Jump to content

Litt hjelp med howa 1500


rubenkl81

Recommended Posts

Eg gå med planer om å sette på den orginale stokken som man får med howa 1500.vanlig syntetstokken som følger med howa 1500.billigste typen.

 

Per dags dato så her eg på en Bell and Carlson Medalist Varmint/Tactical Stock å synes våpnet er ALT for tungt å bruke til jakt.

Denne stokken er super å bruke på bane men til jakt blir det for mye vekt.

 

Er det noen som vet om eg vil miste mye presisjon med å sette på den orginale stokken eg har.

den er ikke beddet men det skal gjøres.Eller om noen har noen tips om andre gode stokker som kan kjøpes å sette på for å få vekta ned.

 

tar imot alt av tips med takk :D

Link to comment
Share on other sites

det høres bra ut.

 

men satt å så på sidene til jaktdepotet å der selger de houge stokk til 2200 kroner,eller laminatstokk til 2600.

 

noen som vet om disse er ferdig beddet eller om dette er noe som kommer i tillegg?

 

siden eg må bedde min stokk vil det koste meg 1100 krone å om de stokkene de selger er ferdig beddet så koster det ikke så mye mere for en skikkelig stokk.har hørt at den orginalstokken skal være litt myk å siden eg har tykkt løp å skal bruke 2-fot så er det litt ekstra vekt der fremme.

 

fant svar på dette så blir å bedde den eg har....

Link to comment
Share on other sites

jeg har ein hova warmint,byttet over til houge tommel hullstokk.den er ikke beddet,men det klarer du jo å gjøre selv,er egentlig ikke så vanskelig.ett sett med bedde masse,nokk til 2-3 våpen koster ikke mere en 3-400 kr.

vist du kjøper en laminat stokk så ville jeg tatt meg arbeidet med å lakkere innvendig der låsekassa/lufte hull/pipe kanal er utfrest,det er for dårligt gjort fra fabrikk.det holder nok på skyte banen,men ikke under jakt med regn og kasje sludd å snå.

med tommel hull skjefte får du etveldig godt grep om våpenet og lett å få likt anlegg under skyting hver gang,kasje ikke den leddeste stokken med dønn stiv og stabil om det er 40 + gradet eller 30 minus.jeg fikk markant bedre samlinger på hold over 150 meter ved å bytte fra plast stokken til en skikkelig bedda og stiv laminat skjefte.

jeg har også prøvd den houge stokken med søyle bedding til howaen min,veldig god stokk det med,børsa har like gode samlinger med den stokken uten at den er bedda,den er kansje like bra siden du ikke trenger å bedde den,passet nå godt på howaen min,men den er i 223 rem,kasje våpenet ikke er så kresen med lette patroner en med større hylser,personligt tror jeg ikke det.

howaen min går hull i hul med kuler opp til 50 grain,men medtyngre kuler som standard 55 grain kjøpe ammo er presisjonen 5-6 cm.grei nok som trening men ikke til jakt.

men jeg hvet ikke hvilket kaliber du har i howaen din.

kanse ikke dette var det du var ute etter,men det er litt av min erfaring av howa 1500. :D

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke eg kommer til å ta på meg jobben å bedde selv siden eg ikke har peiling på hvordan det skal gjøres.

 

Tanken var vist stokkene var ferdig beddet så skulle eg kjøpe ny stokk,men siden eg har en reservestokk liggende så trur eg at eg får beddet den.

 

Siden eg har tykt løp på børsa mi å det er en 308 som er litt kraftigere enn den du har så trur eg den vi ta i kantene på de fleste stokker,den gjør det på orginalstokken også.

Så vist eg får beddet den så trur eg det skal holde med orginalstokken enda.

 

SSå lenge den tåler tyngden av våpnet når eg bruker 2-foten så klare eg meg..

Link to comment
Share on other sites

Den tar i kantene på løpskanalen? Da må du starte med å pusse vekk litt materiale slik at løpet blir frittliggende. Gjør du ikke det blir det etter min erfaring et noe vanskelig prosjekt å få børsa til å sende skuddene likt hver gang. Dette gjelder i hvert fall når det er snakk om en relativt myk stokk, slik den originalstokken etter sigende er. Pusser du vekk slik at det blir god klaring, samt bedder den, vil du sikkert få en velskytende børse.

Link to comment
Share on other sites

ja har no tatt bort slik at den er frittliggene.

 

Måtte ta bort ganske mye siden eg her en tung lyddemper fremme,men den er frittliggende så tenkte eg skulle dra opp på banen å skjekke den i dag å se hvordan den går.

 

om den samler 5 innenfor 1 tomme er eg rimelig fornøyd..

