Jump to content

Hva er forskjellen på Hammerli x-esse standard og sport?


Darius

Recommended Posts

Hei

Jeg har skutt i pistolklubb i 5 måneder å det er påtide å se på hvilket våpen jeg selv skal kjøpe meg. i klubben har jeg skutt mye med en Ruger MK II.

 

Jeg ønsker å kjøpe meg en Hammerli x-esse når jeg får innvilget våpensøknad. Jeg har søkt endel rundt på nettet, men har ikke helt funnet ut hva som egentlig er forskjellen på Hammerli x-esse standard og x-esse sport?

 

Jeg kan jo selv se at det er et mer anatmoisk korrekt skjefte på sport modellen. Jeg er links å trenger derfor et våpen jeg kan skyte med venstre hånd. men hva forskjellene ellers?

Link to comment
Share on other sites

Den største forskjellen er nok først og fremst grepet. På sport-modellen er dette anatomisk. så er spørsmålet da; mulig å få i links? Har ikke sett det oppgitt, men det letteste er nok å spørre forhandler. Vet at Landrø har solgt disse. Ser forresten at Hunters House selger anatomiske tregrep til disse i links.

 

Det er nok også en forskjell på siktene, både hva korn og baksikte angår. Mener vel selv at siktene på sport'en er hvassere enn på standarden. På den annen side snakker vi uansett ikke om match-sikter her....

 

Har skutt med etpar av disse uten noe tøys funksjonsmessig. Har også brukt en i finfelt, og det har vært "greit", men ikke noe mer. Vi snakker nok her om et våpen de fleste vokser ifra, og som ikke er toppers til noen programmer - rett og slett en allrounder.

 

Skal du skyte mest baneprogram vil jeg nok anbefale å titte på noen brukte matchpistoler også/istedet - stryk det som ikke passer.....

Link to comment
Share on other sites

BOK og martin j har listet opp forskjellene.

 

Exessen i enhver form er i utgangspunktet sykt presis og er ett kjempe våpen om man sammenligner med Ruger etc

 

Men den er lett, og har en litt kinkig rekyl i forhold til rene match våpen. Samt at jeg er ikke så sikker på om du får så mye mere ut av den enn den rugeren du bruker i dag (om rugeren har anatomisk grep).

 

Så spørsmålet er hva du vill oppnå med denne, kos, og morro. Medium til ok resultater på bana? Eller er det komkuranse for alle penga? I fall det siste, kjøp noe bedre. Men først og fremst, kjøp aldri pistol typer du ikke har prøvd. Viser det seg at du ikke liker grep etc, er det i seneste laget når du står der med våpen og kort i hånda.

 

Tro meg, dette vet jeg av bitter erfaring (beklagligvis hindrer det meg ikke i å ta slike sjangser den dag i dag, men ikke med våpen til seriøs bruk).

Link to comment
Share on other sites

Se deg heller om etter en brukt Match-pistol, den blir du garantert mere fornøyd med i lengden.Har en X-esse selv som jeg bruker i spesialpistol, og der er den helt suveren, men kan ikke hamle opp med f.eks. Pardini el.lign.

Har en Hammerli 280 som er til salgs med links.skjefte.Kjempebra våpen.Send en melding hvis du skulle være interessert.

Link to comment
Share on other sites

Verkar svært logisk. Problemet for oss som er i små klubbar i distrikta med stor overvekt av 9 mm og 0.45 acp er å få prøvd ut ulike våpen. Krev mykje reising for å prøve , i tillegg er det jo svært begrensa utval hjå dei ulike våpenforandlarane. Eg har sett at eg må ta meg ein rundttur som går frå Trøndelag via Stavanger til div plassar på austlandet berre å få halde i dei ulike merka :cry: , men tvilar på at eg for prøve våpen hjå forhandlar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett endel på brukte match pistoler. Men det er vanskelig å finne noen som er for links skytere, da de med anatomiske skjeftene er stort sett for høyrehendte.

Jeg vil helst ha et våpen som jeg kan skyte med både sterkeste og svakeste hånd. Da dette er noe vi skyter i min klubb. Så jeg vil derfor egentlig ikke ha anatomisk skjefte.

 

Jeg skal i utgangspunkte ikke ha et våpen for seriøse konkurranse, men kun klubbmesterskap og "hobby" skyting i klubben.

 

Finnes det andre våpen uten anatomisk skjefte som er gode å skyte med? Jeg har sett litt på Beretta 87 target. Men har ikke prøvd eller sett denne i virkeligheten. Noen mer erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...