Jump to content

Polering av avtrekk


Recommended Posts

Kjetil,

Min oppriktige mening om det der er at om du trenger å spørre noen, så skal du la vær. Om da ikke noen har en failsafe anvisning for det aktuelle avtrekket eller du er generelt vel bevandret i lignede arbeid. Du kan veldig fort ende opp med et avtrekk som smeller av i utide. En gammel salongrifle jeg hadde ble f.eks. fullauto da jeg skulle "fikse" avtrekket... etter ha lest i G&A eller noe sånt om hvor lurt det var :roll:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Det er en mossberg 479 pca, forøvrig ikke noen store mengder av disse rundt om i verden.

 

Hva pleier en børsemaker å ta for en slik jobb?

Snakket med pedersens våpenlager, og de skulle ha 1500 for denne jobben. Jeg synes det var noe dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt ærligste råd:

La være

 

Det eneste du oppnår er å risikere å ødelegge et våpen som det er meget vannskelig å skaffe reservedeler til.

 

1500 spenn for en jobb hvor våpnett er ukjent er ikke dyrt. I leveraction er det ofte litt mer en "polering av glideflatene" som skal til for å få avtrekk merkbart bedre. Mye leamikk og geometri. Jeg har filt i stykker nok uberti rifler (Med let tilgjenngelige og billig reservedeler) og, hanefall med detonasjon før fullstendig kammring er ubehagelig nok med slappe CAS ladninger i 45 colt. Horda det da vil gå i 30-30 tør jeg nesten ikke tenkte på. Men jeg ville ikke veddet på at låseblokk og sluttstykke holdt seg inne i børsa...

Link to comment
Share on other sites

Min oppriktige mening om det der er at om du trenger å spørre noen, så skal du la vær.

 

Jeg må vel si meg ganske enig i det. Er man praktisk anlagt og har råd til å gjøre feil finner man fort ut av slikt på egenhånd (pluss litt googling), hvis ikke bør man la andre gjøre det.

 

 

Hemmeligheten med "polering" er i all hovedsak å ikke polere men å slipe. Den beste måten å få et guffent avtrekk er ved å polere anleggflatene, da får du bare et "utydelig" avtrekk. Det man skal gjøre er å fjerne grader, plane glideflater, korte inn kryp og justere vinklene, jeg har som regel brukt et fint keramisk bryne til slikt. Det er ikke spesielt vanskelig eller mye arbeid i seg selv, men man må jobbe forsiktig og prøve avtrekket flere ganger for å kjenne på fremgangen. Studere, tenke, bryne litt, prøve. Gjenta om nødvendig.

 

I tillegg må man ta høyde for at fjerning av kryp kan påvirke sikringen, på to våpen har jeg måttet få sveist på materiale på sikringsfløy for å få få den til å fungere etter avtrekksjobben.

Link to comment
Share on other sites

Saken er klar, dette gjør jeg ikke selv :!:

 

Takker for svar, og jeg tar rådet deres og heller kontakter en børsemaker for en slik jobb. Godt det finnes sjeler her inne som kan avlede meg fra eventuelle bommerter jeg kunne funnet på å gjort :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

OG det er neppe noen som "kan" mossberg Leveaction i europa...

 

Det er sjelden nødvendig med mindre man skal ha et 100.0% perfekt avtrekk. Så lenge børsisen er dyktig på avtrekk ville jeg ikke vært redd for å la ham gjøre en jobb. Det er tross alt ikke rakettforskning det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...