Jump to content

Kikkert til gåsejakt på .223


Nymfejeger

Recommended Posts

Bushnell Elite 4200 6-24x40.

Koster normalt 7000, men har sett at Jaktdepotet kjøre kampanje på denne for 4500 bols.

Selv kjøpte jeg min via http://www.theopticzone.com, og betalte den gang like i underkant av 3500 pluss frakt. (men inklusive moms når pakken kom til Norge)

Svært skarp kikkert. Mister en tanke lys fra 20-24 x forstørrelse. Har benyttet denne til gåsejakt, og da ligger jeg alltid rundt 12-14 x forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert Meopta Meostar. Er det nødvendig med lys?

Har ikke vurdert Bushnell enda. Er ikke 40mm lysåpning litt lite?

Har aldri følt at jeg har kommet til kort med Bushnell'n, selv i skumringsjakt. Poenget er å unngå de kraftigste forstørrelsene, som du strengt tatt aldri har bruk for i reelle jaktsituasjoner. På gåsejakt kunne jeg klart meg fint med 8-10 x, men liker å komme nært på målet i siktet, og skyter som oftest med 12 x.

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte rev eller hjort om NATTA er lysåpning og kvalitet viktig, moderat skumringsjakt går gørrgodt med 40mm.

Er du særlig eldre enn 40 er gevinsten med stort objektiv borte uansett.

 

På min 223 står en Nikon Titanium 5,5-16,5X44, større og tyngre kikker er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje litt på siden av trådstarters ønsker her, men refererer likevel mine egne erfaringer på bruktmarkedet: Har nå samme kikkerttype på to rifler - en .223 som brukes på jaktfelt og rev, skarv, toppjakt o.l., og en .30-06 som brukes på hjort, bl.a. bøjakt ved soloppgang, solnedgang og måneskinn. Kikkerten jeg har endt opp med er Swarovski PV 3-12x50 som nylig er gått ut av produksjon til fordel for Z6, men faktisk har bedre lysgjennomslipp (iflg. Swarovskis spesifikasjoner). Disse to kikkertene i strøken tilstand har jeg betalt henholdsvis 6.000,- og 6.600,- for, den ene kjøpt sammen med en rifle, den andre kjøpt på ebay og fortollet inn.

Har inntrykk av at endel av disse siktene dukker opp til fornuftige priser på bruktmarkedet nå pga. at enkelte har en hangup på å måtte ha det nyeste og derfor skifter ut. Uansett, kikkerten er noe av det beste jeg har vært borti, og anbefales på det varmeste.

(PS: Nei, mine er ikke til salgs :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Meostar er en tung rakker å drasse på, men den har antagelig bedre andrehåndsverdi enn en Bushnell.

Noe å tenke på for den dagen i fremtiden da du bestemmer deg for å bytte igjen, og den dagen kommer!

Ikke fordi du har noen dårlig kikkert, men fordi noe nytt eller større har kommet på markedet.

Båtfolket kaller det "3-fot syken"... :P

 

Og hvis du kjøper en Meostar, spander på deg lyspunkt i samme slengen.

Ikke fordi du absolutt trenger det, men det øker andrehåndsverdien. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...