Jump to content

Flere rifler i samme kaliber.


tjensve

Recommended Posts

Kona skal kjøpe seg rifle nr 2. Fra før har hun en i kal 6,5X55. Hun vil nå ha en ny i samme kaliber.

Når søknaden ble levert inn, begynte politimesteren å grynte noe om at 2 rifler i samme kaliber var unødvendig.

 

Det eneste jeg kan finne i våpenloven er følgende : Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

 

Spørsmålet er derfor, står det noe annet et annet sted som tydeliggjør, at hvis vi vil, vi kan ha 6 våpen med samme kaliber om ønskelig?

Håper noen kan hjelpe her.

Link to comment
Share on other sites

For meg høres det ut som om den politimesteren er litt akerutseilt i forhold til gjeldende forskrift, det du beskriver er slik det ble praktisert mange steder før forskriften ble endret.

Og hvis bruksfeltet på en av de to riflene attpåtil skulle være noe annet enn jakt, så er han i hvert fall på viddene.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange polititjenestemenn som ikke er oppdatert/bevisst trenerer våpensøknader. Derfor så ville jeg anbefalt å fått en kopi av den nye våpenloven, evnt. snakket med en advokat (gratis gjennom Jeger, hund og våpen ) å fått en skriftlig uttalelse fra han....For dessverre så har en uvitende/vrang polititjenestemann makt til å trenere slike saker mye....

Link to comment
Share on other sites

Her er nok lensmannen ikke oppdatert på gjeldende forskrift. Det er en av grunnene til den nye forskriften, at det skal være enklere å få tillatelse til våpen med samme kaliber. Har man tillatelse til å inneha rifle og så lenge ønsket kaliber er innenfor lover og regler for maks tillatte kaliber i norge, skal de ikke bry seg med om hun har 5 rifler i samme kaliber og/eller bruksområde!

Link to comment
Share on other sites

Kanskje enklest på kort sikt, men det blir jo litt som å pisse i buksene for å holde varmen da. Dermed gir man saksbehandleren "rett" i at det ikke er lov med fler like kaliber uansett; hvormed problemet med manglende kunnskap om gjeldende lovgivning hos saksbehandlende instans forsterkes ytterligere.

 

(Og satt helt på spissen; dersom du vil ha 6stk 6,5x55 blir det nok vanskelig å finne på fler begrunnelser til slutt, med mindre du er svært spesifikk fra start da.)

 

edit: skriveleifer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lenger noe poeng å skrive burksområd på jaktvåpen, ennet en til "jakt"

Det er ikke før du skal ha våpen 7,89 osv du må begtunne hvofor du ikke kan bruke de andre våpna. Men det er vel rimelig å anta at politimesteren kan lure på hva du bruker de 6 6,5 x55 riflene til når du søker på hagle som våpen nr 7 8)

Link to comment
Share on other sites

(Og satt helt på spissen; dersom du vil ha 6stk 6,5x55 blir det nok vanskelig å finne på fler begrunnelser til slutt, med mindre du er svært spesifikk fra start da.)

 

Ingen nødvendighet å være spesifikk på dette, siden den nye forskriften har åpnet for å ha 6 våpen i "jaktvåpen garderoben", uten nærmere spesifisering av bruksområde enn "jakt".

Hvilke kaliber eller våpen man da ønsker å eie er helt opp til våpeneieren, så lenge kalibret og våpentypen er godkjent her i landet.

Akkurat som påpekt tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

(Og satt helt på spissen; dersom du vil ha 6stk 6,5x55 blir det nok vanskelig å finne på fler begrunnelser til slutt, med mindre du er svært spesifikk fra start da.)

Ingen nødvendighet å være spesifikk på dette, .

Dette er vi helt enige om. Kommentaren var ment til spørsmålet om hvorvidt det var enklere å oppgi anvendingsområde fremfor å måtte forklare dette overfor en gjenstridig saksbehandler.

 

Med de nye reglene er det faktisk ikke nødvendig å oppgi kaliber før i trinn to av søknadsbehandlingen, så lenge du er innenfor 6 våpen garderoben.

 

Kaliber må være innenfor loven, akkurat som løpslengden kan dette påføres etter du har funnet og kjøpt våpenet.

Har du egen erfaring med at dette går greit i de fleste distrikter? Her i distriktet steiler de for f.eks. søknad på "6,5" og vil ha helt spesifikk kaliber på søknaden.

 

Jeg ser at du i teorien kan ha rett; men tviler vel på om dette er måten våpenkontorene i praksis følger.

Link to comment
Share on other sites

Lensmann prøvde seg på meg også :lol: "Du, jeg syns du har nok rifler nå. Trenger du virkelig flere?" (dette var før den nye loven trådde i kraft, hadde vel en 7-8 rifler)

Mitt svar, høflig og med litt humor: "Hva du synes er vel ikke så viktig. Kan ikke du heller sjekke om søknaden faller innefor de retningslinjene du har for å godkjenne/ikke godkjenne søknaden, så venter jeg her så lenge." To minutter etterpå kom han tilbake med ferdig godkjent søknad.

Av og til hender det jo at politifolk synes det er greit å følge loven de også.....

8)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Min lensmann sier bare: " jeg bare sender disse til våpenkontoret jeg da". :)

 

Før var det: "Hva skal du med enda ett våpen da" :?

 

Men nå har han gitt meg opp (kan kansje ha noe med dengangen han fikk 9 søknader samtidig fra meg, da så han bare helt oppgitt ut). :lol:

 

Kjekt med ett godt forhold til den lokale sheriffen, da blir alt så mye enklere. :D

 

 

Uansett tjensve, dere skriver jakt som bruksområde på søknaden. Og det er det.

 

Om man ønsker, kan man i tilleggs info feltet, skrive:

Søker i henhold til Våpenforeskriftens §12 og Rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.1 jakt.

 

Politimesteren kan man roligt opplyse om at dette er tatt opp i §12 den nye våpenforeskriften foreskrift som trådte i kraft 1/7-2009. Og i punkt 3.5.1.1 jakt. I rundskriv 2009/009 fra pod.

 

Fra våpenforeskriften:

§ 12. Erverv av våpen til jakt

 

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

 

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

 

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

 

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

Utdrag fra rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.1.Jakt:

Søker som er innført i Jegerregisteret kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen.

Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan

dokumentere et meget kvalifisert behov.

Ved vurderingen av hva som er et meget kvalifisert behov viser Politidirektoratet til

justisministerens svar i anledning spørsmål til Stortinget 21. august 2008:

«…………………….Innenfor dette antallet på 6 våpen kan jegeren selv bestemme

hvilke våpen vedkommende ønsker å ha i sitt utvalg, enten det dreier seg om flere

våpen som kan nyttes innenfor samme bruksområde eller en fordeling av våpen

som dekker de ulike bruksområdene man som jeger ønsker å delta i. En jeger vil

også kunne erverve våpen utover denne kvoten såfremt vedkommende har behov

for det. I disse tilfellene kreves det at han kan dokumentere et «meget kvalifisert

behov» for ytterligere jaktvåpen. Denne ordningen erstatter tidligere praksis hvor

søkeren måtte dokumentere et særskilt behov for å erverve og inneha mer enn ett

skytevåpen innenfor våpenets bruksområde. Ordningen må derfor anses som en

liberalisering med hensyn til dagens regler ved at det ikke må søkes spesielt for hvert

enkelt våpen innenfor sammen bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...