Jump to content

Hvilken presse,kruttmåler etc. bør jeg ha?


Jonas.L

Recommended Posts

Da er ladedilla i gang. Nå har jeg bestemt meg for og begynne og lade og kjøpe inn utstyr for meg selv og som et bidrag til jaktlaget.

Det kommer til og bli ladet 308 for egen del og 30-06, 223 6,5 og 7,57R i pressa.

Har kjøpt Lee delux sett i 308. Så da er følgende spørsmål:

 

Hvilken presse?

 

Hvilket kruttmål? (elektronisk digitalt kansje)?

 

Hva er nyttig og bra av: Skyvelær,micromilimetermål,hylsetrimmer,nødvendige dier etc?

 

Ladeboken kjøpes i helgen for" vidreutdanning"

 

Budsjettet på hele rukkelet et satt til 9000,-

 

Håper noen kunne gi noen tips og anbefalinger sett i forhold til kalibrene som skal lades.

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Egengltig ville jeg lest ladeboken først, og så begynt å stille spørsmål. Da vet du mer om hva du kan lure på :D

 

Rådet om å kjøpe en dillon 550 som begynner presse syns jeg er dumt.

Det er en av de pressen jeg har jobbet med som har det absolutt største potensialet for feil og katastrofal sådan.

(Jeg har ladet mye på 550 og har en stående i ladrommet ved siden av 650ene. Det er en GOD press på mange måter. Jeg bare liker den ikek for nybegynneren.)

 

Jeg vil anbefale en turett presse. Lee's 4 stasjoners eller enn hornady variant med Lock n' Load med tanke på at du vil lade fler kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ser den Hassel :wink: ,men jeg liker og bearbeide ting litt over tid og starter derfor litt tidlig.

Har leste det meste om lading her på kammeret nå,så jeg har en viss idè om saken,men som i alle andre temaer her

så er det ganske tvetydige konklusjoner som kommer opp innen visse emner.

Velger derfor og spørre litt mere direkte for og så siden gjøre grundig jobb med og sette meg inn i de aktuelle produktene som

andre har "trua på" og deretter komme til en egen konklusjon basert på andres erfaringer og synsing.

Hvis jeg fremdeles er litt for kjapp til og spørre og det er en nødvendighet at jeg leser boken først,legger vi bare denne tråden på is til etter helgen.

Takk for tips så langt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Hassel; Dillon 550 er ikke optimalt for en nybegynner. Med et lite forbehold om at trådstarter er nybegynner? Jeg har ihvertfall forstått det slik. Jeg har aldri brukt hverken Dillon 550 eller andre automater, så jeg skal ikke uttale meg for bastant om den saken. De er sikkert fine til sitt bruk. Alt avhenger av bruken. Jeg lader sjelden mer enn 20-30 patroner i slengen, og da ser jeg ikke helt poenget. Jeg tror det er best å lære grunnleggende prinsipper og teknikk på ei enkel presse. En patron om gangen. Bruk god tid, øv inn gode rutiner, observer hva som skjer og ikke minst; les Ladeboka eller annen litteratur! Bruk nettet, brukt kjentfolk. Sorter informasjonen. Vær ydmyk for folk med erfaring, men vær også kritisk.

 

"Good enough is perfect"

Link to comment
Share on other sites

Hvilke presse som velges, vil mye komme an på hvor mye som skal lades. Jeg ladet selv i en del år på en Forster (Bonanza) Co-Ax presse, før jeg skaffet ei progresivpresse og da kun for håndvåpen ladning. i 1988 importerte jeg selv ei 550 presse. Både Co-Ax´en og 550 er i bruk i dag. Til rifle ammo, benytter jeg stort sett Co-Ax´en, men til volum ladning blir 550en valget. Skal jeg lade 200-300 rifle patroner i løpet av en dag, eller to, vil valget være Co-Ax´en, men dreide det seg om det ca det dobble, ville jeg antagelig benyttet 550en.

 

Jeg synes nok heller ikke 550 er et topp nybegyner valg, men trådstarter synes vel å være noe forbi nybegynner stadiet og ved å starte langsomt bør han ikke bekymre seg. Stopp, straks noe ikke føles rett (og da ved den minste impuls) Ha bra belysning av ladeprosessen og særlig i forhold til kruttnivå i hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Som relavtiv fersk i ladegamet, skjønner jeg hva Hassel sikter til. En Dillon 550 som ikke brukes med den nødvendige oppmerksomheten, er en ulykke som venter på å intreffe. Brukt med forstand og forsiktighet, er den ett snedigt stykke maskineri, som får unna forbruks amo i god takt.

