Jump to content

Problemer med Leupold QR til Sako, går tom for klikk. HJELP!


kjetilh

Recommended Posts

Går altså tom for klikk til venstre uansett hvor langt fram eller bak jeg setter den fremre basen.

Må det files? hva skal files?

kan JEG file?

huff. er så forbanna kjedelig når det ikke klaffer på første forsøk! :)

noen som har vært borti lignende og kan komme med tips?

Link to comment
Share on other sites

Var innom butikken der de ble handlet idag.

Selgeren var bråsikker på hva problemet skyldtes, var visst et velkjent problem på sako's kone skinne.

han sa at hvis den fremre basen ble satt for langt frem, så ville den komme for langt til den ene siden.

Han fikk det sånn noenlunde til, men det var på det siste klikket. jeg synes definitivt ikke det er sånn det skal være! så jeg dro hjem for å prøve selv, slet først med å løsne ringene -de var dratt til så innihelvete!

Er dette riktig fremgangsmåte?

Han sa at hvis vi ikke fikk det til, så måtte det kanskje files litt. fikk intrykk av at han mente i børsa, det blir ihvertfall uaktuellt!!

Jeg spurte om han hadde vært borti skeive leupold montasjer... åÅåneineinei

Link to comment
Share on other sites

har nylig opplevd noe lignende-med leupold Qr. det var på min nye M85 kodiak(338wm)

fikk rett og slett en tragikomisk,presisjon-med de montasjene! som oftest laangt mot venstre. forsøkte å flytte fremre base til forskjellige festepunkter,men samme problem-gjentok seg gang på gang! byttet derfor til optilock,voila-der satt gruppene :D driver nå bare og justerer med div ladevekter. anbefaler deg å prøve optilock. har Qr på min 202 jaktmatch-som fungerer upåklagelig,trur nok sako`s koniske spor-kan være litt tricky for den typen montasje.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med børsemaker for litt siden, han anbefalt ikke Optilock pga en base som han ikke likte helt, anbefalte heller en montasje fra Warne. Likte ikke helt svaret jeg hadde fått i butikken han heller.

 

Går nok ikke å bytte om fremre og bakre base, siden sporene i låskassa har forskjellig bredde.

normal_Baser_liten.jpg

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å fjerne noe gods før du er helt sikker på hvor feilen ligger kan du ta å klippe deg noen tynne remser av div føleblad og

legge disse mellom svalehalesporet på kassa og montasjen. Shimsen må du legge på den siden av montasjen som ikke beveger seg når du teiter.

 

Legg imellom en shims på 0.1 eller 0.2 mm og se hva som skjer...

Link to comment
Share on other sites

ble frarådet optilock,selv av børsemaker,men valgte og prøve likevel. det ble full klaff :D dessuten,har jeg 2 sakorifler i tillegg til kodiaken,alle med optilock. alle går som en stråle,til og med optilock`s 34mm,som ikke har plastring,går helt rett :D derfor tror jeg du bør ta den meningen,fra børsisen-med en klype salt,inntil du vet sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke fjerne noe gods fra børsa! den går jo helt topp med den gamle tascoen, og da har jeg fremdeles massevis av klikk igjen sideveis.

Kan dere utifra bildet se om låskassa mi kan ta optilock montasjer? var en som sa at det ikke ville gå. si ifra hvis det trengs flere bilder. Ser også på Sako sine sider at optilock er en hel serie med montasjer. ikke bare hurtigmontasjer

Link to comment
Share on other sites

hurtigmontasjene til sako-skal ikke jeg uttale meg om,de har jeg aldri prøvd,men den"vanlige"typen-er(i mine øyne)outstanding. innerringen i plast,vil jo ta bort eventuelle spenn i kikkertrøret. eneste negative,jeg ser med optilock-er dårlig godskvalitet i festeskruene til ringene,på toppen. veldig fort gjort å få rundet umbrakosporene,om man ikke er meeget forsiktig og nøyaktig.

Link to comment
Share on other sites

Montering av festet.

 

Sako modeller: Rekylstoppstiften i det bakre feste skal passe eksakt i det på kassens bakre del plaserte spor. Det fremmre feste monteres så at det sitter i mitten på det fremmre kilspor. Oppserver at 1mm forandring framover gjer ca. 25- 30 mm treffpunktendring til høyre på 100 meter. Forandring bakover gjer samme treffpunktendring til venstre.

Merk: Framre feste skal flyttes i lengderettnig om sidejustering av kikkertfeste rekker ikke til.

 

Merk: Oversatt monteringanvisnig for Sako.

 

Mvh

 

Royerr

Link to comment
Share on other sites

Har selv dette problemet på min Sako Forrester. Treffpunktet ligger ca 60cm til høyre hos meg med alle triks i plasseringen av basene. En Zeiss Conquest 6-20x var derfor ubrukelig hos meg grunnet for lite sideveis justeringsområde. Har nå en S&B Pm ll på med mer justering. Hos meg tror jeg feilen ligger i pipa, og i monteringen av den. Disse gamle Sakoene er visst ikke kjent for å være særlig rette (ref. Ragnar Hansen).

Link to comment
Share on other sites

Men da er det fryktelig rart at den gamle Tascoen virker så godt.

Skal prøve Warne montasjer imårra så får vi se hvordan det blir.

 

bra guide royerr! da var de inne på noe i butikken da, tross alt.

Liker bare ikke den skråsikre buse-fram metoden de (han) har.

Link to comment
Share on other sites

Montering av festet.

 

Sako modeller: Rekylstoppstiften i det bakre feste skal passe eksakt i det på kassens bakre del plaserte spor. Det fremmre feste monteres så at det sitter i mitten på det fremmre kilspor. Oppserver at 1mm forandring framover gjer ca. 25- 30 mm treffpunktendring til høyre på 100 meter. Forandring bakover gjer samme treffpunktendring til venstre.

Merk: Framre feste skal flyttes i lengderettnig om sidejustering av kikkertfeste rekker ikke til.

 

Merk: Oversatt monteringanvisnig for Sako.

 

Mvh

denne oppskriften,gjelder nødvendigvis ikke bestandig. på mine sakorifler med optilock,står fremre base i front,bortsett fra på kodiaken,den står mere midt på sporet. har ingen justeringsproblemer jeg,iallefall. når rifla pusses grundig-løsner jeg bare basene,trekker hele stasen av,pusser,skyver stasen på igjen uten det minste treffpunktforandring. dette er på en M75 varmint(6,5-55) med 5-25*56PM2-som sitter i optilock 34mm ringer,uten plastring. rifla går btw sykt godt.

Royerr

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 weeks later...

Jeg har to Sako, en i .30-338 og en i .222 jeg har hatt mange forskjellige montasjer inkl. Leupold QR. På .222 børsa fikk jeg ikke skrudd nok over til venstre, tom for klikk.. denne pipa var rettet av samme børsemaker som heveder originalen ofte er skjev.. så joda, man møter seg i døra av og til... skjevheten ligger nok i kassa, det er nok derfor orignale Sakoringer er justerbare sideveis..

 

QR montasjen går suverent på den store Sako`n denne er nok rettere, på 222 monterte jeg EAW og må si dette er saker og snus. 100% stabilt treffpunkt etter av/på montering av kikkert.

 

k2jkf6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...