Jump to content

Trimming av hylser 6,5x55


kjella

Recommended Posts

er maxlengden 55 så er den 55(selv om mange kammer sikkert tåler lengre lengde, vet man aldri 100 % sikkert hvor mye over 55, derfor er 55 mm max)

 

Lengda kan måles. Mon tro om ikke dette er beskrevet i VJs Ladebok? Det finnes ferdig verktøy til formålet; http://www.sinclairintl.com/product/112 ... pace-Tools

En enkel hjemmelagd variant er å sett kule i ei pressa hylse uten krutt og hette, sage rundt midten på halsen hele veien rundt. Trekk kula litt ut igjen, kamre patronen og mål resultatet. Hvorvidt det er noe poeng i å gjøre dette kan diskuteres. Standard hylselengde fra boka passer nok bra for de aller, aller fleste.

Link to comment
Share on other sites

Tror Flatin blander patronlengde (C.O.L. eller case overall length på engelsk) og hylselengde.

 

Hylselengden for 6,5x55 er maximum 55mm og bør overholdes. Å risikere å ødelegge våpen fordi man er for lat til å trimme hylser blir for dumt..

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tror Flatin blander patronlengde (C.O.L. eller case overall length på engelsk) og hylselengde.

 

Nei. Les linken jeg la ved: "The Sinclair Chamber Length Gauges are designed so the handloader can determine the true length of his rifle's chamber when measuring from the bolt face to the end of the chamber's neck. This measurement will tell you how much excess case length your chamber may have over published trim lengths in reloading handbooks.

 

The Sinclair Gauges are inserted into a fired, unprimed shortened case and then chambered into your rifle. The insert pushes back into the case when it contacts the end of your chamber. You then extract the case and measure the overall length. The gauge is made of 12L14 soft steel so it will not damage your chamber. Step-by-step instructions accompany each gauge. The gauges can be used over and over again."

 

Btw. C.O.L står for Cartridge Overall Length. Ikke Case.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt Lee Case Trimmer

Denne er svært rimelig. Like enkel som genial og gjør at trimming av hylser ikke er kjedelig.

Tar man frem gradfjerningsverktøyet samtidig som man har hylsa i holderen/drillen, så er den jobben gjort på brøkdelen av et sekund også.

 

Btw. Lee trimmeren for 6,5x55 passer ypperlig til 6,5-284 også siden de har lik trimmelengde. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Låner denne tråden litt....

 

Har trimmet vel 100 hylser til 6,5x55 Mauser i kveld, disse ble trimmet fra ca 55 blank til 54,78

 

Men Det jeg egentlig lurer litt på er: Da jeg preppet hylsene for noen dager siden, de har ligget ett par døgn i hylseristeren (hehe, og blanke ble de) , så fant jeg en del Norma-hylser med Berdan hette :overrasket: og 2 hettehull (som på RANO-ammo..)

 

Jeg trodde faktisk det bare var Raufoss (RANO) som kom med Berdan... Første gang jeg har vært borti Berdan på noe annet i hvert fall... :!:

Har jeg bare hatt flaks tidligere :?: Eller var det bare uflaks som gjorde at jeg knakk 2 hetteutstøtere denne gangen??

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tar opp igjen denne tråden her. Trimmet noen norma hylser i 6,5x55 med lee sitt heilt enkle verktøy det som ein held i nevane. Opplever at ein del av hylsene blir litt for korte etterpå, typisk lengde er 54,76-54,77 altså litt for korte i forhold til 54,8 som er trimmlengda, har det noe å si?

 

Kor mange ganger bør ein kunne skyte før ein trimmer? Desse hylsene var berre fabrikskutt av meg og skotne ein gong etterpå, altså 2 til sammen.

Link to comment
Share on other sites

typisk lengde er 54,76-54,77 altså litt for korte i forhold til 54,8 som er trimmlengda, har det noe å si?

 

Nei. Så lenge hylsene er jevne (for jevnt kulehold) spiller det liten rolle om de er noen tiere kortere enn standard. Å henge seg opp i noen hundredeler er helt unødvendig.

 

Kor mange ganger bør ein kunne skyte før ein trimmer? Desse hylsene var berre fabrikskutt av meg og skotne ein gong etterpå, altså 2 til sammen.

Tja. Sjekket du lengden etter 1.gangspressing? Kan hende de var omtrent på max når du fikk de. Fabrikkammo er ikke alltid like jevn på dette punktet, så sjekk etter 1. skyting.

 

Jo mindre du presser jo mindre strekker de seg, bruk litt tid på å finjustere diene så hylsene akkurat kamrer pluss litt ekstra. For bane/match/trening kan du gjerne tåle litt motstand ved kamring, for ammo som MÅ fungere bør det ikke være noe. Husk at du alltid vil ha litt variasjon fra patron til patron (god teknikk hjelper der), så ikke bli for grådig før du har fått litt erfaring.

 

Antall omladinger før trimming er derfor ikke lett å gi noe klart mål på, også kammerets beskaffenhet og retthet på støtbunn påvirker. Men en 4-5ganger burde man kunne få uten for mye pes.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Er dette som forige bidrager heilt sikkert, at hylsene kan vera litt for korte uten at det er farligt. Hadde vel stått i ladeboka dersom det var det men allikavel. Har dere også opplevd at noen hylser strekker seg mens andre forblir uforandra når alt er norma. Er jo ikkje samme lot da men. Noken av hylsen mine måler ned mot 54,71mm trimmlengde for 6.5x55 er 54,8. Virker som om Lee trimmerer min trimmer dei til 54.76 mm. Hylser som er fabrikkskotne ein gong varierer ein god del på lengde fann eg ut når eg målte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...