Jump to content

Oljinga av kolben+ andre spørsmål


wabbit

Recommended Posts

Hei.

Fikk ny hagle i hus for noen dager siden. Har siden den tid pussa, olja o.s.v., men ser nå - etter å ha olja kolben, at det er ett parti som ikke har samme "glans" som resten. Helt oppe ved overgangen kolbe/låsekasse - der er det et flatt område - der har jeg nok vært for rask med olja og gnidd litt i forskjellige retninger,

og derav er det ikke blitt særlig pent. Hva gjør jeg her?

 

Samtidig: leser på G-Sport sitt jaktmagasin, at man skal bruke våpenrens på stålet før man oljer (også utenpå løpene og generelt for å vaske bort skitt).

Er det helt o.k. - så lenge man tørker bort og oljer etterpå?

Står også at man skal ha olje OG fett på bevegelige deler (lèver, avtrekker, mellom låsekasse og løp der de "gnikker" sammen...).

 

Råd/tips?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Uansett - jeg har ikke internet hjemme for tida, så jeg prøvde meg fram litt selv.

Fant ut at stokken hadde fått litt for lite olje - det var grunnen. Jeg sprayet hovedsaklig stokkolja nederst på skjeftet og strøk opp og ned derfra,

men når jeg sprayet lenger oppe - så tok jeg nok ikke like hardt i med sprayen.

 

MEN: Hva med dette spørsmålet mitt omkring mantelfjerner/våpenrens? Er dette noe noen av dere gjør med hagla si?

Sprayer dere våpenrens i løpet og går over med bronsebørste etterpå før dere tørker og oljer det inn? Bruker dere våpenrens også på utvendig stål?

OG: Hva gjør dere med områdene der en får friksjonen fra brekkinga av hagla? Legger dere våpenfett der, eller bare olje? Ser allerede etter å ha åpnet

og lukka hagla noen få ganger at her blir det sikkert lurt å gjøre noe for å minske friksjonen....?

 

pft. takk

Link to comment
Share on other sites

eøhm, sant å si så har hagla blitt brukt svært lite etter blyforbudet kom (+ lite rype), men blying utgår jo nå. Kruttslam/plast fjernes greit med dertil egnet solvent, ikke vannbasert mantelfjerner. Så renpusses og oljes det. Utvendig kun olje hos meg.

 

Ah, ad våpenfett, se til at det er et smørende fett, og ikke en lagringsgrease som ikke smører. Jeg foretrekker olje.

Link to comment
Share on other sites

eøhm, sant å si så har hagla blitt brukt svært lite etter blyforbudet kom (+ lite rype), men blying utgår jo nå. Kruttslam/plast fjernes greit med dertil egnet solvent, ikke vannbasert mantelfjerner. Så renpusses og oljes det. Utvendig kun olje hos meg.

 

Ah, ad våpenfett, se til at det er et smørende fett, og ikke en lagringsgrease som ikke smører. Jeg foretrekker olje.

 

Duger denne:

http://www.gsport.no/Produkt/559876(BC_6)/våpensrens-på-sprayboks/

Tenker da i forhold til kruttslam/plast som du nevner... .... Visste ikke at plasten la igjen noe i løpet.

Det er vel da denne "koppen" som holder stålhaglene da som etterlater seg rester over tid? :?:

 

Etterlater ikke stålet mindre møkk enn blyet gjorde?

Link to comment
Share on other sites

En annen ting - som dere skjønner har jeg aldri hatt hagle før:

Er chokene merket med 1/4, 1/2 o.s.v.? Jeg tenkte jeg skulle sjekke hvordan trangoboringa på hagla var før jeg gikk på skytebanen... ...

Der haglen er kjøpt står det at de justèrer ned trangboringa til bruk med stålhagl, men uansett greit å vite hvordan jeg kan se dette...

