Jump to content

schmidt&bender 1.5-6-42


tigor

Recommended Posts

Har ingen personlig erfaring med siktet, men har et par kompiser som bruker dem og er storfornøyde. Litt grovt retikkel om du skal finskyte fugl på lange hold, men ellers knall. Prisen er som de normalt ligger i det leiet, kan ta en titt å sammenligne selv hos Jakt og friluft, som har en del sånne på bruktlista si:

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10805

Link to comment
Share on other sites

Eg personlig ville ha valgt ein S&B 1.1-4x24 på ein drilling, spørsmålet er om du rekner med å skyte fugl på litt avstand, då er nok 1-5-6x42 knallbra, ellers så er den kikkerten du nevner ein meget bra kikkert. Rekner med at til den prisen så er den i ok stand, og då skal du ha kikkert i mange år.

 

Eg har personlig ein 1.25-4x20 og ein 3-12x50 begge S&B, og er strålande fornøygd med dei. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Hadde en S&B Zenith Flash Dot i 1,5-6*42 for inntil noen dager siden.

Den brukte jeg på en zoli drilling.

Brukte den på leirduebanen og på rype jakt.

Litt trening må til, men så funker det veldig bra.

Solgte den pga kjøp av Swarovski Z6i 1-6*24.

 

Hvis jeg kunne valgt i dag så ville jeg valgt en 1-4*24 typekikkert, pga spare vekt og den blir mere smekrere på drillingen min, men da går det på bekostning av skumrings egenskapene for min egen del.

Dermed blir det et spørsmål om 2 kikkerter som jeg synes blir for kostbart hvis man skal kjøpe kikkerter i den øvre prisklassen...

 

Du ble vel ikke noe klokere, men kanskje fått mer å tenke på...

Link to comment
Share on other sites

Dette siktet har jeg - og jeg er veldig godt fornøyd med det til mitt bruk. Siktet står på en 30-06 som jeg bruker på elgjakt. Det er en ypperlig optikk, oppleves som solid mekanisk. Når jeg kjøpte siktet var jeg bekymret for at 6x var for lite forstørrelse. I praksis bruker jeg sjelden mer enn 4 i forstørrelse når jeg sitter på post fordi jeg trenger oversikt når dyra kommer tett på.

 

Du får gjerne en pen bruktpris for det også - om du vil kjøpe noe annet i fremtiden, ikke dumt det heller...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Har dette siktet på en av mine rifler. Klar og skarp optikk helt ut til kantene. Krysset blir lite når man skrur helt ned ja, men jeg har ingen problem med å se det. Retikkel nr 4. Forsåvidt blir krysset lite på de fleste kikkerter med så lav forstørrelse. Jeg er fornøyd med siktet og liker det godt. Skal jeg sette fingeren på noe er det at øyeavstanden kunne ha vært litt lengre. Til meg går det helt greit men enkelte har nevnt det når de har tittet inn i kikkerten på min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...