 

Selv lader jeg både på en Lee Classic cast (m/Hornady lock'n load konvertering), og på en Dillon 550.

 

I Enstasjonspressa, skal det mye til for at en kan gjøre seg bort. Ikke minst fordi en alltid kan visuelt sjekke at en ikke har rotet det til med manglende eller dobble kruttladninger (det er der faren normalt ligger). Men det tar tid.

 

I Dillon pressa (som tar akkurat like lang tid å sette opp som en enstasjons), handler det om å etterfylle tenhetter og krutt i kruttmålet. Og ta det så roligt, at en klarer å følge ryttmen med å vri plata, sette i ny hylse, sette i kule, dra, presse i tenhette. Og på'n igjen. Om man ikke er den perfekte multitasker, bør man ta det veldigt roligt.

Men hvert drag i stanga produserer en ferdig patron.

 

En annen ting er at 550 fint kan brukes som en enstasjons presse.

 

For meg er det ikke enten eller, men både og med enstasjons presser og mere avanserte saker.

Spesielt liker jeg lock'n load systemet, der jeg stiller inn diene, engang for alle (til jeg skal endre på de da). Og bytter frem og tilbake mellom diene på sekunder. Bare helt fantastisk slik jeg ser det (har eller er i ferd med å anskaffe løshylser til enhver die jeg har).

Link to comment
Share on other sites

Støtter Hassel her, Dillon er ikke den pressen jeg ville valgt. Selv har jeg Redding Ultramag, RCBS A4, og Dillon 650. Til å lade jaktpatroner vil jeg velge enstasjonspresse. En bør ha ladet en del før en kjøper Dillon. Grunnen er at selve ladeprosessen i en Dillon krever så mye oppmerksomhet at det er lett å gjøre tabber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder fortsatt knappen på 550 siden den gjør jobben til en turret om man ønsker det, når man begynner å bli sikker på hvordan ting er i prosessen kan man gå over til en hastighet man fort vil like.

Link to comment
Share on other sites

Skal du lære deg dette på egenhånd - Velg en enstasjons (anbefaler Lee Classic Cast)

Skal du få opplæring av noen som kan dette, og kjenner pressa så - Velg en Dillion 550 eller 650. Husk bare å ha tunga rett i munn, og stopp når du er usikker.

 

Det er uansett en fordel å ha en enstasjonspresse.

Har 2 progressive presser, men Classic Caster blir brukt i ny og ne til småjobber, utforskning, og arbeid hvor det kreves litt kraft. Dessuten er det kos å lade opp noen prøvepatroner på enstasjonspressa når man er lei den vanlige ammoen. Gidder liksom ikke å justere den progressive pressa til slikt.

 

Når det kommer til riflelading, så går mesteparten av tiden jeg bruker til det på å preparere hylsa. Det å fylle på krutt, sette kula og crimpe er en lite tidskrevende prosess i forhold.

 

Les ladeboken, og titt litt på kammeret og youtube. Mange fine artikler og videoer der ute! Eksempelvis fra denne fyren.

Link to comment
Share on other sites

Da er boken lest og det ga et litt annet syn på saker og ting.

Må nok lese den flere ganger,men jeg har begynt og gjøre meg opp noen meninger ja.

 

Hvilken enkeltstasjonspress tåler mest?

Jeg kjøper alltid kvalitet så det vektlegges kraftig fra min side.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvem forhandler Hornady ?

Jeg har bestilt Lee Delux set 308.Kan dette brukes i hornadypressa?

Det er ikke effektivitet jeg søker lenger,men nøyaktighet og "føling" med det jeg skal gjøre.

Jeg skyter ca 1000skudd i året så det er ikke det helt store.

Hadde satt pris på og slippe det hylsefettet med nec-size prinsippet til Lee hvis jeg har fårstått det korrekt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Da kontakter jeg Trond i morgen :D

Jofla fra Blaker har sagt seg villig til og hjelpe meg hvis jeg skulle trenge det.

Finere fyr en han skal man lete lenge etter.

Takk til alle som har tipset i denne tråden,

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...