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen entydig standard for merking av choker, men der er noen gjengangere, skal prøve å gi en oversikt:

 

Boring.................Merkinger

Sylinder...................Cyl, ingen

1/4..........................Imp. cyl., ****, fire hakk

1/2..........................Mod, ***. tre hakk

3/4..........................Imp. mod., **, to hakk

1/1..........................Full, *, ett hakk

Link to comment
Share on other sites

etterlater ikke stålet mindre møkk enn blyet gjorde?

 

Den sprayen ser brukanes ut, ja.

 

Stål og de andre haglmaterialene som erstatter bly, er (så langt jeg kjenner til) adskilt fra løpet med plastkopp da de ellers ville skade det. Før kunne det ligge en filtwad bak blyladninga, og blyet var da i kontakt med løpet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan lage din egen stokkolje av rå Linolje og Terpentin.

Den beste Linoljen er kaldpresset Linolje.

 

Rå Linolje trenger bedre inn i treverket enn kokt Linolje fordi den har mindre molekyler.

Tynnest blanding først og så etterhver tykkere blanding.

 

Vil du ha farge på oljeblandingen så kan du tilsette beis, eventuelt fargepigment som selges i pulverform.

 

Skal du bruke fargepigment, så bland dette sammens med den råe Linolje i 50/50% blanding slik det blir en pasta.

Dette skal blandes grundig.

La dette stå 1 - 2 døgn før du sper på mere Linolje og Terpentin.

Hvor mye flytende du blander i, avgjør hvilke fargenyanse du får fra lys til mørk utgave av den valgte farge.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oljetipset, men jeg ble heldigvis ganske fornøyd (er dog ikke helt ferdig) med oljen jeg kjøpte på G-Sport.

By the way: Sparer du i virkeligheten noe penger på å lage selv - eller mener du det blir såpass mye bedre resultat at det er verd å lage selv?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Der er ingen entydig standard for merking av choker, men der er noen gjengangere, skal prøve å gi en oversikt:

 

Boring.................Merkinger

Sylinder...................Cyl, ingen

1/4..........................Imp. cyl., ****, fire hakk

1/2..........................Mod, ***. tre hakk

3/4..........................Imp. mod., **, to hakk

1/1..........................Full, *, ett hakk

 

Godt jeg sjekket chokene i går! Det stod i èn choke med 3 hakk og èn choke med 1 hakk (full trangboring?).

Skulle vel gjort seg å fyre av en kraftig stålpatron da? Hadde jeg risikrèrt løpssprengning?

 

Chokene som fulgte med hagla er da altså:

4 hakk

3 hakk

1 hakk.

 

Det er vel 1/4, 1/2 og 1/1 ?

Og tusen takk for hjelpen med "HAKKENE" og deres respektive betydninger...

 

SISTE: Hvor skal 1/4 og 1/2-chokene være plassèrt? Det nedre løpet går først, ikke sant?

Det tilsier vel at 1/4 bør være i det nedre løpet, og 1/2 i øvre?

Link to comment
Share on other sites

Tror den minste mengde du får av rå Linolje og Terpentin er 1l flasker/kanner.

I utgangspunktet blir dette da 2l.

Men man blander dette tykkere etterhvert.

 

Har alltid brukt dette, men har prøvd diverse stokkoljer som har fulgt med pussesett eventuelt våpen, og vil si denne blanding er like bra.

 

På lakkerte skjefter pusser jeg bort all lakk, skrur av kolbekapper, løp, reimfester og alt av metall.

Har på denne olje overalt hvor jeg kommer til.

Senere polerer jeg det man ser av skjeftet når alt er montert, det samme gjør jeg med våpen som selges med oljede skjefter.

Link to comment
Share on other sites

Det er normalt det nederste på en o/u og det høyre på en s/s.. Vanligvis har en også den mest åpne choken i første løp.

 

På hagler med enkel avtrekker er det gjerne mulig å velge hvilket løp en skyter først... På noen Baikal 27 jeg har prøvd gjør man dette ved å skyve avtrekkeren frem til man kjenner et klikk hvis man ønsker å skyte øvre løp først. Andre kan igjen ha denne velgeren på sikringsfløya..

Link to comment
Share on other sites

Ok. Nederste løp først. Takk.

