Jump to content

Tips, praktisk/tactical hagle (m/magasin)?


specialops

Recommended Posts

Noen som har tips, erfaringer om hva som er en bra praktisk halvauto hagle. med feks pistolgrep, tube. med opp til 8-9 skudd. kaliber 12-20. for bruk i praktisk skyting under ipsc sine program, open. (er det bare bennelli?)

 

fint med bilder, og linker. samt om hvor å skaffe slik fra.

(helst bestefar bilder)

 

Takk. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Boksmagasin kan du nok bare glemme, med mindre du får kjøpt noen av de ytterst få Saiga-ene som ble solgt her i landet for omsetningsforbudet kom.

 

Når det gjelder taktisk hagle — du jobber kanskje i politiet eller forsvaret? — vil nok modeller som Benellis M3- og M4-serie, noen modeller fra Remington (inkl. Remington LE/Military), Wilson Tactical, Mossberg og Winchester/FN være aktuelle. De fleste av disse er imidlertid ganske utilgjengelige for oss sivilister.

 

Hagler til praktisk skyting, derimot, er et "different ball game". Her er det nok andre som er betydelig mer kompetente enn meg, som bør svare.

Link to comment
Share on other sites

Man kan montere rødpunktsikte på enhver hagle, men bare noen få som er tilgjengelige for oss vanlige sivilister, bl.a. noen Remington Model 11-87 (og Mod 870 hvis du vil skyte Manual, men det vil du ikke) har integrert picatinny-/Weaver-skinne. Mht. skinne, du kan jo se nærmere på aftermarket-løsninger fra f.eks. Mesa Tactical.

 

kjenner godt til Benelli M4. men løps lengden får du ikke godkjent mener jeg.

Det var akkurat det jeg nevnte, ja … :)

Link to comment
Share on other sites

Takk. :roll:

Bare hyggelig. Nå vet jeg ikke hva din smiley med rullende øyne indikerer, specialops, men det var vitterlig du som gikk høyt ut og ville ha råd om taktiske hagler, var det ikke?

 

Når det gjelder praktiske hagler, tror jeg nok svaret vil bli Benelli M2, Benelli M2 eller Benelli M2. Kaliber 12 med magasinforlenger. JPoint rødpunktsike. Ferdig prata.

Link to comment
Share on other sites

Som henvist til lengre opp her, hagler med boksmagasin er forbudet.

 

Når det gjelder Praktisk hagle så kan det være greit å lese igjennom reglementet først. Og så kan man bestemme seg for hvilken Divisjon man vil skyte i. Manuell Standard, Standard, Modified eller Open.

 

Det er jo mange hagler å velge i fra Benelli, Beretta , Remington, Browning etc.

 

Når det gjelder pistolgrep, er du sikker på at du ønsker dette. På noen hagler(halvauto) vil det da kreves "hardere" ammo. Gjelder vel de som ikke er gassdrevet.

 

Men det er greit å starte med å se på divisjonene først. Også planlegge kjøpet etter det. Skal du f.eks skyte Open, så er det vel bare Benelli og Remington du får hurtigladere til.

 

For andre divisjoner, glem de taktiske haglene. Kjøp en med skinne.

 

Også bør du ende opp med en Benelli.... :D

 

 

Edit: Ser også du annonserer etter Spas. Skal du bruke hagla til Praktisk, "drit" i Spas. Det er så godt så håpløst å få tak i magasiner til den, og den har kun en magasinkapasitet på 6+1. Og er vel heller ikke særlig lett å skifte magasin på. Og du havner automatisk i Open(det synes jeg er bra da, flere å konkurrere mot :D )

Link to comment
Share on other sites

ender nok på en benelli eller saiga, om det er noen som har en. stormåse må ikke være så redd for you know who.

 

Siden det da bare er Benelli som er til salgs i Norge pr. nå, så sier det seg vel selv. :D

 

Regner ikke med at de 3-5 som har Saiga vil selge de

Link to comment
Share on other sites

stormåse må ikke være så redd for you know who.

 

 

Å?

 

De har kommet med rundskriv som forbyr ting basert på bilder og innlegg på forum før. Hvorfor skal det ikke kunne skje igjen?

 

+1

 

Trodde ytringsfriheten i Norge ikke hadde forandret seg siden sist jeg da? kanskje det er noen jeg ikke har fått med meg? Vi snakker kun om hagler her, og til praktisk, en benneli m2 brukes også av enkelte styrker, akuratt som det er flere pistoler som blir brukt i mange tactical styrker feks Glock, skal vi ikke få snakke om glock da?

Link to comment
Share on other sites

ender nok på en benelli eller saiga, om det er noen som har en. stormåse må ikke være så redd for you know who.

 

Siden det da bare er Benelli som er til salgs i Norge pr. nå, så sier det seg vel selv. :D

 

Regner ikke med at de 3-5 som har Saiga vil selge de

 

you never know 8) er prisen rett så er vell det meste for salg??

