Jump to content

lyddemper av titan


Recommended Posts

Meg betjent finnes det ikke norskproduserte dempere som det bare er titan i..

 

Etter det jeg har sett så skal følgende titanlegering være fin til dempere:

Titanium Ti-6Al-4V (Grade 5), STA

 

Subcategory: Alpha/Beta Titanium Alloy; Metal; Nonferrous Metal; Titanium Alloy

 

Close Analogs: 4 other heat treatments of this alloy are listed in MatWeb.

 

Key Words: Ti-6-4; UNS R56400; ASTM Grade 5 titanium; UNS R56401 (ELI); Ti6Al4V,

 

Mechanical Properties

Hardness, Brinell 379 379 Estimated from Rockwell C.

Hardness, Knoop 414 414 Estimated from Rockwell C.

Hardness, Rockwell C 41 41

Hardness, Vickers 396 396 Estimated from Rockwell C.

Tensile Strength, Ultimate 1170 MPa 170000 psi

Tensile Strength, Yield 1100 MPa 160000 psi

Elongation at Break 10 % 10 %

Modulus of Elasticity 114 GPa 16500 ksi Average of tension and compression

Compressive Yield Strength 1070 MPa 155000 psi

Notched Tensile Strength 1550 MPa 225000 psi Kt (stress concentration factor) = 6.7

Ultimate Bearing Strength 2140 MPa 310000 psi e/D = 2

Bearing Yield Strength 1790 MPa 260000 psi e/D = 2

Poisson's Ratio 0.33 0.33

Charpy Impact 23 J 17 ft-lb V-notch

Fatigue Strength 160 MPa 23200 psi at 1E+7 cycles. Kt (stress concentration factor) = 3.3

Fatigue Strength 700 MPa 102000 psi Unnotched 10,000,000 Cycles

Fracture Toughness 43 MPa-m½ 39.1 ksi-in½

Shear Modulus 44 GPa 6380 ksi

Shear Strength 760 MPa 110000 psi Ultimate shear strength

 

Electrical Properties

Electrical Resistivity 0.000178 ohm-cm 0.000178 ohm-cm

Magnetic Permeability 1.00005 1.00005 at 1.6 kA/m

Magnetic Susceptibility 3.3e-006 3.3e-006 cgs/g

 

Thermal Properties

CTE, linear 20°C 8.6 µm/m-°C 4.78 µin/in-°F 20-100ºC

CTE, linear 250°C 9.2 µm/m-°C 5.11 µin/in-°F Average over the range 20-315ºC

CTE, linear 500°C 9.7 µm/m-°C 5.39 µin/in-°F Average over the range 20-650ºC

Specific Heat Capacity 0.5263 J/g-°C 0.126 BTU/lb-°F

Thermal Conductivity 6.7 W/m-K 46.5 BTU-in/hr-ft²-°F

Melting Point 1604 - 1660 °C 2920 - 3020 °F

Solidus 1604 °C 2920 °F

Liquidus 1660 °C 3020 °F

Beta Transus 980 °C 1800 °F

 

Den legeringa der blir og ble brukt i turbin/kompressorblader til jetmotorer, da burde den tåle erosjon og varme ganske så bra siden miljøet i en jetmotor er en smule fiendtlig.

Link to comment
Share on other sites

Titan finnes i mange grader, som ferdig rør bare i de "mildere" gradene.

Problemet er at det er et dyrt matriale + lang maskineringstid=høy pris. Statlige kjøpere vil ikke ha titan som innmat i demperene på grunn av at du ser hvite gnister når du skyter i skumring. Dette er veldig variabelt med hvordan demperen er laget og hvilken grad titan som er brukt. Da blir markedet så lite at vi snakker nesten om "skreddersøm".

 

Men jeg har ikke endret mening, jeg vil ha så liten og lett demper som mulig med god nok virkning. Holder den evig så er det et plus. I dag er jeg heller villig til å bytte deler hvis nødvendig for det kommer stadig nye dempere som må prøves......

Link to comment
Share on other sites

Ti-6Al-4V Er ikke akkurat den værste å maskinere

http://www.titanium.com/titanium/tech_manual/tech2.cfm

 

 

Den er som SS 316 å maskinere. Jeg hadde iallefall ikke noe problem å dreie på det i en dreiebenk utstyrt med karbid skær og kjøle/kuttevæske. Den KAN være litt kinkig å borre i da den har lett for å "tette igjen" de sporene som er i boret for transport av spon.

Jeg har ikke knekt noen borr på det jeg har laga, men kjenner en som knakk ett.

 

Hadde man vist om noen bedrifter som driver med titan så hadde det muligens vært enklere å fått tak i kapp.

Det jeg har laget småting av har jeg kjøpt på ebay.

http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=6al+4v ... 86.c0.m359

Link to comment
Share on other sites

Jeg dreide og freste litt i titan da jeg lagde ny tilbringer til et pistolmagasin.

Det gikk helt greit å bearbeide, men jeg fant ut på den harde måten at titan kan brenne temmelig friskt.

Bruk skjæreveske og sørg for at spon og metallstøv ikke bygger seg opp på skjæret.

Metallbrann i sponkassa på dreiebenken er ikke så festlig.

Og så fint og hvitt lys det brenner med :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nammo på Raufoss driver litt med titan :mrgreen:

 

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha hele demperen i titan, som Etterbrenner sier så vil du få mer munningsgnist/sprut.

Har selv sett dempere i hel titan og selv på dagen så ser du de hvite "blitza" som spruter ut fremme, til heftigere kaliber til værre blir det.

 

Ellers er det ikke noe problem å maskinere titan, verken dreiing, fresing, boring eller gjenging byr på problemer om man bruker god kjøling og man vet hva man driver med...

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt så skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha hele demperen i titan, som Etterbrenner sier så vil du få mer munningsgnist/sprut.

Har selv sett dempere i hel titan og selv på dagen så ser du de hvite "blitza" som spruter ut fremme, til heftigere kaliber til værre blir det.

 

Hmm, pussig. Som eier av en titandemper fra en ikke-norsk produsent kan jeg ikke si jeg har sett så mye til dette berømmelige gnistregnet. Ja, jøss, de ca fem første skuddene når demperen var ny produserte litt - men ikke mer enn både alu- og ståldemperene mine gjorde når de var nye.

 

Så, hvorfor vil jeg ha en sånn demper? Vel, vekt og størrelse - eller aller helst mangelen på vekt og størrelse. Den avkjøles mye, mye raskere enn ståldemperen. Og selvfølgelig var gadgetfaktoren viktig... Men kanskje viktigst av alt; for å trosse alle som gnæger om at titandempere blablabla. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...