En annen ting igjen:

Jeg har tatt ut chokene og oljet dem inn med våpenolje. Er dette godt nok, eller risikerer jeg at de sitter dersom jeg ikke bruker våpenfett/choke-fett?

OG: Hvor hardt skal man skru chokene inn? Jeg har dradd godt til ... bør jeg løsne dem noe?

Link to comment
Share on other sites

Hvor hardt skal man dra dem til? Jeg skrudde dem inn uten å bruke noe særlig makt, for deretter å bruke litt ekstra makt for å vri en siste gang...

Sikkert for mye det da. Er det nok at de sitter fast, uten å ha brukt makt?

Link to comment
Share on other sites

Ingen som kan gi en pekepinn på hvor hardt en choke skal sitte? Skal den skrus inn med silkehanske til den er helt inne, eller skal man ta litt i?

En annen ting: Holder det med å olje choken, eller _bør_ man absolutt bruke fett? Ser folk skriver de bruker olje - og at dette funker greit, bare man er flink å fjerne chokene etter bruk og pusse/smøre....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke utskiftbare choker på min egen hagle, så begrenset erfaring. Vil tro fingertight med original nøkkel. Ad smøring, så tror jeg det er en grunn til at alle de store hagleprodusentene anbefaleer å bruke spesialfett. Uansett er ikke dette noen stor kostnad, og du bruker lite av gangen - kun en tynn film.

Link to comment
Share on other sites

Takk.

Var innom XXL i Bergen i går, men fant ikke noe spesifikt choke-fett, men derimot en smøringssprøyte til de bevegelige delene på et våpen.

Tok litt av dette på forskjeftet og mottaker der det er bevegelse hver gang du brekket våpenet, men turde ikke kjøre dette på chokene, da jeg synes

den virket veldig tykk denne smørningen....

Link to comment
Share on other sites

Birchwood Casey produserer noe som heter Choke-Tube-Lube, og dette har fungert bra.

 

Tenker du nå ift spørsmålene mine omkring choke-fett eller løpsrens/solvent?

Jeg fikk tak i choke-fett til slutt, en ganske O.K. mengde til kr 70,-. Måtte bare lete andre steder enn hos de "store" kjedene - da finner man... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Birchwood Casey produserer noe som heter Choke-Tube-Lube, og dette har fungert bra.

 

Tenker du nå ift spørsmålene mine omkring choke-fett eller løpsrens/solvent?

Jeg fikk tak i choke-fett til slutt, en ganske O.K. mengde til kr 70,-. Måtte bare lete andre steder enn hos de "store" kjedene - da finner man... :lol:

Til chokene

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ift chokefett.

Men hva tenker dere ift våpenrens/solvent på en hagle? Er det lurt/nødvendig/unødvendig å kjøre gjennom løpet med solvent hver gang man har skutt?

Eller er dette noe man tar når man ser at løpet ikke blir rent med vanlig våpenolje?

pft.

Link to comment
Share on other sites

Fikk aldri svar på spørsmålet mitt omkring våpenrens, men det kommer vel et svar ila noen år... en eller annen svarer i 2013, og oppdager at spørsmålet var stilt i 2010. :lol:

 

Jeg lurer på en annen ting: Dere som har Star Baikal her inne - når jeg skal ta forskjeftet av, så sitter den trangt, d.v.s. at tre-verket ytterst på forskjeftet sitter såpass trangt rundt nederste løpet, at jeg må dra litt ekstra her for å få den av - og ser da slitasjemerker på nederste løp p.g.a. dette.

Noen andre som har samme "problem" ? Bør jeg pusse bort litt - eller er dette egentlig bra?

 

Free-air-man.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke bruke solvent etter hver gang, solvent fjerner bly og kobber mantel, noe som det ikke

blir mye av ettersom bly er forbudt. Bruker bore tech olje både innvending og utvendig, drar gjennom løpet

med en boresnake et par ganger, og da er det som nyt. Har også en baikal o/u å den er akkurat likedan, hadde

på lit gun blue blånering der det var slit, ble greit etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...