Jump to content

hold jaktfelt


Recommended Posts

jaktfelt :D legger her ut en trå ang hold på jaktfelt.jeg personelig synes det kansje er litt for mange korte hold på stevnene rundt om.når holdene blir helt ned i 22m,da tenker jeg mer pistol skyting.jeg vet at det ikke alltid er like lett og få lange hold.dette er ikke tenkt som en klage på arangjører.kunne tenkt meg mer hold på 150m og mer der dette er mulig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Meiner på at di som setter opp blinkene har noen regler og forholde seg etter.

 

tror er en kråke liksom skal være på et "normalt" kråkehold osv.

 

så mener jeg og ha ført at di har en max grense.. men husker ikke hva denne grensa var for noe..

 

Og jeg føler at di korte holda er di vanskligste jeg da..

 

25 på en sjære sittende er vanskligere en 90 menter stående på en hjort.

Link to comment
Share on other sites

ja det er min og max avstand på figurene det vet jeg.men der det er mulig så er det bedre med dobbelt hold på lengre hold,med større figurer.dette kan og reguleres med treff soner mener jeg.tror og at den vanlige jegeren heller vil skyte på en elgkalv på 200m.en ei kråke ståene på 30.men det er da min mening

Link to comment
Share on other sites

jaktlykke ja det er mer greie hold synes jeg.jeg får problemer med og justere paralaksen når det blir mindre en ca 33m.håper noen og forandrer litt vært år på løypene sine,det hadde blitt mer spennende.torpa er det første felten blant anna som vi skøt på bjørn,.blir jo utskutte mange av figurene på noen spesielle hold,da kan jo arangjøren kjøpe og forandre holdet til året etter.det kan og regnes storvilt poeng :o på flere figurer rundt der dem ikke har små inner soner,det skiller mer da 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes personlig at ingen hold skal være kortere enn 50 m og ikke mer enn 150 m. Jeg skyter med 16 x forstørrelse og det går helt greit på 200 m, men jegere med 4 eller 6 x forstørrelse har ofte problemer på de lange holda, pluss at veldig mange av de som er med for første gang for moro eller pga. prøveskudd ikke har en anelse om hvor mye de må stille på 200m eller hvor de må sikte. Og hvis de da får anvist 5 dårlige skudd på 200 meter der de så vidt så blinken og sannsynligvis ikke så noen streker, da er det ofte liten sjans for at de kommer igjen..

Link to comment
Share on other sites

Enig med brodsjo.

Jaktfelt har blitt en egen konkurransegren med høyt nivå. Imidlertid er den tiltenkt rollen som trening til jakt. Noen få bruker det også til det. Vi er vel alle enige om at man gjerne kunne økt andelen jakttrening i jaktfeltsammenheng, og fått med flere som bruker dette som trening til jakt. Da synes jeg ikke man skal oppfordre til skyting på lange hold. Den gjennomsnittlige jegeren er nok ikke tjent med det. I tillegg er det som brodsjo sier, svært lite motiverende å skyte på små blinker på langt hold med liten forstørrelse og erfaring. Spesielt da man ikke har bruk for det.

 

Etter mitt syn bør jaktfelt-holdene være 50-150m lange. Bruk figurer med stort treff-område, og lite innertreff-område. Dette favner jegerne som får mange treff, og det skiller de gode skytterne med små innerblinker.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

På de jaktfeltløypene jeg legger opp har jeg førlgende målsetning:

Velge figurer med mye "kjøtt" rundt innerblinken, slik at de beste skytterne får innerblink og de mindre gode får treff i figuren.

Unngå de korteste hold da figurene fort blir utskutt i senter og vanskelig å dømme, i tillegg blir korte hold lett ødelagt dersom det er regnvær under stevnet.

De beste skytterne skal kunne klare opp mot 150 poeng samtidig som en middels skytter som er innskutt skal kunne oppnå 100-120.

Lage ett eller to hold som er vanskelig. ellers generelt bruk av store figurer på litt lengre avstand.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis de da får anvist 5 dårlige skudd på 200 meter der de så vidt så blinken og sannsynligvis ikke så noen streker, da er det ofte liten sjans for at de kommer igjen..

Forhåpentligvis kommer de igjen likevel, etter å ha snakket med de andre skytterne og fått en mer kvalifisert ide om hvor mye det må holdes eller skrus på avstander opp til 200m.

Langt viktigere er det dersom en slik erfaring har lært dem noe om deres skyteferdigheter som de vil ha med seg i minnet når de opplever levende hjort/elg/rein på 150-200 meter.

(De vil sannsynligvis ikke få øye på ringene for innertreff da heller. :wink: )

 

Bruk figurer med stort treff-område, og lite innertreff-område. Dette favner jegerne som får mange treff, og det skiller de gode skytterne med små innerblinker.

Enig med dette. Yttertreff og 3 poeng er langt mer motiverende enn bom for mindre trente skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Sammtidig synes jeg at ekorn/skjære på ca 20-25 m er veldig fornuftig når det gjelder jaktfeltens intensjon, nemlig å trene jegere. Mange får en Aha opplevelse når de ser at børsa går 2,5 cm for lavt på dette holdet, og får annvist bom eller yttertreff under. Dette gir mye læring, og vi slipper skadeskyting på feks rype og skære etc. Dette lærer de like mye av, som at de må stille eller holde høyt på de lengste holdene.

Konkuranse skytterene vet dette likevel, og det er nok av knep for å skille klinten fra hveten.

Link to comment
Share on other sites

mye kan sies om blinker og avstander i jaktfelt. et stevne jeg var på ved grasåsen skytesenter, skaut vi sittende på BEO-ekornet på 60m hold. Den var litt brutal. ellers syntes jeg at det stort sett blir lagt opp til greie hold.

