Jump to content

458x2"


Yhaug

Recommended Posts

Har lest om den patrona i svenske våpen tidningen,veldig bra artikkel,burde gå an å få en kopi av den.

Men konklusjonen var vel at det var mye jobb for å få til hylser og presisjon.

kanse like bra å satse på 450 marlin eller 45 blaser,får jo kjøpt ferdig ammo og våpen i dei kalibrene for en grei pris :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har lest om den patrona i svenske våpen tidningen,veldig bra artikkel,burde gå an å få en kopi av den.

Men konklusjonen var vel at det var mye jobb for å få til hylser og presisjon.

kanse like bra å satse på 450 marlin eller 45 blaser,får jo kjøpt ferdig ammo og våpen i dei kalibrene for en grei pris :mrgreen:

 

Bladet får du tak via en mail til Vapentidingen

 

Konklusjonen var som du sier mye jobb for å få laget hylsene og brotsje inv plass til kulene.

.450 Marlin er ferdig vare, 45 Blaser har sine egne nykker og har en helt annen hylsespris.

Link to comment
Share on other sites

458x2" er en utmerket patron.

Har brukt den på elg med utmerket resultat, brukte 359gr Speer kule.

For ladedata, kan kraftige 45-70 ladninger gi et utgangspunkt.

Et vanlig 458 Win.mag diesett kan benyttes hvis settedien kappes på lengden. Blir mye billigere enn 458x2" sett.

For å lage hylser er det lettest å få laget en trim-die.

Kan enkelt lages ved å gløde ut en die, dreie innvendig til passende diameter, kappe og herde.

Benytt 458 Win. mag hylser.

Det blir billigere hylser enn 450 Marlin og 45 Blaser.

hylser til 458x2" kan også lages av andre belted magnum hylser.

Man risikerer derfor ikke å bli uten hylser om noen år.

Link to comment
Share on other sites

458 RSAUM må vel være en skikkelig versatil patron? Ta et søk - etterbrenner har skrevet litt om den her. Hylselengden er 51mm, og den tåler 63 000 psi - med andre ord en seriøs storviltslegge og subsonisk ruslebiff, eller alt i mellom...

 

(og så slipper man det ufyselige magnumbeltet)

Link to comment
Share on other sites

Ragnar Hansen, de har også brotsj for .458WSM hvis du har plass til den.

 

Jeg gikk bort fra .458x2" fordi kamret mitt krevde at jeg måtte brotsje hylsene innvendig for å få plass til noe mer enn 300grs kuler. Med 405grs og særlig homogene 400grs for sub bruk, måtte jeg bruke en egen maskinbrotsj og vinningen gikk opp i spinningen. Dette spørs veldig mye på kammerbrotsjen som blir brukt, hvor tunge kuler du vil bruke og hylser du har tilgang på.

 

Hele historien finner du i Vapentidingen. SOCOM har de skullet trykke flere ganger nå, men kommer vel. .458 Deng er på eksperiment og erfaringsstadiet ennå. Har også blitt så sentimental at jeg har funnet frem en byge kuletenger for å støpe noen sigarer jeg kan trene med.

Link to comment
Share on other sites

Det er også mulig å bruke WSM hylser og forme om til .SOCOM for å slippe unna de myke hylsene. Men krever da en mangumbolt. Skal du kombinere med full fart, er SOCOM litt liten, hylsene for dårlige og kødd å få til å mate. Da er faktisk .450 Marlin med sin udde beltehøyde et enklere valg.... Kjøper du et par hunder hysler har du lenge. .458 Deng er heller ingen dans på roser, men custom die sett. (CH hadde laget en før, så slapp å få laget verktøyet også...) forming finne ut av ladedadata. Igjen står Marlin frem som et bedre valg... Du får ikke både i pose og smekk her.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye gode råd og etterbrenner sine tilsvarer mine.

Jeg har brukt 450 Marlin i ei seven og har nå 458 socom i ei sevenkasse. valget ble 458 socom denne gangen da det virket spennende med sub. Dette er ingen enkel patron ang mating, men jeg syntes den gir ok hastigheter og ekstremt god presisjon. Som sub er den helt på topp, men igjen mater den kun som en socom kan mate, sånn passe. Jeg har 1-9 snurr i denne pac-nor pipa, og om ikke pipa (eller hele børsa) blir solgt blir den kammret om til 450 marlin.

Jeg ser ikke hylser som problematikk i det hele tatt. Kjøp 200 stk så har du lenge.

 

Er du glad i å pysle med hylser, omforming, kapping og brotsjing er det mye å velge i, hvis ikke er 450 marlin en sikker vinner i denne konkurransen, uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

458 WinMag oppfører seg, i likhet med de aller fleste andre patroner, helt fint på subsoniske ladninger. Fellesnevneren for at de skal gjøre det er den samme som for alle andre subladninger/patroner; du må vite hva du har, hva du vil at den skal gjøre og hvordan du skal gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Har en 458X2". Ikke brukt til sub, har derfor 1-15" løpsstigning. Kammret av Jakt og Friluft.

Jeg har ikke hatt det problemene som Etterbrenner hadde med hylsene. Jeg har bare kappet av 458Lott, samt 300WinMag hylser jeg hadde liggende, trimmet til rett lengde og kjørt dem i pressen. Mao forholdsvis veldig enkel villkatt å lage. Innvendig brotsjing - no need for it. Har mistanke om at kammeret til Etterbrenner var i mildt sagt trangeste laget ift mitt, men det er noe av faren med å velge en villkatt uten universelt standarisert mål. Det som kommer frem i hans artikkel i Våpentidningen ift å produsere hylser til den er altså definitivt ikke i samsvar med min erfaring med patronen, og du bør ikke la det skremme deg i fra den.

Etter å ha søkt litt på ARforums fant jeg i prosjektfasen ut at diene til 450Marlin skulle kunne bruke uten problem. Og det stemte. Mao ingen behov for customdier. Hornady levere settet til en grei penge.

Jeg har siste årene brukt Woodleigh 400grs PP i jaktammunisjonen. Denne utmerker seg med meget god presisjon i mitt våpen. Som en bonus mater den silkemykt med den kulen. Til trening brukes 405Rem.

Absolutt en patron jeg vil anbefale. Og hylsetilgangen for å produsere den av vil garantert være god i resten av min levetid, noe jeg ikke er så sikker på at mange av de andre vil ha. Også hovedårsaken til at jeg valgte 458X2" i stedet for 450Marlin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...