Jump to content

Reparere amerikansk Astro


Sakosekk

Recommended Posts

Hei!

 

Vi var en gjeng som kjøpte Astroer fra USA for akkurat litt over et år siden. Jeg har hatt problemer med min stort sett hele tiden, det siste nå er at jeg ikke får lagt til andre halsbånd enn det som fulgte med. Jeg sendte den til forhandler i USA, men ettersom det så vidt hadde bikket 1 år kunne de ikke ta det på garantien. Garmin hadde dog kikket på den og bekreftet at den var defekt, men reparasjon ville koste.

 

Jeg spurte om jeg kunne få garanti på at den ville fungere etter reparasjonen (noe den nemlig ikke gjorde forrige gang jeg hadde den til rep) men det kunne de ikke garantere, så da ba jeg bare om å få den sendt i retur.

 

Anywho...her er spørsmålet:

 

Vet noen om forhandlere/verksteder i Norge som kan reparerer disse (selvsagt mot betaling?) Har spurt Belanor om råd, men de er (kanskje naturlig nok) ikke spesielt ivrige etter å hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg redd du sitter med skjegget i postkassen! Det er dog dette som er forskjellen på å kjøpe ting utlandet og her hjemme! Har brent meg på det samme med et Konica Minolta kamera der linsen begynte å kødde seg!

 

Du kan jo ta kontakt med Belanor, vet ikke om de er leverandør for Garmin eller annet ord for Garmin Norge for prisoverslag evnt hva de mener om feilen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener jeg leste på forumet her (i garmin astro tråden som herjet her for en stund siden) at belanor ikke tar imot enheter som er kjøpt i USA. Dette pga at den pr. definisjon er ulovlig å bruke her hjemme i Norge. Og jeg forstår at de ikke kan tillate seg å bidra til at ulovlige enheter er i omløp i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet med at enheten er ulovlig å bruke, holder ikke vann. Hvis Belanor nekter å reparere amerikanske modeller, er sannsynligvis motivet et annet. For å trekke en parallell, burde det holde å opplyse dem om at politiradioer i årevis har vært forbudt å bruke i Norge, men det er ikke ulovlig å eie en.

Jeg tipper at Belanor vil kunne reparere enheten hvis den blir innlevert som et ordinært reparasjonsoppdrag til ordinær fakturering.

Link to comment
Share on other sites

Den kjøper jeg ikke Truls. Politiradio er ikke ulovlig å bruke, det er fullt lovlig å lytte til kanalene (hvertfall frem til nå), men det er ulovelig å sende på signalene. Frekvensene er dermed ikke ulovlige i Norge. Den amerikanske modellen av astroen sender på frekvenser som ikke er godkjent å bruke i Norge. Teit? Ja, helt klart. Men jeg forstår at Belanor med det rette kan si at de ikke ønsker å reparere amerikanske modeller av astroen.

 

Kjøper du et uregistrert (som naturligvis er ulovlig i Norge) våpen så vil ikke børsemakeren heller ta inn våpenet til reperasjon.

Link to comment
Share on other sites

Truls.

 

Det du sier er feil, de frekvensene som US Astro bruker, er forbeholdt blandt annet Oslo sporveier eller Ruter om du vil, så derfor er den ikke godkjent brukt i Norge, og tillegg bruker den noe som kalles MUX, som ikke gjør saken bedre.

Slike produkter med sendere skal godkjennes av Post og Teletilsynet, noe US Astro ikke er blitt av ovenforstående grunner.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Argumentet med at enheten er ulovlig å bruke, holder ikke vann. Hvis Belanor nekter å reparere amerikanske modeller, er sannsynligvis motivet et annet. For å trekke en parallell, burde det holde å opplyse dem om at politiradioer i årevis har vært forbudt å bruke i Norge, men det er ikke ulovlig å eie en.

Jeg tipper at Belanor vil kunne reparere enheten hvis den blir innlevert som et ordinært reparasjonsoppdrag til ordinær fakturering.

 

Dette er ikke nødvendigvis en parrallell. Selve håndenheten er lovlig å selge og bruke i Norge, mens halsbåndene ikke er det. Produkter med radioSENDERE skal være godkjent av post- og teletilsynet for å være lovlig i salg. Det er meg bekjent ikke Amerikanske utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...