Jump to content

må jeg bedde stokken??


vegara

Recommended Posts

hei..

 

har en howa 1500 lightning som jeg lurer på om jeg må bedde. (stokken er en syntetisk stokk)

håper å klare å forklare hva "problemet er" ved denne forklaringen.

 

tok en test i fjord med den såkalte 50lappen som man skal trekke nedover langs løpet for å kjenne om stokken ligger inntil løpet, det gikk helt fint.

etter en grundig puss i vår før børsa igjen skulle tas frem hadde jeg lest at den fremste skruen som holder stokken på plass skulle sitte "skikkelig fast" og den bak skulle "sitte fast".

som sagt så gjort så skrudde jeg til skikkelig frem og satte også fast den bak ganske godt.

når de er strammet slik vil ikke 50lappen gå imellom løp og stokk, men ved att jeg løsner littegrann kommer 50lappen imellom og på en måte slurer seg nedover.. en slags skurkelyd...

skruene holder fortsatt fast løp og låsekasse bra, men er litt usikker på om jeg burde ha beddet rifla???

 

 

legger til en liten ting til...

løpet ligger "fritt" bakover mot låskasse, men det er helt fremme på rifla det er trangest...

Link to comment
Share on other sites

Bedding er vel ikke noe vits, men du bør gjøre en såkalt "freefloatjob":

 

1. Ta et kosteskaft eller en pinne med ca samme diameter som løpet og surr på grovt sandpapir.

2. så skrur du ut børsa fra stokken.

3. Nå pusser du med lange, jevne bevegelser fram og tilbake til du er sikker på at løpet går klar samme faen. Det kan du sjekke ved å skru i mekanismen igjen og slå med håndbaken under forskjeftet. Hvis du hører at det klapper mot løpet, pusser du bare litt til.

4. Dersom det er en trestokk, kan det være greit å legge på litt olje for å gjøre at ikke stokken trekker vann.

5. Skyt

6. Hvis ikke presisjonen var tilfredsstillende, kan det hende at børsa ikke liker frittliggende løp, og skal ha et trykkpunkt litt ute på løpet. Da må du bare bygge opp et slikt punkt å sjekke. Regner med at dette ikke er tilfellet med din siden den er forholdsvis frittliggende fra før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...