 

Det med mye "kjøtt" utenfor innerblinken er jeg enig i. Det er ikke morsomt å få anvist 3/1, da er det bedre for skytteren å få 5/0. Nå tenker jeg på nybegynnere, så ikke motet skal falle ut av dem..

 

Sjøl trener jeg bare på små blinker og lange avstander, ex bisamrotte stående 60m, dagfinrud-ekorn sittende 100m og liknende. Jeg skyter bedre samlinger på små blinker enn på store, føler at jeg kal bli litt "lidlig" da yttertreffene er store...

 

For å komme med eksempler, syntes jeg at NM-løypa i år var litt vel enkel...på papiret :oops: , men når bare 5 eller 6 (?) stykker fyller løypa, da er det jo slik ei NM-løype skal være. Jeg selv tok for lett på et av sittende-holdene, og endte opp med 5/3...slik er ikke moro. :roll:

 

Jaktfelt er en fin skytesport som bør tas vare på. :!:

Link to comment
Share on other sites

Forhåpentligvis kommer de igjen likevel, etter å ha snakket med de andre skytterne og fått en mer kvalifisert ide om hvor mye det må holdes eller skrus på avstander opp til 200m.

Langt viktigere er det dersom en slik erfaring har lært dem noe om deres skyteferdigheter som de vil ha med seg i minnet når de opplever levende hjort/elg/rein på 150-200 meter.

(De vil sannsynligvis ikke få øye på ringene for innertreff da heller. :wink: )

Er såklart helt enig med deg, men så er det noe med dette at det hos mange er bedre å drite seg ut på jakt enn blant kamerater i ei jaktfeltløype.. Men jeg forstår ikke hvorfor..

Link to comment
Share on other sites

mener ikke at løypene skal skremme nybynere,men skjære på 30m er vel ikke så ofte du skyter på i jakt sammenheng.da er det lenger hold.og som en sa her ang nm løypa,det var ei bra løype,men dem kunne telt poeng på ulven eller reven.ble mest press på rådyret synes jeg.og nm så er det nok mer nerver ute blant skyttera.felten på oppland og buskerud er nok et hakk vanskeligere en det som går på hedemark siden,det er min erfaring.mindre inner soner i den karusellen.hører ikke så mange jegere som klager av den grund.og jaktfelt har nok som alt anna hevet seg,med mange gode skyttere,og da blir det bare sånn at det blir satt mere krav til løypa.skal jo ikke oppfordre til skytig på lange hold.men mange skyter vel på elg på 200-250m på jakt.da er det vel greit og prøve seg på litt papp først.vi har alle noe og lære trur jeg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Maksimale skuddavstander for jaktfelt i regi av NJFF.

 

Stående skytestilling---700 ganger innertreffets dia.

Sittende skytestilling---1000 ganger innertreffets dia.

Liggende skytestilling---1200 ganger innertreffets dia.

Link to comment
Share on other sites

men mange skyter vel på elg på 200-250m på jakt.da er det vel greit og prøve seg på litt papp først.vi har alle noe og lære trur jeg. :lol:

 

At vi alle har noe å lære, er hevet over enhver tvil. Helt enig. Skal man tenke på å skyte vilt på 200-250 meter, så bør man ha trent på avstanden før. Så langt er jeg også enig.

 

Imidlertid er dette for de fleste en altfor lang avstand å skyte på noe vilt på. Ihvertfall for den gjennomsnittlige jeger. NETTOPP fordi man ikke vet hvordan kula oppfører seg på så lang avstand. Har man trent på avstanden, vet man hvordan treningskula oppfører seg. Men, hvor mange "vanlige" jegere trener / skyter inn på den avstanden med jaktkula? Neste trinn er hvordan kula oppfører seg i viltet på den avstand, med tanke på ekspansjon, inntrengningevne etc. Dette kan man lese / teste seg fram til, men jeg tror det krever en mer en gjennomsnittlig jeger til for å gjøre de. Den aha-opplevelsen mange får ved å skyte på lange hold, er at avviket faktisk ikke var så stort. Terskelen for da å avfyre skudd på de avstander krymper også på jakt. Det er lett å glemme at når man skjøt på NM, så var stillingen kontrollert, fin standplass, blinken stod garantert rolig og man hadde flere skudd til rådighet på stillestående blinker. Jeg tror altså ikke at jegeren oppnår en høyere terskel for å skyte på lange avstander, heller motsatt.

 

Dette innlegget er ikke ment for å kritisere alle som skyter jaktskudd på nevnte avstand. Det finnes utvilsomt svært mange som trener og tester i stor grad, og som er mer enn gode nok til å skyte på disse avstandene. Jeg er mer ute etter hva vi med jaktfelt-stevnene forteller "vanlige" jegere.

 

Jeg synes selv det var morsomt med lengre avstander på NM, og flere hold med lange avstander. Det gjør at man må tenke på hvor mye kula faller, om man skal skru eller holde, og hvor mye man skal skru/holde. Det gjør at man må teste mer, og VITE mer. Det var interessant synes jeg. Imidlertid tror ikke jeg dette favner den gjennomsnittlige jeger. Jeg tror de faller fra, og ikke gidder å møte. Fordi de ikke har lyst til å teste sitt gevær så mye, da de aldri skyter på så lange hold på jakta allikevel. Og det er nettopp disse vi burde få med på skytingen!

 

Min mening er derfor at man bør begrense holdene på jaktfelt. Som jeg skrev tidligere i tråden, tror jeg man bør ligge mellom 50-150m på jaktfeltholdene.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...