Jump to content

Identifisering av Mauser


ArildMyrvang

Recommended Posts

Har en gammel mauser som jeg lurer litt på. Kaliberet er 308, og det står mod. 1908 på siden/låskassen. Det står også 40 47 på siden, og en slags B med snodig fasong. Noen som har noen formening om hvilken mauser dette er? Og om det er en såkalt "small ring" eller "large ring" Innbiller meg at dette er en vanlig M98, men vil være sikker, da jeg vurderer å bestille en Boyds tommelhullstokk. Er det noen som har erfaring med montering av denne på mauser?

 

29yrxb5.jpg

 

eg7ihg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som er skjefteskruene? Er det de som ligger foran avtrekkeren eller er det den som er bak avtrekkeren også? Hvis det gjelder de foran, så er det 12,7 cm fra center til center. Evt 13,2 cm center til center til den fremste av de fremste;) to stk som ligger helt i hverandre fremst. Er jeg inne på noe eller helt vekke?

Link to comment
Share on other sites

...Er ikke noen Mauser ekspert :roll: ...men den mauserkassen du har er vel en "large ring" Mauser og produsert av DMW,Berlin, Tyskland for Brasil.. og etter hva jeg har lest skal vel Brasil kassene(1908) være noe av de fineste Mauser kassene en kan få tak i...(når man ser bort fra "sivile" kasser)

Link to comment
Share on other sites

hehe ja montasjen er altfor høy. Var ei børse eg fekk av far min dette, men viss eg skal bruke ho så blir det ny montasje og kikkert. Men du som seier at det er en large ring, eg målte kor brei låskassen var der sluttstykket låser, og det var 33mm. Er det ikkje då ein small ring? Nokon som veit om ein boyds stokk laget for large ring vil passe ein small ring?

Link to comment
Share on other sites

"Large ring" har ca.36mm låskassehals og "Small ring" 33mm.. Ut fra bildet ser kassen ut som en "Large ring" kasse pga. at låskassehalsen "bygger" mere ut en sidene på kassen. På en "Small ring" mener jeg at låskassehalsen flukter med sidene av kassen,det er altså ingen markert overgang mellom sidene og selve halsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...