Link to comment
Share on other sites

Trodde ytringsfriheten i Norge ikke hadde forandret seg siden sist jeg da? kanskje det er noen jeg ikke har fått med meg? Vi snakker kun om hagler her, og til praktisk, en benneli m2 brukes også av enkelte styrker, akuratt som det er flere pistoler som blir brukt i mange tactical styrker feks Glock, skal vi ikke få snakke om glock da?

 

 

Det er ytringsfrihet, men det er bevist tidligere at offentlige instanser har misbrukt(brukt det som det passer seg selv, og det går som regel på bekostning av oss som driver med skyting, jakt etc.) det som har kommet frem i visse forum

Link to comment
Share on other sites

ender nok på en benelli eller saiga, om det er noen som har en. stormåse må ikke være så redd for you know who.

 

Siden det da bare er Benelli som er til salgs i Norge pr. nå, så sier det seg vel selv. :D

 

Regner ikke med at de 3-5 som har Saiga vil selge de

 

you never know 8) er prisen rett så er vell det meste for salg??

 

Jeg kjenner iallefall flesteparten som har Saigaer, og kjenner jeg de rett vil ikke prisen spille noen rolle. Da vil det isåfall være snakk om store summer :D

Link to comment
Share on other sites

 

Trodde ytringsfriheten i Norge ikke hadde forandret seg siden sist jeg da? kanskje det er noen jeg ikke har fått med meg? Vi snakker kun om hagler her, og til praktisk, en benneli m2 brukes også av enkelte styrker, akuratt som det er flere pistoler som blir brukt i mange tactical styrker feks Glock, skal vi ikke få snakke om glock da?

 

vel, dette handler ikke så mye om ytringsfrihet.

 

det handler om hva DU og JEG har lov å eie i fremtiden.

 

Jeg forholder meg til det som er loven i dag, kan ikke sitte og tvinne tomeltotter og klø meg i hue om hva er neste års lov, de rundskriva forandrer seg hele tiden (foresten er det kun en man "GUD" som bestemer de rundskriva eller er det en komite det skal godkjennes gjenom først?), jeg forholder meg til dagens lov. denne tråden framproviserer ingenting mer den noe annet som kan også betegnes som taktisk våpen, det begrepet befinner seg i alle våpen, taktisk/Tactical er samme ord. kanskje du tenker på krig da, kanskje jeg tenker på taktisk jakt. de som bruker glock som ploiti og militær har jo egentlig da en tactical pistol.? 9m berretta og? sig? osv osv.. skal dette hyses ned? tror de vet godt hva en benelli er og hva en glock er, samt hva taktisk betyr i seg selv. noen av de beste våpen som er til konkuranse og jakt ble laget i formål til taktisk bruk, som igjen kan ingraveres i kvalitet for å kunne fungere når det må uansett! om det er ikke lov å bruke det ordet, bør jo nesten ingen sevilister få eie kvalitet annet den en over og under hagle, og skiskyting og dfs kan legges ned. for så teit blir det å samenligne framtidens lov og eie. alt har opprinelig stammet fra ett formål, og våpen i seg selv ble nok aldri ett stort behov i miliærd industrien nettopp pga jegre først og fremst. opplever flere som deg som er livredd for framtiden. og om de får eie mer eller mindre imorgen, er det så utrolig sensetivt, må en nesten verge alt som sine barn, og da kan en nesten diskutere om en nettside er noe bra og ha siden det er så mange i pod og politi, som sitter og leser her om våres barn, og vil ha vekk alt, best en ikke nevner noe. best en legger ned hele kammeret da. vet jeg legger dette meget på spissen for noen, men tenk på det, er det vi som er her inne å diskuterer som er så farlige og taktiske som er en trussel for hva vi for kjøpe i framtiden, eller er det de forbaska kriminelle som virkelig skaper problemer. ? opplever det skal lite til for noen komenterer hvordan en skriver ting på, hvordan en ordlegger seg eller hvordan en oppfører seg. vi er nå alle snille gutter og jenter her? vi som skyter har jo ren vandel? og oppbevarer våpen forsvarlig! (slik ingen komenterer at de kriminelle kan stjele de, og det er det som er problemet og det er derfor enkelte ting er lov og ikke olv, tilfelle det kan komme i feil hender. Taktisk=kvalitet som igjen betyr at kavlitet skulle komme i feil hender da? ) :idea:

Link to comment
Share on other sites

Ser jo ut som om du ønsker å skyte Open, da hadde jeg gått for en Remington 11-87 eller en Benelli M2, disse får du mest "stasj" til. Hvis forskriftene en gang blir endret, så hadde jeg ville gått for en Molot. Tviler vel egentlig på om hagler med boksmagasiner blir lovlige igjen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...