Jump to content

6,5x55 144 grain Lapua fmjbt CCI Large rifle og Norma N-15


Mjøllner

Recommended Posts

Noen som kan gi meg ei hand på ladedata med disse komponentene? Trenger å få skutt opp litt rester... Sliter litt med å finne data til 144 grain.

 

Ellers så blir jeg takknemlig for tips til en all round patron (trening/fugl) som jeg kan lade til en hyggelig pris. Her er jeg ikke låst til noen komponenter, men skytterlagskrutt er å foretrekke pga pris.

 

Har selvfølgelig søkt og funnet masse god informasjon.

 

Er mange som lader nokså dyre patroner til fugl og det forstår jeg ikke. Må jo være mulig å finne brukbare fmj til en hyggelig pris?

 

På forhånd takk for hjelpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det, men ikke for 144 grain. Det står for 140 grain, og jeg har av dette avledet at denne loten N-15 brenner ca likt som MRP. Nå har det seg sånn at jeg sliter litt med å finne data for MRP og 144 grain. Har ikke bane utenfor huset og vil derfor gjerne få ladet opp litt av noe jeg har tro på. Jeg kan selvfølgelig begynne smått og bruke masse tid på å finne en grei hastighet, men det er nok helt sikkert noen her inne som lader 144 grain med MRP og derfor kan gi meg noen inngangsverdier.

 

Hadde satt stor pris på svar. Hvis dere synes jeg spør dumt så ber jeg på forhånd om unnskyldning for min uvitenhet.

 

Med vennlig hilsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har i grunn landet på 144grain lapua FMJBT til alt. Lærer stadig nye ting som BC og hva som fungerer best med den og den løpstvisten osv osv. Jeg har 1-8 i min T3SV og det burde fungere bra med denne kula. BC på over 0,6 må jo være greit på litt druge hold, og ladd med moderat hastighet grei til fugl osv. Takk for tips :)

Link to comment
Share on other sites

Ser du i de første utgavene av Ladeboken, finner du data for Rano D-Spiss i den vekta med Mrp.. Disse kulene har i praksis vist seg like, og jeg bruker fremdeles av restlageret av Ranokuler med ladedata fra Vithavuori for Lapuakuler. Jeg lader den dog med N160...

Link to comment
Share on other sites

Går ikke god for ladninga i di børse, men her er en veldig lik ladning jeg har brukt i mauseren.

 

Kule: 144grs SMK.

Hylse: RA07.

Hette: Fed 210.

Krutt: 49gr N15 (den lotten som Alvestad har solgt den siste tiden).

Col: 80mm.

Vo: 790 m/sek i ei 52cm lang pipe.

Trykk: Fortsatt under max i mi børse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet med 46grain n-15 og 144grain Lapua fmjbt. COL 76mm. Er Norma hyls og RA hyls jeg har brukt. Ladedata for 140 grain på boksen er 44,3 grain minimum og 48,6 grain max i en 740mm Sauer pipe. Jeg skal bruke disse i en T3SV med 600mm pipe. Tar med kronografen så finner jeg nok ut av det på et hvis :) Fyllingsgraden på dette kruttet er jo så bra at man må jobbe litt for å få i for mye virker det som :)

 

"Kruttet er grovkornet og sakte brennende; beregnet for tyngre kuler og høye hastigheter Vo 850 m/s - 9,1/9,3 g kulevekt. Meget god fyllingsgrad: Vo 850 m/s - 9,1 g - ladev. ca. 3,10 g. Ved full hylse (3,2 g) vil trykket være ca. 370 MPa. Krav: Maks 380 MPa."

 

Noen som vil gjette på hastigheten for moro skyld? Jeg legger inn 780mps som første bud. Vil ligge på rundt 800mps når jeg får eksperimentert litt. Prøver på 76mm COL først, så får vi se om friflukten har noen innvirkning i min rifle.

 

Takk for svar igjen gutta, føler seg nesten litt ego her jeg sitter og lirer av meg mine små problemer.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det funker fint. Fikk et tips om å se meg om etter ei bedre kule, noen forslag? Har veldig lyst å finne ei kule, og bare ei, som funker bra til langhold og fugl, men det er ikke så lett gitt. Alt jeg finner har hull i tuppen.

 

Alias, fikk du PM av meg? Begynner å lure på om utboksen min har blitt veldig eiesjuk på sine eldre dager. Flere meldinger som har ligget der lenge.

Link to comment
Share on other sites

En bedre 6,5 helmantel kule enn lapua 144grs FMJBT?

Lykke til med letinga. Tviler på at du finner noen bedre helmantler. Kan være at HPBT matchkuler er litt jevnere enn lapua fmjbt, men du skal være ganske god til å skyte før du merker forskjell. Jeg gjore ikke det iallefall.

Men om du skulle finne en helmantel som er bedre(mot alt jeg tror), så mottas tips med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, Jeg har brukt scenar 123 gr med stort hell i de siste åra, skutt en par tiurer å flere ryper, på hold i fra 60 m til ganske så langt :wink: de har jeg ladd til ca 860 ms, de har ikke ekspandert i fugl enda, og til trening og langhold er de og suverene, pluss at de er relativt billige hvis du får tak i de gjennom skytterlag(1,79 for bulken) litt ot kansje dette, men hvis du bruker en G7 bc på .253 , så får du en riktig bc som hjelper deg langt ut mot 1000 m,.

Jeg har brukt det gratis programmet jbm ballisitics med bra erfaring, det har stemt helt fint for meg,

Håper det var nyttig info, og ha en fin dag:)

 

Tor.

 

tikka t3 sv

50 cm løp

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei.

 

Du skal finne ladedata for 9,3 grams Lapua FMJ i denne linken. Side 10 av 30.

 

http://www.vihtavuori-lapua.com/pdfs/Ri ... a-2006.pdf" target="_blank

 

Har bestillt en pakke av disse selv. Vil tro de blir bedre enn jaktmatch i 6,5x55.. synes de blir "kortpustet" på 200 meter..

 

Ups.. så ikke at du skulle bruke N-15 krutt.. men uansett, tabell for kula med Vithavouri krutt iallefall :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisann.

 

Jeg kom akkurat tilbake fra skytebanen etter å ha testet ett par forskjellige ladninger med 144 grs Odin D-spiss FMJ, som er så og si identisk med Lapuakula du vil bruke. Jeg har også ladet med N-15 for å oppnå en rimelig patron til trening og småviltjakt.

 

144 grs Odin D-spiss FMJ

Fed-210 hette

Norma hylse

N-15(NB: LES*) - 45, 46 og 47 grs

Col 75mm

 

*Jeg brukte en lot N-15 med 47,8 grs som maks for 140 grs sierra.

 

Av ladningene ga 46 grs desidert best presisjon og samlingene ble dramatisk mye større når jeg gikk opp til 47 grs. Jeg tror det har sammenheng med at kula har tambak og ikke er bondet i ræva, noe som fører til at den ikke tåler kraftige maksladinger. Det holder uansett i massevis med 46 grs, og jeg anslår hastigheten til å være ca. 810-820 i min 58 cm pipe.

 

IMAG0267_zpsddd10afc.jpg

3 skudd @100 meter med 46 grs N-15. Bra rypepatron!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...