Link to comment
Share on other sites

Har ei gammel 1500 i .223 med den gamle Lightningstokken. Denne er frittliggende også under belastning, men jeg får allikevel stor treffpunktforandring med/uten tofot, og har derfor sluttet å bruke tofot på vinterjakt for å slippe å skyte inn på nytt hele tiden. Er også påpasselig med hvordan jeg holder børsa, men har ikke testet om det blir stor forskjell dersom stokken hviler på ryggsekken kontra i hånda, da det avhenger endel på sekken og innholdet i den :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en varmint stokk på min howa, tror det er en boyds. Den blir kun levert for kort kasse(223-308) Den har jakt depotet i Drammen, den veier ikke mye mer en orginal synt stokken. Ring å snakk med de ang dette, er mitt tips :D

Link to comment
Share on other sites

da har eg vært oppe på skytebanen å prøveskutt å det ble en knakende suksess.

 

på 5 skudd hadde eg en samling på på på litt under 1 tomme.men hele innskytinga ble gjort med 2-foten på.

 

har ikke skjekket om det blir treffpunkendring uten 2 foten,men siden eg har tatt av såpass mye som eg har gjort å den henger helt i det fri i fremkant så skulle eg ikke tro at det skulle ha noe å si med eller uten foten på.

men det skal skjekkes ut ved neste anledning.

 

Har ei gammel 1500 i .223 med den gamle Lightningstokken. Denne er frittliggende også under belastning, men jeg får allikevel stor treffpunktforandring med/uten tofot

 

grunnen til at eg hadde problem med å få den til å være frittliggende er at eg har tykt løp på børsa,å når eg i tillegg har på den største demperen til ALM i stål så ble for mye vekt til at den gikk klar av kolben.

 

Det var såpass mye som måtte bort at eg tok en kniv å skrapet forsiktig bort,å helt fremme tok eg vel bort 3-4 mm før at løpet gikk klar med lyddemperen var påmontert.

 

Men om eg har forstått det riktig så skal det ikke være nødvendig å bedde kolben siden den er syntitisk (dødt materiale),kan noen bekrefte at eg har forstått det riktig?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er det noen som har erfaring med å tilpasse Bell and Carlson stokkene til magnumkaliber (Howa 1500)? Er det store tilpasninger man må gjøre på f.eks en Carbelite stokk for lang låskasse, slik at den passer magnumkaliber? Og er dette greit å gjøre for mannen i gata?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne for rundt 1000kr fra usa (Da dollaren var lav). Er strålende fornøyd!

 

"Full Length 7075 Aluminum Bedding Block (shown on the right)

 

For the absolute ultimate in acuracy and stability, Hogue bolt action stocks are optionally available with a precision-machined, full length Bedding Block molded into the stock. This CNC machined, 7075 billet, aircraft aluminum block completely surrounds the rifle action and extends full length into the forend. The full-length block absolutely guarantees the ultimate in accuracy by providing rock-solid stability over the length of the stock. In fact, the Hogue full bed block stock has been independantly tested and it was the only stock that retained zero after a 30 foot drop! The full-length bed block coupled with all of our other features make Hogue stocks superior and a much better value than stocks costing hundreds more, in fact Hogue full length bed block stocks are the finest stocks available at any price." - Hogue, Inc

 

Beddings.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den billigste Hoguestokken er søylebadda fra fabrikk.

 

Hvis du tar ut godt av stokken rundt løpet er lightningstokken bedre enn den søylebedda hoguestokken synes jeg. Den er stivere også.

Har en hoguestokk liggende, men bruker lightningstokken på .223en fremfor hoguen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :D !

 

Kjøpte en Howa 1500 i 338 Win.Mag med tommelhullstokk. Tommelhullstokken er meget god den, men jeg innser at den ikke er spesielt praktisk til aktiv jakt.

 

Er det andre aktuelle stokker som lett kan tilpasses Howa 1500 i magnumkaliber?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Håper at jeg får oppleve at kondisjonen min kommer opp på et nivå der også jeg må finregne på vekten på en forbannet stokk!

Sikkert derfor jeg peser i motbakkene,- det er den forbannete stokken sin skyld!

Jeg har en bigbore win 94, alle som holder den synes den kjennes ut til å være ca 2,5 kilo,- vekten derimot vil ha det til at den er nøyaktig like tung som en 202!!!

Skinnet bedrar :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@toaal;

Det er sikkert flott det :moresarcasm: ! Jeg applauderer din ironi og ditt forsøk på å forsure en ellers meget konstruktiv og fin tråd.

Forøvrig var spørsmålet om vekt på stokken ut i fra et ønske om at komplett rifle ikke skulle bli for lav, for å unngå at rekylen ble alt for merkbar.

 

Og vekt på stokken er funnet 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...