Hedmarkingen Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Meg betjent finnes det ikke norskproduserte dempere som det bare er titan i.. Etter det jeg har sett så skal følgende titanlegering være fin til dempere: Titanium Ti-6Al-4V (Grade 5), STA Subcategory: Alpha/Beta Titanium Alloy; Metal; Nonferrous Metal; Titanium Alloy Close Analogs: 4 other heat treatments of this alloy are listed in MatWeb. Key Words: Ti-6-4; UNS R56400; ASTM Grade 5 titanium; UNS R56401 (ELI); Ti6Al4V, Mechanical Properties Hardness, Brinell 379 379 Estimated from Rockwell C. Hardness, Knoop 414 414 Estimated from Rockwell C. Hardness, Rockwell C 41 41 Hardness, Vickers 396 396 Estimated from Rockwell C. Tensile Strength, Ultimate 1170 MPa 170000 psi Tensile Strength, Yield 1100 MPa 160000 psi Elongation at Break 10 % 10 % Modulus of Elasticity 114 GPa 16500 ksi Average of tension and compression Compressive Yield Strength 1070 MPa 155000 psi Notched Tensile Strength 1550 MPa 225000 psi Kt (stress concentration factor) = 6.7 Ultimate Bearing Strength 2140 MPa 310000 psi e/D = 2 Bearing Yield Strength 1790 MPa 260000 psi e/D = 2 Poisson's Ratio 0.33 0.33 Charpy Impact 23 J 17 ft-lb V-notch Fatigue Strength 160 MPa 23200 psi at 1E+7 cycles. Kt (stress concentration factor) = 3.3 Fatigue Strength 700 MPa 102000 psi Unnotched 10,000,000 Cycles Fracture Toughness 43 MPa-m½ 39.1 ksi-in½ Shear Modulus 44 GPa 6380 ksi Shear Strength 760 MPa 110000 psi Ultimate shear strength Electrical Properties Electrical Resistivity 0.000178 ohm-cm 0.000178 ohm-cm Magnetic Permeability 1.00005 1.00005 at 1.6 kA/m Magnetic Susceptibility 3.3e-006 3.3e-006 cgs/g Thermal Properties CTE, linear 20°C 8.6 µm/m-°C 4.78 µin/in-°F 20-100ºC CTE, linear 250°C 9.2 µm/m-°C 5.11 µin/in-°F Average over the range 20-315ºC CTE, linear 500°C 9.7 µm/m-°C 5.39 µin/in-°F Average over the range 20-650ºC Specific Heat Capacity 0.5263 J/g-°C 0.126 BTU/lb-°F Thermal Conductivity 6.7 W/m-K 46.5 BTU-in/hr-ft²-°F Melting Point 1604 - 1660 °C 2920 - 3020 °F Solidus 1604 °C 2920 °F Liquidus 1660 °C 3020 °F Beta Transus 980 °C 1800 °F Den legeringa der blir og ble brukt i turbin/kompressorblader til jetmotorer, da burde den tåle erosjon og varme ganske så bra siden miljøet i en jetmotor er en smule fiendtlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Hva da med disse ALM demperene? ..er de ikke i titan og norsk produsert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 har ALM's sin titandemper og innmaten i disse er i rustfritt stål - kun ytterrøret er titan, men vekten er betydelig mindre for det - anbefales! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Etterbrenner Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Titan finnes i mange grader, som ferdig rør bare i de "mildere" gradene. Problemet er at det er et dyrt matriale + lang maskineringstid=høy pris. Statlige kjøpere vil ikke ha titan som innmat i demperene på grunn av at du ser hvite gnister når du skyter i skumring. Dette er veldig variabelt med hvordan demperen er laget og hvilken grad titan som er brukt. Da blir markedet så lite at vi snakker nesten om "skreddersøm". Men jeg har ikke endret mening, jeg vil ha så liten og lett demper som mulig med god nok virkning. Holder den evig så er det et plus. I dag er jeg heller villig til å bytte deler hvis nødvendig for det kommer stadig nye dempere som må prøves...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedmarkingen Posted June 10, 2010 Author Share Posted June 10, 2010 Ti-6Al-4V Er ikke akkurat den værste å maskinere http://www.titanium.com/titanium/tech_manual/tech2.cfm Den er som SS 316 å maskinere. Jeg hadde iallefall ikke noe problem å dreie på det i en dreiebenk utstyrt med karbid skær og kjøle/kuttevæske. Den KAN være litt kinkig å borre i da den har lett for å "tette igjen" de sporene som er i boret for transport av spon. Jeg har ikke knekt noen borr på det jeg har laga, men kjenner en som knakk ett. Hadde man vist om noen bedrifter som driver med titan så hadde det muligens vært enklere å fått tak i kapp. Det jeg har laget småting av har jeg kjøpt på ebay. http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=6al+4v ... 86.c0.m359 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Jeg dreide og freste litt i titan da jeg lagde ny tilbringer til et pistolmagasin. Det gikk helt greit å bearbeide, men jeg fant ut på den harde måten at titan kan brenne temmelig friskt. Bruk skjæreveske og sørg for at spon og metallstøv ikke bygger seg opp på skjæret. Metallbrann i sponkassa på dreiebenken er ikke så festlig. Og så fint og hvitt lys det brenner med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Nammo på Raufoss driver litt med titan Ærlig talt så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha hele demperen i titan, som Etterbrenner sier så vil du få mer munningsgnist/sprut. Har selv sett dempere i hel titan og selv på dagen så ser du de hvite "blitza" som spruter ut fremme, til heftigere kaliber til værre blir det. Ellers er det ikke noe problem å maskinere titan, verken dreiing, fresing, boring eller gjenging byr på problemer om man bruker god kjøling og man vet hva man driver med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusEJ Posted June 10, 2010 Share Posted June 10, 2010 Ærlig talt så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha hele demperen i titan, som Etterbrenner sier så vil du få mer munningsgnist/sprut. Har selv sett dempere i hel titan og selv på dagen så ser du de hvite "blitza" som spruter ut fremme, til heftigere kaliber til værre blir det. Hmm, pussig. Som eier av en titandemper fra en ikke-norsk produsent kan jeg ikke si jeg har sett så mye til dette berømmelige gnistregnet. Ja, jøss, de ca fem første skuddene når demperen var ny produserte litt - men ikke mer enn både alu- og ståldemperene mine gjorde når de var nye. Så, hvorfor vil jeg ha en sånn demper? Vel, vekt og størrelse - eller aller helst mangelen på vekt og størrelse. Den avkjøles mye, mye raskere enn ståldemperen. Og selvfølgelig var gadgetfaktoren viktig... Men kanskje viktigst av alt; for å trosse alle som gnæger om at titandempere blablabla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.