etter jeg har skutt inn, kan jeg løse skruene, og vri tårna til 0.

Har så laget meg Tabell i Excel, som viser hvor mange knepp\MOA\kulebane.

 

For da å skyte på f.eks 365m hold. er det til å se i tabellen, for så å finne rett anntall knepp.

f.eks. 43knepp opp, som tilsvarer på min kikkert = 10 3\4 MOA

Så er det å vri opp til 10 3\4 på Kikkerten, og skal da være i nærheten av målet.

 

Sjekk resten av langholdsvideoene på YouTube. Videoen er også å få kjøpt her på Forumet.

Sjekk med "ROE"

 

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at du ikke finner noen logikk i tallene er fordi noen av tårnene er merket med avstand,

og noen er merket med MOA.

 

Å merke tårn med avstand (med mindre du gjør det selv med teip og tusj, spesielt for situasjonen du er i den dagen)

er tullete fordi du da låser deg til det trykket og den temperaturen som er grunnlaget for det du har merket på tårnet.

F.eks at du er innskutt i 1008 hpa i 20 varmegrader.

Når trykket og temperaturen forandrer seg vil ikke tårnet stemme lenger.

 

Nå, det var en digresjon.

 

På det nest nederste bildet ser du et tårn som er merket i MOA.

Det har tre etasjer med tall. Tårnet har 15 MOA per omdreining. Derfor står 15 over 0. og 30 over 15.

Skal en skytter kneppe opp 28 MOA er det bare å vri til du ser 28 der 0 var.

På normale tårn er det bare merket fra 0 til 15 (0), og deretter må man hoderegne seg videre. For 28 MOA betyr det å vri til 15 MOA først (da er du på 0 igjen), og deretter til 13. 15 + 13 = 28.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg nå har en velfortjent sommerferie, så skal jeg forsøke å gjøre dette litt mer forståelig. Jeg kommer til å ta utgangspunkt i et MIL/MIL oppsett, dvs at tårnene matcher retikkelet i siktet.

 

Jeg har et Nightforce kikkertsikte med et MLR retikkel. På mitt sikte, vil dette i praksis si at et knepp på tårnet tilsvarer 1 cm forflytning på 100 meter. Dette kalles gjerne for 0,1MIL. Altså, hvis jeg vrir et knepp opp, vil treffpunktet flytte seg 1cm. Vrir jeg et knepp mot høyre flytter treffpunktet seg en cm mot høyre. Vrir jeg 3 knepp mot venstre, flytter treffpunktet seg 3 cm mot venstre. osv osv. I MLR retikkelet er det merker for hver 0,5 MIL, det tilsvarer altså 5 cm på 100m. Retikkelet ser altså slik ut.

nd96qv.jpg2ywzj8x.jpg

 

Vi antar så at mitt våpen er innskutt på en kjent avstand, for mitt våpen er det 200 meter. (Det spiller egentlig ingen rolle i denne sammenhengen) Jeg har nullstilt tårnene. Dette betyr at jeg enkelt kan returnere til den avstand som våpnet er innskutt på, selv om jeg har vridd aldri så mye. Jeg vet altså at når tårnene står slik nullstilt, er våpenet innskutt på 200 meter. Det ser da slik ut.

4l3hqo.jpg

 

Hvis jeg så skyter på en ukjent avstand, får jeg så følgende treffpunkt.

2i945qb.jpg

Treffet er lavt til venstre. Så hva er justeringen? Korrigeringen blir da 1 MIL (10 knepp) til høyre og 1 MIL (10 knepp) opp.

Justeringen blir da slik på turretene.

ft6wo.jpg

 

I det store og hele kan en se bort i fra avstand, da det er det observerte treffpunktet en ser i siktet som betyr noe. En korrigering på 0,5 MIL er 0,5 MIL uansett hvilken avstand en skyter på.

 

Håper det hjalp litt ihvertfall.

 

-T

 

Edit: rettet på feil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...