Jump to content

Mauser pistol


Carl-gustav12

Recommended Posts

Ein nummerlik og fin Mauser pistol, kan du nok få litt penger for ja. Ellers så omsettes vel dei får 2-3.000.- og oppover alt etter stand, modell og type. Nummerlike og sjeldne utgaver, kan være verdt ein god slump med penger..

 

Ein annen ting, er at det er faktisk gode pistoler å skyte med. Som var foran sin tid, kan du vel sei..

 

Tysk ingeniørkunst, som nesten alt anna dei lager...

Link to comment
Share on other sites

Mauser hadde flere pistolmodeller:

 

Mauser C96 - 7,63 mm og 9mm

Mauser 1910 - 6,35 mm

Mauser 1914 - 7,65 mm

Mauser 1934 - 7,65 mm

Mauser Hsc - 7,65 mm

 

C96 er den som er mest verd, så ligger HSc på ca 3.000 kr for en pen en, de 3 mellomste som egentlig er samme pistol, men i 3 utgaver, ligger på 1000-1200 kr stk. Kriegsmarine-merking drar prisen godt opp.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk sett er Mauser M2 en Mauser pistol også, selv om det er en Sig-Sauer 8)

Uansett. Den morsomste av dem alle heter C96 Schnellfeuer :lol:

 

C96 er et samleområde i seg selv egentlig. Det er utrolig mange varianter bare i perioden før første verdenskrig. Når man begynner å ta med spanske og kinesiske kloner har man noe å bryne seg på.

Link to comment
Share on other sites

Mauser hadde flere pistolmodeller:

 

Mauser C96 - 7,63 mm og 9mm

Mauser 1910 - 6,35 mm

Mauser 1914 - 7,65 mm

Mauser 1934 - 7,65 mm

Mauser Hsc - 7,65 mm

 

C96 er den som er mest verd, så ligger HSc på ca 3.000 kr for en pen en, de 3 mellomste som egentlig er samme pistol, men i 3 utgaver, ligger på 1000-1200 kr stk. Kriegsmarine-merking drar prisen godt opp.

 

HSc er laget i 9mm også, selv om dette er i et meget lite antall. Jeg så en selv for et par år siden -i mint condition og i følge vedkommende som viste meg den fortalte at den var verdt "en nyre donasjon"

Link to comment
Share on other sites

Den er nok ikke av de peneste, pga at den har liggi i et uthus som vi brant opp, antagelig så lå den i kjelleren, men det treverket på pistolgrepet har da brent opp. Har nok vært lagt i det uthuset under krigen eller like etterpå og så blitt glemt bort. Så jeg lurer jo på om jeg skal levere den inn eller om jeg skal plombere den og gjøre den i stand igjen da, og ha den som et minne. Men skal sjekke ut litt mere hva den heter senere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...